Kører et script automatisk

Tags:    access mssql windows

Hejsa.

Jeg har fået en forespørgsel fra min praktik virksomhed.

De vil gerne kunne kører et script i baggrunden uden at skulle starte et program op.

I dag bliver der hvert 15 min taget en kopi fra deres MSSQL server og så bliver den lokale placeret database opdateret med dette.

Alt dette kørers via en makro i Access.

Kan man ikke lave så denne handling sker helt af sig selv i windows?
Jeg lovede at undersøge det, men har slet ingen forstand på hvor jeg skal kigge hen.



8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 10 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
- Lav din macro om til et script (powershell, vb, whatever) som du körer fra windows scheduler.
- Find ud af hvordan du via kommendo linie starter Excel macroen og smid den kommendo ind i windows scheduler eller en batch fil du smider en scheduleren
- Gaa ind i MSSQL og lav scheduler backup jobbet der istedet for fra Excel macro ... MSSQL har sin egen job styring, brug den istedet

Der er mange svar fordi der er mange muligheder.

Jeg ville nok personligt benytte de værktöjer som er til raadighed i MSSQL.

En anden tanke ...

Hvis de har en fuldblown MSSQL licens kan du ogsaa lave et setup der löbende replikerer fra serveren til den lokale database ...

Ihvertfald burde du nok undersöge om det er muligt med deres licens, og fortælle om muligheden hvis den er der.



Indlæg senest redigeret d. 03.10.2014 14:13 af Bruger #2193
Tjek kb209207 hos MS - særligt switchen /x macro vil nok have din interesse.

(den kb fandt jeg saadan her)
;) sorry - kunne ikke lade være :)



Indlæg senest redigeret d. 06.10.2014 11:04 af Bruger #2193
Du kan google efter "windows task scheduler"



Den har jeg fundet.

Men hvordan kører jeg den makro som er oprettet???
Jeg aner ikke hvordan man får den til at køre den



Jeg beskriver det lige lidt mere.

Det er til produktions pc'erne. Her ønsker man at hente data ud om alle produkter hvert kvarter, så det ligger lokalt på hver maskine. Dette er i tilfælde af at netværket bliver afbrudt, så standser produktionen ikke.

På nuværende tidspunkt så køres det fra Access.
Der er fra Access lavet en connection til MSSQL databasen, hvordan gør jeg brug af den, eller skal jeg lave min connection på en helt anden måde?


Jeg er total grøn på området, så beskriv det gerne for dummies :D



Jamen den skal jo ikke starte Access.

Så er jeg lige vidt, da personerne ved maskinerne i produktionen faktisk ikke skulle opdage at det sker.
I dag er den sat op til at Access skal starte op når maskinen startes. Når den så skal hente den fra MSSQL databasen og lave en kopi til den lokale database, så kan de ikke bruge computeren mens det står på. Er de fx ved at taste noget ind, så forsvinder det de havde tastet og de må så derfor taste det igen



Flere detaljer - det er kun godt, men saa ændres baggrunden for de raad der blev givet jo ogsaa ...

Er der andre ting som man skal vide, udover at Access skal opdateres men uden at bruge Access paa maskinen?



Nej.

Det er for at der kan udskrives nogle labels med information til de forskellige produkter.
De alle informationerne ligger på en MSSQL database.
For at sikre sig mod netværksnedbrud som kan stoppe produktionen er der hvert 15 minut et kald til denne MSSQL server.
Her hentes hele datasættet ud og smides i en lokal oprettet Access database.

Måden det bliver gjort på i dag er at man skal åbne Access. Den opdatere så selv selv hvert 15 minut, men hvis de er ved at taste noget, så forsvinder det.

Man vil så gerne have det hele til at ske i baggrunden uden at brugeren egentlig opdager det.



t