Sitemagic CMS 2013

Tags:    php framework webdesign cms opslag

Hej udviklere.

Det er med stor glæde, at jeg efter godt 10 måneders arbejde endelig kan frigive Sitemagic CMS 2013.

Sitemagic CMS er først og fremmest et framework til udvikling af web-applikationer. Det udgives sammen med udvidelser (plugins) der gør det til et af de mest brugervenlige og tilpasningsvenlige Content Management Systemer på markedet. Det er særdeles velegnet til virksomheder som den lokale café, tømrermesteren, frisøren, en restaurant, mekanikeren, VVS manden osv.

Eksempel screenshot 1
Eksempel screenshot 2


Nyheder

Sitemagic CMS 2013 byder på mest nyt til web-designere og udviklere - men slut-brugerne skal ikke snydes:
  • Nyt ultra lækkert galleri - se demo
  • Understøttelse for flere kontaktformularer
  • Oversat til Tysk

For web-designere og udviklere er der gjort en stor indsats for at gøre det underliggende framework endnu skarpere. Her er et par spændende highlights:

Screenshot af frameworket


Sitemagic CMS blev tænkt og udviklet som et framework fra begyndelsen. Det betyder en gennemtænkt arkitektur og velstruktureret kode der er nem at udvide og vedligeholde. Kombineret med den nye dokumentation bliver man således væsentligt mere effektiv i sit arbejde med udvikling af web-baserede løsninger.


Bliver det brugt af andre?

Ja, absolut! Der er godt 1000 aktive installationer, jeg kender til 3 danske virksomheder (og endnu flere freelancere) der sælger løsninger baseret på Sitemagic CMS, og både Hosting4Real, samt Danmarks ældste og største hosting selskab, Webhosting.dk, tilbyder Sitemagic CMS som One-Click installation (læs mere på http://webhosting.dk/sitemagic). Derudover er der efterhånden en håndfuld kloge og idérige mennesker involveret i planlægningen af nye features - vi kan blandt andet takke Frank Rasmussen fra Svendborg Foto for mange times arbejde sammen med mig på den nye galleri-funktion.

Der er stadig plads til flere på holdet, så hvis du kan byde ind med grafik, web-designs, udvikling af nye funktioner, support eller noget helt andet, så smid mig endelig en e-mail :-)


Hvordan kommer jeg i gang?

1) Besøg http://sitemagic.org for at læse mere og downloade Sitemagic CMS

2) Læs brugervejledningen hvis du får brug for hjælp, eller spørg på Facebook.

3) Kast dig ud i at lave en design-skabelon eller udvikl en udvidelse.


Tak til

Der er som sagt en del personer og samarbejdspartnere involveret i denne release. Så tak til Be Visible Media for at oversætte Sitemagic CMS til tysk. Tak til Frank Rasmussen (Svendborg Foto) for adskillige donationer til projektet og sparring omkring den nye galleri-funktion. Tak til Jørn Sloth fra Rainbow Software for donation til projektet. Tak til Hosting4Real for at tilbyde One-Click installationer af Sitemagic CMS, og tilsvarende tak til Webhosting.dk for at tilbyde det samme, samt stille et super fleksibelt webhotel til min rådighed der tillader mig at teste Sitemagic CMS på flere versioner af PHP samtidig.

Men ikke mindst, tak til alle Jer der bruger Sitemagic CMS - det er en stor inspiration at se alle de flotte websider og løsninger I skaber med det.

- Jeg håber I får glæde af den nye release :-)

Venligst
Jimmy Thomsen



Indlæg senest redigeret d. 24.11.2013 11:31 af Bruger #2779
Jeg syntes det ser fint, men verdens bedste er måske lidt en overdrivelse. Jeg kunne dog godt overveje det til nogle kunder. Jeg har dog et simpeltspørgsmål eller to.

Hvordan foregår redigeringen af indhold? Er det wysiwyg?
Er der mulighed administrationen af responsive indhold?
Hvad med caching af content ved sites med højere trafik?
Hvordan er muligheden for oprettelse af custom data / custom enteties?
Hvad hvis jeg ikke vil gøre brug af jQuery?
Hvad med SEO?
Hvad med social network meta data?
Er der mulighed for, at have mere end en menu?
Hvad med billeder og meta data ( titel, beskrivelse, link ... osv. ) ?



Hej Dan.

Ja, det er sku lidt frækt at skrive "verdens bedste", hvilket jeg gjorde hele to gange :)

Verdens bedste dokumentation - det er i hvert fald blandt de bedst.

Verdens bedste jQuery implementering holder jeg fast i. Ingen andre systemer kommer i nærheden.
Tag et populært system som Wordpress - det har mange styrker, men deres jQuery implementering er ikke en af dem. Hver gang Wordpress skifter til en ny version af jQuery, breaker hundredevis af jQuery-enabled udvidelser. Men udvidelserne kan også ødelægge hinanden, da kun én version af jQuery kan loades af gangen. Så hvis én udvidelse kræver jQuery 1.6, og en anden kræver 1.10, så er der væsentlig risiko for at tingene falder fra hinanden. Det duer ikke.

I Sitemagic CMS kan du loade præcis den version af jQuery du har brug for, isoleret fra alle andre jQuery instanser. Det loades fuldstændig non-blocking fra et CDN, hvilket giver super performance. Og din kode knækker aldrig, for det bliver ved med at køre på den version af jQuery det blev designet til.

Jeg svarer lige på dine spørgsmål på punktform nedenfor:

1) TinyMCE bruges til indholdsredigering, så ja, WYSIWYG.

2) Din design-skabelon skal være responsiv, men du kan ikke lave indhold der KUN er rettet mod mobile. Indholdet vil være det samme på tværs af devices (sådan mener jeg også det bør være). Vi mangler faktisk at få gjort vores design-skabeloner responsive, men de fungerer upåklageligt på tablets. Men responsive bør de være, og det kommer inden for overkommelig fremtid. Men man kan naturligvis blot lave sin egen design-skabelon - det er let.

3) Der er ikke indbygget caching - men jeg vil anbefale dig at skifte til MySQL. Som standard gemmer Sitemagic data i XML-filer. Det er skide smart for dem der ikke gider beskæftige sig med databaser, og fleksibelt for dem der har brug for stærk performance. Du kan evt. læse lidt om hvordan data håndteres i Sitemagic med DataSources.
Her kan du også læse om fordele og ulempler.

4) Det styrer du selv. Sitemagic er ikke ansvarlig for at definere din model. Frameworket stiller funktionalitet til databehandling til rådighed - resten er op til dig.

5) Hvis du ikke vil bruge jQuery, så lader du være. Det er ikke krævet, og bruges pt. kun at det nye Image Montage galleri. Jeg foretrækker personligt native JavaScript.

6) Du kan styre om robotter må indeksere indhold eller ej, angive meta-data, samt enable SEO-venlige URL'er. Google Analytics følger også med, så det er bare at aktivere det i Indstillinger.

7) Ikke supporteret. Det kunne formentlig være et stærkt supplement til frameworket i fremtiden, men det er ikke på roadmap'et for det næste år.

8) Jeg antager at du vil have en top menu og en side-menu?
Ud af boksen, nej. Men jeg har set mange eksempler på hvordan det kan laves med fx Widgets i en side-bar. Widgets er imidlertid en noget halvhjertet implementering på nuværende tidspunkt, hvilket er årsagen til at det ikke er inkluderet i pakken som standard. Det fungerer dog udemærket. Det er på roadmap'et til sommer-releasen næste år.

9) Det styres på indholdssiderne af TinyMCE som giver rig mulighed for metadata på links og billeder.

Jeg kan forresten fortælle at vi allerede har lavet forsøg med den nye TinyMCE 4 - det bliver flyttet fra frameworkets bibliotek med grafiske komponenter (GUI Controls) så den kan bruges på tværs af udvidelser. Pt. ligger TinyMCE i udvidelsen SMPages til administration af indholdssider.

Tak for dine mange interessante spørgsmål. Giv lyd hvis du har flere.

Kursus

Jeg planlægger i øvrigt et kursus omkring Januar/Februar - formentlig bliver det i eller tæt på København. Hvis der er nogen der er interesseret, så giv lyd. Det kommer til at omhandle udvikling af design-skabeloner og extensions (udvidelser).

Venligst
Jimmy



Sørgeligt du skriver 2013 og du har stadig ikke fattet at være lidt selvkritisk, og drop dit BS med verdens bedste i alle hensigter, især din jQuery implementation.

Og hvem er vi ?



Kære Jokke.

Jeg kunne ikke helt lade være med at grine af dit indlæg, selv om det åbenlyst er et surt opstød.

At det blev til en 2013'er er vel næppe sørgeligt. Kig mod Filippinerne hvis du vil se hvad sørgeligt betyder. En 2014'er forventes released inden for overkommelig tid.

Jeg er bestemt meget selvkritisk. Jeg har udelukkende skrevet verdens bedste om dokumentationen og jQuery implementeringen, og det er fordi begge dele er på det niveau.

Jeg skriver selvfølgelig "vi" af respekt for de mennesker der er involveret i projektet. Jeg er den primære kode-bidrager, men der har været både designere, oversætter, tester med flere inde over denne release, og jeg arbejder fortsat sammen med flere af dem.

Smid lige en CD med lidt julemusik på anlægget, og lad det gode humør indfinde sig. Jeg har lavet Sitemagic CMS helt gratis, til dig og alle andre. Du er velkommen til at bruge noget andet hvis det passer dig bedre :)

Jimmy



Der skal satme meget jule musik til.. :).. Men hold dig nu forhelvede så selvkritisk at du måske skal lade være med at kaste med lort efter wordpress.. Og slet ikke sammenligne de 2.

Med 2013 tænkte jeg mere at du har holdt samme tone om dit system i 3 år.. Men ja synd for filippinerne.

(Det har siden version 1.0 været muligt at benytte jQuerys noConflict til at benytte flere versioner af jquery, som du ligger op til. Men der har vist kun været tænk til brandslukning for dem der arbejder direkte i et produktionsmiljø, eller gamle 3.parts plugins man ikke selv har formået at kunne rette til).

Jeg har testet det oktober 2012, da det var i beta release, fået skæld ud over mit kritik, som alle andre. Men er du i det mindste ikke flink at undlade mig i credits :bounce:

/J



Jeg sammenligner med Wordpress fordi det er mest populært, hvilket virker meget nærliggende. Apple, Samsung mf. sammenligner på tilsvarende vis deres telefoner med hinandens. Et referenceprodukt, du ved.

At jQuery tilbyder noConflict er ikke en brugbar løsning. Det overlader problemet til udvikleren. Hvis han/hun ikke får kaldt noConflict, så knækker systemet. I WP kan du skifte den kørende version ud på serversiden, hvilket også fundamentalt er forkert - det lægger jo op til at man gør det.

Hvad hvis udvikleren begår en fejl, og ikke får loaded jQuery korrekt, og får kaldt noConflict? Hvilken version ender man så med? Der kan jo potentielt være flere version i spil.

Du tror formentlig at der er tale om en banal problemstilling, men det vil først gå op for dig hvor kompliceret det er, når du selv laver det.

Fedt at du har testet 2012'eren. Jeg kan ikke huske at jeg har skældt nogen ud - jeg er typisk meget taknemmelig for kritik, så længe den er konstruktiv. Men hvis niveauet for din kritik er på linje med den du fremlægger her, så har den været særdeles ubrugelig. Det er helt i orden at være kritisk, men det du kommer med her kan ikke bruges af nogen.



Skulle jeg lave det, ville jeg aldrig blande mig i frontenden som du gør, ved netop at lave et galleri med jQuery - Mange hader det, jeg er dog stor tilhænger.



@Jokke, så du mener at f.eks. enterprise (ingen sammenligning med sitemagic) løsninger ikke bør blande sig i front-end, og dermed view'et? Hvordan skal plugins så virke, hvis de ikke må tilpasse view'et? :)



Jeg forstår heller ikke hvad der menes.

Der er skabt separation mellem layout og logik vha. templating, hvilket kommer til udtryk når du laver nye design-skabeloner. Men for mange af komponenterne til kontrolpanelet (fx menu- og fil-håndtering) er layoutet til disse funktioner hardcoded - man vil sjældent ønske at ændre på udseendet til kontrolpanelet, omend CSS naturligvis giver en vis frihed (hvilket man vil se i den næste version som får et make over i kontrolpanelet, netop vha. CSS).

I eksemplet med galleriet som du nævner, har jeg dog netop baseret det på templating-motoren for at skabe separation mellem klient-laget og server-laget. Men sand separation mellem layout og logik er der ikke tale om, da JavaScript i høj grad kan karakteriseres som logik.

Det er naturligvis alt sammen en afvejning. Man skal ikke forsøge at trække design patterns ned over applikationer for enhver pris, men hvor det giver mening og værdi.



t