Udviklingsmetode

Tags:    projektstyring

<< < 12 > >>
Hej udviklere!

Jeg er lige begyndt på et nyt projekt som skal køre frem mod jul. Projektets formål er at afklare hvor vidt en løsningsmodel holder i den virkelige verden, og min fornemste opgave er som programmør at udvikle proof of concept / prototype.

Jeg er vant til at udvikle i teams, og familiær med metoder som SCRUM, XP, UP, og andre agile metoder. Men fælles for dem alle er at de henvender sig til teams - selvfølgelig fordi udvikling fungerer bedst i teams. Men jeg er altså alene om dette projekt, og skal derfor formå at have en iterativ tilgang til udviklingen, reaktiv i forhold til ændringer undervejs.

Af ovenstående grunde hælder jeg mest til at arbejde med XP(Extreme Programming), hvor productowner kan komme med ændringer anytime, og jeg ikke skal dokumentere andet end kommentarer i koden. Men XPs hovedpunkt er pairprogramming hvilke bliver en smule svært.

Derfor vil jeg virkelig gerne høre om jeres erfaring med systemudvikling som 1-man teams!

På forhånd tak!



scrum, syntes jeg klart bedst om. Men lad være med at gå amok i projekt styring. Du er én person, for dig vil må primære må være at lave en kravsspec og så sørge for at overholde det og dine tidsestimeringer af projektet ud fra det.



Indlæg senest redigeret d. 22.10.2014 12:10 af Bruger #17081
Problemet med Scrum, dan, er jo at scrum netop handler om at opretholde ALLE aktiviteter i forløbet - og drejer omkring de adskillige roller som indgår i forløbet. Jeg ville i så fald være productowner meget af tiden, scrummaster og developer. Og antallet af møder er ret højt.

Har du haft et lign. projekt du vil dele erfaring fra?



Indlæg senest redigeret d. 22.10.2014 14:44 af Bruger #17368
Igen er mit bud, at du går for højt op i selv processen. Hvis det kun er dig. Handler det om, at du kigger på dine opgaver for et enkelt sprint. Måske en gang om ugen eller en gang om dagen. Du skal vel ikke have møde med andre ?

Du kan evt. kigge på kanban frem for Scrum, det kan være mere fleksibelt.







Indlæg senest redigeret d. 22.10.2014 22:29 af Bruger #16325
Erhm... Du er en mand på et projekt, og du har alle roller selv. Så hvad vil du opnå?
Du har behov for at sted at hold styr på din tidsplan og dine bugs - de andre dele og roller af arbejdsmetoderne styrer du jo selv, set ud fra hvornår det passer bedst i dit workflow.

Du kan også "metode"-dig-ihjel.

Og hvis du endelig vil benytte en arbejdsmetode. Så er SCRUM fin. Du kaster nogle opgaver ind i et sprint alt efter hvor meget du regner med at lave. Tester det og lancerer det.



Mikkel - mon ikke der er en grund til at productowner helst skal være en som ikke udvikler i projektet?

Det giver meget lille mening at köre alle rollerne naar du ene mand - du er jo ikke et team, vel?

Eller er du skitzofren? :)



Jeg må godt nok stille mig meget uenig Martin Bach, Scrums filosofi er jo netop at ved at opretholde alle roller, aktiviteter samt artefakter, opnås den bedste proces. Du decimerer i virkeligheden scrum til et excel ark med en to kolonner med opgaver.

Jeg vil anbefale at bruge denne som opslagværk i stedet for dine søgninger nævnt ovenfor: The official Scrum guide
"Scrum’s roles, artifacts, events, and rules are immutable and although implementing only parts of Scrum is possible, the result is not Scrum. Scrum exists only in its entirety and functions well as a container for other techniques, methodologies, and practices."
Ud fra ovenstående har jeg svært ved at se hvordan du argumenterer for din udtalelse.


@Dan, jeg har en leder(der har budgettet) at referere til og en brugergruppe som skal benytte mine releases, og give mig noget feedback for anvendelige features. Så det vil være oplagt at benytte en metode som indebær en iterationsafslutning med retrospective(med leder) og demo for lede(PO) + brugere(som simpel oplæring). Og da brugerne bare sender en mail eller kommer forbi med feature requests når de føler for det, var mit hoved med det samme i xp verdenen. Hvor kanban måske er lidt for simpelt.

Jeg kan godt forstå ideen om at tage de elementer af en procestype ud som absolut ikke kan passes ind i situationen. Men min personlige erfaring er at det oftest skaber mere kaos/tidsspilde end det gavner - og det i virkeligheden ofte handler om forkert metodevalg. Og derfor denne forespørgsel. Det er også på den erfaring at jeg "går meget op i proces", fordi det er de projektet hvor processen lykkedes der oftest giver det mest effektive produkt.

// EDIT
Skal måske tilføje, at jeg så ganske udemærket er klar over at det ikke er genialt at sidde én mand i ét projekt, men det som nævnt en proces for at frembringe proof of concept så der kan budgetteres til et fuldt projekt med et helt team.

@Michael Larsen - det er ganske fint hvis man er en lille startup eller des lige. Men når du arbejder i kocernvirksomhed er der krav og rammer som skal overholdes og politik med i spillet. Du får ikke bare en mørk kælder og en pc og nøglen smides væk. Der kræves visning af fremgang og inddragelse af brugere.

Jeg er ganske udemærket klar over hvordan Scrum/XP/UP/(vandfald) fungerer, men jeg håbede på nogle som havde erfaringer med dette, og ikke belæring om hvad en procesmodel er....

@Jonatan Hertel, jeg synes at jeg skildrer tydeligt at der er mig som developer, og så er der product owner(leder). Så dit forsøg på morsomhed fanger mig ikke helt...



Indlæg senest redigeret d. 22.10.2014 14:23 af Bruger #17368
@Jonatan Hertel, jeg synes at jeg skildrer tydeligt at der er mig som developer, og så er der product owner(leder). Så dit forsøg på morsomhed fanger mig ikke helt...


Jeg vil skulle være productowner meget af tiden








Mikkel - jeg forholder mig til det du skriver - hvilket maaske er en fejl ...



@steffan svenson: Har præciseret yderligere. Tak.

@Jonatan, min kommentar beskriver hvordan det ville være at benytte scrum - som jeg troede jeg havde givet udtryk for, IKKE giver mening da jeg i det tilfælde ville skulle have alle hattene samtidigt, som du så fint påpeger = nonsense.

Jeg forsøger lige at pointere igen: Jeg vil gerne høre om jeres erfaringer!



Indlæg senest redigeret d. 22.10.2014 14:48 af Bruger #17368
<< < 12 > >>
t