Validering på tværs af spørgsmål i 2 grupper

Tags:    javascript joomla

Hej,

Jeg er frivillig og ulønnet webmaster uden javascript erfaring overhovedet. Og behov er ultra sjældent så jeg håber en eller anden vil hjælpe på trods af at det er et basisspørgsmål.

I en formular fra RSJoomla har jeg behov for at validere på svaret i nogen spørgsmål. Disse er delt ind i to grupper. I den ene gruppe er der tre svarmuligheder med værdierne 1-3. Og den anden med værdierne 1-4.
Kravet er, at i første gruppe må kun ét spørgsmål have svaret 1 - ligeledes med 2 og så videre. Altså en slags ranking.

Det samme gælder i gruppe 2 - igen må kun ét spørgsmål have svaret "1".

Jeg har den kode (se nedenfor) der skal til for at checke i første gruppe med de 3 spørgsmål men mangler koden for også at få valideret i gruppe 2.

Det fungerer på den måde, at en submit knap er inaktiv indtil alt er valideret. Og på hver spørgsmålsknap ligger en kommando onclick="duplicate();"

Er der én der vil hjælpe mig med at udvide koden en lille smule?

På forhånd tak.

Fold kodeboks ind/udJScript kode 




Indlæg senest redigeret d. 29.09.2014 16:38 af Bruger #20995
4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Claus.

Jeg har kikket paa dit script, og jeg maa indrömme at jeg ikke kan fölge hvad det er det skal göre?!?
Jeg kan godt se hvad koden gör, men f.eks. forstaar jeg ikke at du til sidst sætter disabled til true hvis length er större end 0, og ellers sætter du den til false hvis længden er 3 ...
hvis længden er större end 0, hvordan skal man nogensinde naa der hvor der testes om den er 3?

Hvad med at du smider et link til noget html saa man kan se det - saa kan en fra dette fora kikke paa det, fixe det script du allerede har lavet og lave en version der haandterer baade gruppe 1 og 2.



Hedder de one, two three i begge grupper?
Hedder grupperne noget?

Problemet med din if struktur er:

hvis length > 0, saa ()
ellers hvis length = 3, saa ().

Hvis length er 3, saa er den större end 0, ik?
Dvs hvis den er 3 kommer den ikke forbi > 0 testen.



Hej,

Ved ikke lige, hvor jeg skal finde html koden - det hele konfigureres i Joomla backend, hvor der er et sted man kan sætte javascript koden ind for en given formular.

Men måske lidt flere oplysninger hjælper:

Knappen "Submit" er default sat til disabled="true";
Og hver gang en radioknap vælges ud for et spørgsmål - med et numerisk svar - køres funktionen i scriptet og det kontrolleres om submit nu må blive aktiv.

De tre spørgsmål er navngivet one, two og three.

Claus.





Opgaven er løst ved at sætte eksisterende kode på en knap "næste side" i formularen; kopiere funktionen og sætte kopien på knappen "Submit" på side 2.

Tak for forsøget til Jonatan!

Mvh...Claus.



t