Optimering af billeder til retina

Tags:    webdesign grafik design billede retina

Hejsa

Jeg skal så småt i gang med en større opdatering af mit website med 1.000+ illustrationer (primært nodeeksempler). I den forbindelse vil jeg gerne fremtidssikre mig, så illustrationerne vises knivskarpt på fremtidens skærme.

Jeg har tre løsningsmuligheder:

1. Nuværende løsning. Illustrationer vises på website i samme størrelse, som de eksporteres i. Ulempe: Illustrationer står uskarpt på retina-skærme.

2. Illustrationer eksporteres i dobbelt størrelse og skaleres ned til halv størrelse på websitet. Illustrationer står knivskarpt på retina-skærme. Ulempe: Illustrationer står meget uskarpt på almindelige skærme, og store billeder tager længere tid at loade.

3. Kombination af 1 og 2. Kan laves ved brug af JavaScript. Illustrationer står skarpt på alle typer skærme. Ulempe: Det er en meget (!) tidskrævende opgave at fremstille alle nodeeksempler i to størrelser, og det tager langt tid at indsætte og skrive JavaScript på alle sider.

Hvilken af de tre løsninger (eller evt. en helt anden) vil I vælge?
Vil alle skærme inden for en meget nær fremtid være retina-skærme (eller et lignende højtopløsligt format), og er løsning 1 derfor dårlig og løsning 3 spild af tid?

Mange hilsner
Lasse



Indlæg senest redigeret d. 04.07.2014 19:14 af Bruger #20953
4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis det var mig ville jeg lave det med SVG og så evt et fallback til png eller andet som du bruger nu.

edit: browser support af SVG



Indlæg senest redigeret d. 04.07.2014 19:54 af Bruger #3427
kender ikke den der font, men du kan lavet det med css

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Fold kodeboks ind/udCSS kode 


ellers kan det her måske bruges:
Fold kodeboks ind/udKode 


edit: link fix, pga "kolon S" i linket må du lige c/p det ind, udvikleren kunne ikke lide det link.



Indlæg senest redigeret d. 06.07.2014 23:49 af Bruger #3427
Tak. SVG er en god løsning! En løsning jeg tidligere har prøvet, men hvor jeg gav op, fordi jeg ikke kunne få de rigtige nodeskrivnings-fonte til at blive embeddet korrekt i SVG-filen (resulterende i at der kommer firkanter frem i stedet for noder).

Burde følgende embedding af fonte ikke virke (et uddrag af denne fil):

Fold kodeboks ind/udHTML kode 


Her er en testside der viser, at fonten virker med almindelig tekst, men ikke når den embeddes i SVG-filen.



Indlæg senest redigeret d. 05.07.2014 12:52 af Bruger #20953
Tak. Det virker fint med css, men desværre ikke når jeg forsøger at indsætte det i SVG filen.
Jeg tror jeg prøver at hive fat i Sibelius (nodeprogrammet) support i stedet - der viser sig nemlig også at være en fejl i selve eksporteringen af SVG filen. Tak for hjælpen :-)



t