Newbie!

Tags:    programmering c#

Hej allesammen!!! :D

Jeg er en ung dude på 17 år, som er faldet ret meget for programmeringens verden, efter jeg på grundforløbet som it-supporter lærte det basiske inde for c#!

MEN nu er jeg i den situation hvor jeg simpelthen ikke aner hvad jeg kal lære og hvordan. Så derfor vil jeg høre om der er nogen af jer der har nogle ideer til hvad jeg evt. kan øve mig på, eller nogle ideer til et program der vil kunne udfordrer mig, men samtidig ikke få mig til at gå død i programmering.

Mit niveau ligger sådan lidt over heeelt noob. Som led af mit grundforløb skulle jeg til den afsluttende prøve lave et program hvor man kunne bestille billetter i en biograf, og vælge hvilke pladser man ville have, eller om den selv skulle finde pladser. De valgte pladser skulle kunne ses i en oversigt over salen, så der også var lidt visuelt med i projektet. Programmet var lavet some en console application, så det er lidt der mit niveau ligger.

Har dog haft 1 eller 2 timers undervisning i windows form applications, men det var kun lige fordi vi havde lidt tid til overs i klassen.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med hvad jeg kan gøre

Tak på forhånd! :D



10 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Chris Coyier fra CSS-tricks og radiopodcast showet "Shop talk show" har et udemærket svar til nybegyndere inden for webudvikling som spørger ham hvad de skal læse om;

Svaret er "Just build web sites".

Det lyder måske dumt når man lige hører det først, for det var ikke det svar man søgte. Men tænk over det. I stedet for, at spørge om du skal læse det ene eller det andet. Så skal du bare arbejde med det du kan nu, og mens du sidder med en opgave eller en problemstilling så skal du måske pludselig bruge en måde at gemme data på. Og her er det så, at du pludselig skal til at læse om databaser.
Det er det samme hvis du sidder med en opgave der kræver noget mere struktureret kode end de andre opgaver du hidtil har lavet, så kunne det være det var en god ide at læse og lærer MVC eller måske nogle af de andre designpatterns.

For det er ikke noget problem for os, at lave en liste med en milliard ting du bør gå igang med at læse, spørgsmålet er bare om de alle er lige aktuelle for dig lige nu. Så gå istedet igang med at bygge programmer og når du så opdager du har brug for noget så udforsk og læs om det område. Det er det samme vi udviklere der allerede er uddannet og har job gør. Vi kan på ingen måde alt endnu. Tilgengæld har vi optrænet en fornuftigt måde at indtage ny læring på.

Så det er mit svar til dit først spørgsmål. I stedet for at tænke over hvad du bør læse. Så sæt dig ned og lav nogle flere programmer eller kod de programmer om du har lavet med henblik på bedre kodestruktur eller andre optimeringer. Eller prøv måske endda at lave det samme program, men i et andet programmeringssprog.



Hej Jacob

Det er svært lige nu og her at finde på et projekt, da jeg ikke ved så meget om dine evner. Ja, du skriver et konsol program, men det siger ikke så meget om din viden. Kan du den simple teori omkring variabler, løkker, betingelser, metoder, klasser, objekter o.lign. Dette går jeg ud fra, da dit projekt godt kunne lyde som om at de bl.a. indeholder disse elementer.

Du kunne prøve at gå lidt mere avanceret til værks, ved at udbygge dit billet-bestillings program til også at benytte en database. Du kunne evt. også omskrive programmet til at benytte en form for GUI (Windows Forms og eller endnu bedre Windows Presentation Foundation).

Du kunne også gå ad web vejen, og studerer ting som ASP.NET og MVC 4 frameworket, og med dette lave dit billet bestillingsprogram, som en web applikation.

Håber at det var et svar som du evt. kan bruge til noget.



Hej Martin

Ja jeg kender til lykke, variabler osv.

Jeg aner intet om databaser kan jeg afsløre, og jeg aner intet om windows presentation foundation XD

Aner intet om ASP.NET og MVC 4 XD



Hej Martin

Ja jeg kender til lykke, variabler osv.

Jeg aner intet om databaser kan jeg afsløre, og jeg aner intet om windows presentation foundation XD

Aner intet om ASP.NET og MVC 4 XD
Så kunne det måske være dit udfordrende projekt, at lære om databaser, og hvordan en sådan integreres i dit program.



Det lyder egentlig som en god ide, men kræver database-stuff ikke at man sidder inde med Microsoft Acess?



Det lyder egentlig som en god ide, men kræver database-stuff ikke at man sidder inde med Microsoft Acess?


Nej, du kan bruge en open source SQL database, som f.eks. MySQL, PostgreSQL, FireBird, MSSQL Express og mange flere.



Indlæg senest redigeret d. 15.12.2013 15:54 af Bruger #4487
Arh okay ^^

Men hvis du vil se mit niveau kan jeg sende mit eksamensproejkt med mail? så har du lidt et indblik i hvad det er jeg kan?



Eller få fat i en begynder c# bog. så lærer du hurtig hvad hvilke muligheder sproget har.

Kan godt være du ikke kan huske det hele. men man har en ide om hvor man så skal lede efter løsninger til sit problem.



Jeg er helt enig med dan. Ellers synes jeg også at Martin kommer med et godt forslag.

Og der er en kun én måde til at begynde at vide noget om databaser, WPF osv. Det er at bruge det, samtidig med at du søger efter ressourcer på nettet.

Jeg har erfaret at jeg personligt, og stort set hele min tidligere klasse, fungerede bedst med "learning by doing". Altså ikke læse en masse baggrundsviden - du vil aldrig kunne huske alt alligevel, og slet ikke uden at bruge det, men simpelthen løse problemstillingerne én efter en.

Lav evt. en tagwall. Bare en hvor man kan gemme og evt. redigere og slette. Det kan du sikkert finde en guide til på nettet. Når du kan det, så kan du nok SQL til at bygge et større og mere kompliceret system - evt. indbygge det i dit billetbestilling.

En ting er sikkert, siger du "Det aner jeg ikke noget om" til alting, så kommer du heller aldrig til det :)



Indlæg senest redigeret d. 16.12.2013 13:17 af Bruger #16372
Learning by doing.
Derfor er nemmeste vej altid at have en eller anden form for projekt du kan kaste dig ud at lære.
Det kan være hvad som helst! Skal din fodboldklub have en hjemmeside, skal kasseren i klubben have et program hvor han kan indskrive hvem der er tilmeldt i år og forrige år, samt holde styr på hvem har betalt etc.
Skal han kunne indsætte frister for hvornår der skal betales så han kan sende breve og mails til folk om de skal huske at betale, eller påmindelsesmails/breve om at de var med sidste år, og om de ønsker at være med så skal de huske at betale inden xx.yy.zzzz dato?
Skal han kunne udskrive denne liste til en printer, eller skrive forskellige former for lister ud der viser forskellige ting (fx. medlemsliste, medlemsliste med status på betaling, medlemslister fordelt på år (eventuelt med en summmering per. år), en medlemsliste med en graf der viser år for år antallet af medlemmer?
Til hjemmesiden skal han da have noget der kan administrere siden?

Der er ALTID masser af projekter du kan kaste dig ud i som hjælper dig eller andre i hverdagen og så kommer alt af sig selv som du går i gang med at løse opgaverne, fordi man har nogle behov man skal opfylde og dermed lærer noget nyt.



t