UOfficiel JuleKonkurrence: 2.del

Tags:    jul programmering design udvikleren.dk

I anledningen af den anden søndag i advent, her kommer så den anden Juleopgave i julekonkurrencen.

Opgave:
Julemand til Linus Gosling: "Ho ho ho, den sidste opgave fik du godt nok lavet godt, nu har mine nisser et meget bedre overblik over, hvor mange gaver der skal laves til jul, og hvordan de skal pakkes. Du fortjener faktisk at få et billede ophængt af dig på medarbejder væggen i spise hallen, efter det flotte stykke arbejde, det er bare en skam at de sidste par billeder, der er blevet hængt op på væggen ikke overholde vores 100år gamle regler, for sammensætningen af hvordan vores nisse billeder skal se ud. Men siden at vores dygtigste maler gik bort for 10 år siden, er der ingen der har kunnet finde ud af, om et maleri overholder reglerne for billedet.
Men hov det kan da være, du ville kunne lave et program, der tjekker om billedet overholder de specifikationer, der er hvis du ligger hoved rigtigt i blød, Ho ho ho, ellers må du nok nøjes med et billede af middel kvalitet.

På maleriet et stykkes tid derfra er der nogle helt andre, der nogle helt andre nisser der har en samtale.
Post nisse til mester maler nisse:
"Mester maler, du har fået en haste opgave fra julemanden.
Du skal lave et maleri af den nye nisse Linus Gosling, og gøre det klart så det kan hænges op i spisesalen."

mester maler nisse:"Julemanden ved jo udmærket godt, at vi ikke kan lave et ordentligt billede, der er lige så gode som de gamle. Men hvad værre er, så har jeg lidt svært ved at lave et billede udfra en nisse, jeg endnu ikke har set."

post nisse: "Jah, det er også derfor han har sat Linus Gosling på opgaven, så du snart får et program, der kan hjælpe dig med at sige, om billedet overholder alle reglerne. Hvad angår hvordan Linus ser ud, så vil jeg beskrive ham som 3/5 Linus Torvalds og 2/5 som James Gosling.
Han har Linus Torvalds slikhår, briller og den ovale hovedform, og så har han James Goslings Skæg og hans sjove ører. Men udover det så ligner han alle os andre nisser."


Ugens opgave er altså delt i 2 opgaver, en design og en programmerings del. I Design delen skal man lave et billede af nissen Linus Gosling (Vi kan jo ikke have en hovedperson, vi ikke ved hvordan ser ud :))
I denne opgave behøves, der ikke tages hensyn til reglerne for hvordan billedet skal se ud, da mester maler nissen jo ikke har programmet der kan tjekke dette endnu.
Kravet til denne opgave er følgende:
- Billedet skal være i følgende format 256*256
- 72 ppi (hvis man ved, hvordan man indstiller dette)
- baggrunden skal være gennemsigtig.
- Linus Torvalds slikhår
- Linus Torvalds briller
- Linus Torvalds ovale hoved
- James Goslings Skæg
- James Goslings Øre
- Og ligne alle de andre nisser ;)

Linus Goslings opgave i denne uge, går ud på at lave et program der tjekker om reglerne til et billede er opfyldt. De regler der skal opfyldes er følgende.

- Ræd skal være den dominerende farve
- Grøn skal være den næstmest dominerende farve
- Billedet skal indeholde minimum 1/20 gul farve
- Billedet skal være i 256*256

Input: Billede eller stien til et billede
Output: Boolean (sandt, hvis billedet overholder reglerne, falsk hvis det ikke gør)

Eksempel 1:

Input: http://www.24-december.dk/wp-content/uploads/2009/09/tree1.png

Output: false

Eksempel 2:

Input: http://www.nemweb.dk/picture/_4f5e97fc2fa333c9c1257697007b4ecd/$file/Nisse2.jpg

Output: true

*Tip for at tjekke om noget er en dominerende farve, skal der summeres henholdsvis de røde værdier og de grønne værdier og de blå værdier fra alle billedets pixels.

Med ønsket om en glædelig jul :)




5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 30 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det skal lige siges at deadline for denne opgave er d. 15/12 :)



Så er det ved at være sidste udkald for 2. del af konkurrencen :)



Hej Martin,

Kan godt forstå at du har haft svært ved denne del af konkurrencen (efter at have kigget på opgaven for 3. gang, ser jeg at jeg ikke har fået slettet at billedet skal være 1/20 gult, dette beklager jeg at have overset)

Foruden dette, så skulle billed nr. 2 havde været skalleret ned til 256*256, før at billedet ville skulle kunne give true, som output.

Men efter disse ting er endt, kan I her se min løsning på dette problem :)

Fold kodeboks ind/udJava kode 




Jeg springer nok design delen over :D - men forsøger mig med den anden når jeg får tid :D



Hej Kevin og andre ;D

Nu har jeg siddet lidt i går og her til morgen, og har for nu givet op på opgaven, da jeg ikke helt kan greje det med at finde den dominerende farve... Det er sikkert simpelt, men kan bare ikke lige finde en måde lige nu.

Jeg har heller ikke så meget tid resten af dagen, men hvis andre har løst opgaven er jeg ivrig efter at se løsningen :)

God Jul, og Kevin har fået Karma for initiativet :D



t