bookmarks i AJAX-loading med history.pushstate

Tags:    jquery server-side

Jeg sidder fast, og håber at nogen her kan hjælpe mig. Jeg bruger AJAX og HTML5's history.pushstate med et (ikke helt færdigt) fallback til IE9 og ældre til at loade indhold fra eksterne sider på index-siden.

Selve den del der loader er lavet med Jquery og frem- og tilbage-knapperne virker ved test i HTML5-kompatible browsere.

Men jeg har store problemer med at lave en url der kan bruges til bookmark og page refresh (F5). Jeg går ud fra, jeg mangler en eller anden form for url-rewrite enten via fx noget php og .htaccess eller måske det kan fixes vha JS / Jquery?

Problemerne ifht fallback'en til ældre browsere er pt mindre vigtigt.

Jeg er absolut IKKE nogen haj til at kode - layout er nok det jeg ved mest om, så har du et hjælpende svar, må du bære over med mig, hvis tingene bliver alt tekniske.

Udover index.html som indeholder koden jeg poster herunder, har mit eksempel 2 sider - page1.html og page2.html - hvis indhold loades på index.html i div'en #content.

Her er scriptet
Fold kodeboks ind/udJScript kode 


Dette er index.html
Fold kodeboks ind/udHTML kode 





5 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er det en SPA ( single page application ) du vil lave ... eller er det et almindeligt website hvor du gerne vil loade indhold med javascript ?



Ja - det er en SPA



Hvis det er en decideret SPA, så ville jeg bare bruge et framework i stedet for, at lave det hele selv. Sammy.js er et lille og simpelt: https://github.com/quirkey/sammy.



Sammy.js er måske mindre attraktivt, da det (såvidt jeg kan se) bruger hash'es som nok er på vej til at blive erstattet af history.state.

Jeg tænkte, at jeg hellere vil undersøge hvordan jeg laver url-rewrite - hvilket stort set(!) er hvad der mangler i min eksisterende løsning - fremfor at bruge tid på at sætte sig ind router-delen af et framework.

Omvendt hvis nogen har erfaring med opsætning af et framework, der bruger pushstate med fallback, er jeg helt sikkert interesseret.

Nogen der ved hvad udvikleren.dk bruger til at lave urls (stien i adressefeltet i browseren), og hvordan de laves "bookmarkable"?



Sammyjs understøtter også history.state ... der er et fint eksempel her: http://pushstate.quirkey.com/

Som dit andet svar .. så er udvikleren.dk ikke en single page application (SPA), derfor sider er bookmarkable.



t