Udvikler milijø

Tags:    editor php valg

Hej

Jeg har i en del år brugt EditPlus, men den bliver ikke rigtig udviklet på mere. Så jeg er lidt på jagt efter en ny editor og i samme omgang kom jeg til at tænke på om der ikke findes noget alternativ til den måde jeg køre det på nu.

Pt. består mit setup af en virtuel Ubuntu LAMP server, hvor jeg så redigere på et netværks drev. Men det er ikke rigtig en optimal løsning når jeg er ude i byen. Så skal jeg logge på noget VPN for at kunne redigere og VPN og windows delinger er heller ikke den bedste kop te.

Jeg har kikket på CyberDuck men savner lidt at kunne redigere på det som jeg kan med en netværks deling. Så et eller andet software der kan mounte en SSH/FTP forbindelse som et drev og en god editor til selve udviklingen.

Hvis i har gode erfaringer med en helt 3 løsning er jeg da også åben for det :)

OS: Windows 8.1
Server OS: Ubuntu 12.04

Håber lidt i kan give lidt input og erfaring :)



9 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg bruger Vim til alt og har gjort det i snart 15 år.



@Robert .. du glemmer at fortælle lidt om hvorfor Vim er så fedt. For det er det, men det er også ret komplekst. Jeg har valgt at bruge Sublime Text 3 i stedet, men med Vim keybindings enabled. Jeg syntes som sagt Vim er fedt. Men det kan også være en smule for simpelt.


Ough, tror næppe man kan kalde Vim for "simpel". Det er en oldgammel editor, som findes til alle operativsystemer. Dens lillesøster 'vi' kan findes på alle Unix installationer.
Svær at lære, men efterfølgende nem at bruge både i en terminal (f.eks. over ssh på en server) og i den mere grafiske GVim version, og med alle de features, man forventer...bygget til at navigere uden en mus, hvilket er nice.
Code folding, syntax highlighting til stort set ALT, autocomplete, spring til definitioner, regex search/replace, snippets, build/make integration, integration til Eclipse hvis du er til den slags, you name it!

Og tonsvis af plugins.



Først og fremmest vil jeg anbefale SublimeText 3, da det stadig er en simpel men stærk editor.

Dernæst er jeg ikke helt sikker på hvad det er du gør når du udvikler, men det lyder lidt som om, at du logger på en anden computers drev for at redigere i dit projekt? Det er i mine øjne en skidt løsning, da der findes langt bedre alternativer.

Du skal bruge et versionsstyringsprogram. Jeg vil anbefale GIT. Med et versionsstyringsprogram, kan du styre dit projekt og de ændringer du laver, og samtidig altid rulle tilbage til tidligere stadier, hvis du laver fejl. Nogle vil nok mene at versionsstyring er overkill, hvis man ikke samarbejder med andre om projektet, men alene på den baggrund at du kan rulle tilbage er versionsstyring godt, selv når man udvikler alene.

Du kan så få et gratis 'repository' på GitHub, hvor du så altid har dit projekt liggende.

Du kan så altid hente ændringer ned ved et enkelt 'Pull' i GIT, og derved kan du kører alt lokalt, uden at redigere i projektet via et netværksdrev.

Her er bl.a. nogle guides til GIT
http://rogerdudler.github.io/git-guide/
http://git-scm.com/doc
YouTube - Webcast • The Basics of Git and GitHub • July 2013



Indlæg senest redigeret d. 20.08.2014 22:40 af Bruger #4487
Jeg bruger Sublime Text og PhpStorm, det kan begge anbefales :)



Jeg bruger Sublime Text og PhpStorm, det kan begge anbefales :)


Vil faktisk også anbefale PhpStorm, den er ret god.



Pt. består mit setup af en virtuel Ubuntu LAMP server, hvor jeg så redigere på et netværks drev. Men det er ikke rigtig en optimal løsning når jeg er ude i byen. Så skal jeg logge på noget VPN for at kunne redigere og VPN og windows delinger er heller ikke den bedste kop te.


Hvordan har du installeret din server?

Selv bruger jeg Debian i et virtuelt miljø som mit udviklings miljø. Og det virker fortræffeligt, men selvfølgelig skal man gøre lidt ud af det.

Min egen installation har MySql, Apache2 / Tomcat, Samba, DNS opsætning, VPN tunnel, PHP5, Java, .JSP, SSH, vsftpd services installeret

Dertil har jeg bash scripts der dynamisk opretter nye projekter (mapper), tilføjer A records og virtuelle instancer til projektet så jeg nemt kan komme i kontakt med det og administrere det.



Indlæg senest redigeret d. 21.08.2014 12:38 af Bruger #16700
Vil lige supplementere med vagrant

Jeg vil også gerne understøtte PhpStorm (samt andre JetBrains produkter) og Sublime Text (og VCS for den sags skyld)



@Robert .. du glemmer at fortælle lidt om hvorfor Vim er så fedt. For det er det, men det er også ret komplekst. Jeg har valgt at bruge Sublime Text 3 i stedet, men med Vim keybindings enabled. Jeg syntes som sagt Vim er fedt. Men det kan også være en smule for simpelt.



Tja, lad mig byde ind med hvad jeg bruger, hvilket ligger fint i tråd med mange andre herinde:

Version control: Git, med gratis repo hos BitBucket og GitHub. Jeg vil anbefale dig at oprette en profil begge steder, da du hos bitbucket kan få gratis private repos, hvilket du ikke kan hos github. De kan sættes op til at synce, så effektivt arbejder jeg kun med bitbucket, men distribuerer (og forker andres repos) via github, da dette er mere udbredt.
Og nej, det er bestemt ikke overkill at bruge versionsstyrring selv om du er eneste udvikler.

IDE: IntelliJ. Hands down den bedste all-round IDE jeg nogensinde har brugt. Flere andre foreslår PhpStorm, hvilker er lige så fint (IntelliJ er flagskibsproduktet fra samme firma. Du får derfor alt fra PhpStorm i IntelliJ, så mht. PHP/Web udvikling gør det ingen forskel, hvilken du bruger. IntelliJ er dog noget dyrere, hvorfor PhpStorm sikkert vil være at foretrække).

Editor: Sublime Text, som så mange andre. Ikke så meget at sige, har både Sublime Text og UltraEdit, og de løser mine behov.

Miljø: Til udvikling vil jeg altid bruge en XAMPP, dejlig nemt og simpelt. Til UAT / staging (kald det hvad du vil) miljø afhænger det af dit produktionsmiljø. Lav evt. et subdomæne (f.eks. test.mydomain.com til at teste, hvor www.mydomain.com er dit prod site). Har du mulighed for at pege dit subdomæne ned i en identisk server fremfor den samme server du bruger til prod vil dette være at foretrække. Det er dog lidt nitty-gritty, men det korte af det lange er, at du gerne vil teste op imod et identisk miljø som dit prod miljø, uden mulighed for at påvirke dette.



t