Hjælp til valg af PHP Framework

Tags:    php programmering framework

<< < 12 > >>
Hej
Har gennem nogen tid udarbejdet et webbaseret system til vores virksomhed i PHP som jeg har lært mig gennem tiden.
Systemet er delvist OOP og struktureret i MVC, men i et simpelt framework som jeg selv har bikset sammen.

Har planer om at give koden en ordentlig overhaling og tænker at et "rigtigt" er vejen for at skabe sikkerhed og måske på sigt forsøge at lade andre virksomheder anvende systemet. Det skal derfor være så professionelt som et let og effektivt framework kan tillade :)

Har I nogle forslag til gode og simple frameworks der fungerer godt med AJAX?



11 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 20 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Alle frameworks fungere vel med AJAX? AJAX er jo 'bare' en request som alt muligt andet.



Der findes intet PHP framework der fungere godt med AJAX. Som dan skriver AJAX blot et request der sker til en server. Det request sker 100% client-side, og PHP er server-side :).
Så skal du have et framework der fungerer godt med AJAX, skal du lede efter et PHP+JS framework, og afhængig af dine krav til funktionalitet skal det muligvis også kunne håndtere hvis client-side ikke supportere JS og/eller XHR. Om Pear's HTML_AJAX, Xajax, Sajax eller lign. kan det, aner jeg desværre ikke.

Alternativt kan du kigge på CakePHP, Laravel, Slim, ShortPHP eller AtomikPHP. Ingen af dem kender jeg dog særligt til, men de nævnes i flæng i andre communities.



Indlæg senest redigeret d. 03.01.2014 19:08 af Bruger #10216
Laravel eller Codeigniter. Fantastiske frameworks. Hvis du så går videre fra MVC til HMVC, så spiller det endnu bedre



Mht. samspil med AJAX, så er det nok mere interessant at undersøge, hvordan det er at skrive et RESTful api i de forskellige frameworks.

Personligt vil jeg anbefale dig at kigge på Yii, som jeg har hørt en del godt om. Har selv købt et par bøger jeg skal have læst ved lejlighed.

Held og lykke med det! :)



Dan og Michael, tak for jeres svar,
Er klar over hvordan AJAX fungerer, men ikke i framework regi - nogle framework påstår at de er AJAX venlige, fx DooPHP, men jeg ved dog ikke hvori det består? Tænker at der måske er nogle hjælpefunktioner der kan reducere kodeskriveriet.

Nogle nævner at frameworks kan være så omfattende at anvende, at man slet ikke kan kende PHP igen... Det er derfor mit ønske at finde et som er simpelt et bruge, men robust og sikkert :)





Alle frameworks kan returnere JSON ... Fra server-side. Men du finder nok ikke mange php frameworks der også levere javascript funktioner.



Tror jeg bliver misforstået :)
PHP er PHP og JS er JS, ikke at forveksle! I kombination AJAX hvor server svar opdaterer udvalgte dele af en HTML kode ved hjælp af JS, så hele koden ikke skal indlæses igen.

Se bort fra AJAX, jeg er på jagt efter et godt og simpelt PHP framework til applikationer, gerne nogle som I har erfaring med!




Så kig på Laravel eller hvis det skal være endnu mindre så Slim eller Silex.

Men ja forstår og kender udemærket godt til AJAX. Også derfor jeg siger at alle PHP frameworks kan lave og understøttet AJAX. Det svære ved AJAX er ikke PHP men Javascript.



Indlæg senest redigeret d. 03.01.2014 20:07 af Bruger #17081
Hej :)

Tag et kig på Sitemagic CMS som er baseret på Sitemagic Framework. Her et et konkret eksempel på implementering af AJAX:
http://sitemagic.org/developers/jsAjax.html

Sitemagic er PHP baseret. Hvis du sletter alle mapper i /Extensions/, og evt. alle design-templates i /Templates/, så står du tilbage med det rå framework som du kan lave stort set hvad som helst med. Jeg vil dog anbefale dig at beholde følgende extensions: SMMenu (navigations-menuen + administration heraf), SMLogin (single user login til "kontrolpanel"), SMFiles (fil-manager), SMConfig (indstillinger - fx til at aktivere/deaktivere udvidelser og ændre login), evt. SMPages hvis du ønsker at kunne oprette indholdssider med en WYSIWYG-editor).

Sitemagic understøtter separation mellem layout og logik via templating. Men hvordan du vil udvikle dine extensions er op til dig - du kan gøre det med MVC eller helt basal scripting. Sitemagic er OOP all the way. Scriptede extensions kan man slippe afsted med vha. "Pure PHP extensions": http://sitemagic.org/developers/ExtPurePhp.html
(men det er næppe for dig).

Se et eksempel på hvordan du laver en rigtig extension her:
http://sitemagic.org/developers/ExtMyFirst.html
(Bemærk, jeg er hoppet direkte til kode-eksemplet - læs også Introduction i menuen).

Jeg hjælper dig gerne med at komme i gang, så du er velkommen til at sende mig spørgsmål på jimmyZpowerzone.dk (erstat Z med @)

Venligst
Jimmy



Hej Jimmy

Tak for dit svar, og det fornemme tilbud om hjælp :D
Jeg har dog besluttet at kaste mig over Laravel som får enormt god omtale på forskellige fora omkring på nettet.

Er spændt på at se hvordan det bliver at komme igang med det :)



<< < 12 > >>
t