server og ping

Tags:    linux iptables ping

Hej Udv's.

Jeg har et raspberry board, som jeg bruger til at tjekke om min server er oppe og køre, er den ikke dette skal mit raspberry sende mig en email om at serveren er nede.

Spørgsmålet er, hvis jeg sender en ping til en anden webserver (VPS), hvordan sikre jeg mig at den ikke bliver fanget af fx. Iptables eller lign?

Tænker noget med at allow ping request i iptables, er dog imellemtiden fuldstændig lost på det program, har aldrig rigtig leget med firewalls.



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis det er en webserver, så kunne du lave en http request i stedet for et ping.

Hvis requesten fejler, så kunne du lave et ping.





Indlæg senest redigeret d. 04.04.2014 20:29 af Bruger #955
umiddelbart fortæller et ping vel heller ikke så meget om, om dit site køre ?



Hvis jeg ikke modtager et pakket loss, så betyder det vel at NIC'et er aktivt, og dermed at maskinen er tændt? Eller husker jeg helt forkert fra det grundlæggende af min uddannelse?

Eventuelt kom gerne med en password fri løsning på emnet.

wget er overvejet, men, ja, er ikke nået til andre løsninger endnu :)



Hvis dit NIC er WOL enabled - saa kunne det teoretisk svare ping.
Om det er default adfærd er jeg usikker paa - jeg tror det ikke.

Bortset fra den vinkel jeg lige gav, saa har du ret I at hvis der svares paa ping saa er der ström paa maskinen.

Omvendt saa ved du ikke med sikkerhed hvad det skyldes hvis der ikke svares.

- Teknisk problem paa den maskine du sender ping fra.
- Netværksproblem (kabler, router, etc.) mellem maskinen der pinger og den du sender ping til.
- Teknisk problem paa maskinen du pinger (der er ström men fejl paa OS netværks-stack, fejl paa hardware, etc. etc ... som ved maskinen du sender fra, men værre)

Lidt som med automatisk svar ved læsning af mail (Outlook), saa kan du kun bruge det positive resultat til at konkludere noget - det negative resultat kan du ikke bruge til ret meget andet end at du ikke fik positivt resultat.

Giver det mening?



Teknisk set kan der vel godt være en fejl på sitet som gør at det er nede, men at det stadig svare på ping



Tak skal i have.. Jeg kigger på det :)



t