Hardware opsætning m. Server

Tags:    server hardware router usb wifi

Hej udvikleren.

Søger lidt hjælp til opsætning af hardware.
Jeg får fiber her om et par timer, hvilket glæder mig enormt, og som alle andre skal jeg have en router for at fordele forbindelsen ud.

Opsætningen skal være sådan at direkte fra fiber boksen, skal min server sidde på da jeg får fast ip også.
I serveren sidder 1 onboard ethernet, 1 PCI ethernet og 1 usb wifi.

Onboardet ethernet skal sidde imod fiberen, også PCI ethernettet skal være til en gæste router som jeg administere senere hen, også skal usb wifi være mit eget net imellem min server og min bærbar.

Jeg har i mellemtiden glemt hvordan jeg sætter det hele op så både PCI ethernet og usb WiFi får glæde af internettet.

Jeg køre Ubuntu på serveren, og mangler lidt en guide til at sætte PCI ethernet op og USB wifi op til at køre som "access point"

Forslag? Eller guides er velkommen :)
Tak

---
Imellemtiden kommer jeg så i tanke om at jeg vel egentligt også skal have iptables op og køre for at undgå at serveren bliver total bombarderet af alle mulige mærkelige angreb?



Indlæg senest redigeret d. 12.03.2014 12:35 af Bruger #15611
3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvorfor vil du bøvle med at sætte din egen DHCP op, eller dele internettet igennem en server?

Selv hos større firmaer bruges routere til at dele internettet med, så har de måske en server der står som DCHP og med firewall osv på.

Men efter min bedste overbevisning er det ikke nødvendigt hjemme.

Den faste IP ændre sig jo ikke bare fordi du sætte en router til at dele internettet, så må du selv vælge om du vil bruger den indbyggede DHCP, eller du vil sætte din egen op.

Hvis der er fordi du vil tilgå din server udefra, så skal du jo bare reroute indgående forbindelser til serveren.



My 2 cents.

Drop Ubuntu og kør Debian med core funktionalitet, derefter installerer du hvad du ville have af services. Resultatet bliver meget bedre da Canonical ikke har noget imod at smide alverdens services på du aldrig får brug for, som fylder og laver problemer for dine egne services.

Til at starte med foreslår jeg
-sudo (add to sudoers)
&
-vim (hvis du ikke bruger nano)
-------------------------------
Med hensyn til netværk så ville jeg droppe din usb wifi i din server,
egen erfaring siger at det er en dårlig ide med en trådet og trådløs forbindelse.

Cisco er hvad jeg selv bruger, i dit tilfælde ville jeg købe en Cisco router med et fiber modul fra ebay(billige penge), derefter et AC for dit gæste netværk og sætte det hele op med policies / brugernavne og kodeord.
-------------------------------
Imellemtiden kommer jeg så i tanke om at jeg vel egentligt også skal have iptables op og køre for at undgå at serveren bliver total bombarderet af alle mulige mærkelige angreb?

Stopper du i din router, hvis du køber en af en vis kvalitet. Så kommer det aldrig forbi ydersiden af dit netværk.
-------------------------------

Du skriver ikke hvad du skal bruge det hele til.
Så det var mine 2 cents :)

Vh



Indlæg senest redigeret d. 16.03.2014 19:26 af Bruger #16700
Løsning er fundet, har dog imellemtiden glemt at tjekke op på nye poster. Beklager for det.



t