Image slider

Tags:    html css

<< < 12 > >>
Hejsa

Skal bruge en image slider der er gratis og har rodet med 5-6 forskellige og tænker det må sku være nemmere.
Kan det virkeligt passe at noget så ordinært som at få en imageslider skal være bøvlet med så stort et udvalg derude?

De fleste siger smæk en css fil ind, en js fil ind, lav en ul, med li'er i og så dit indhold, kør et script med en slider.start() og så er den hjemme. Desværre gør langt de fleste af dem bare ikke det ud af boxen som de lover!

Så er nogle der altid går 1-5 pixels ud over sidens størrelse som så gør at der kommer scrollbar på i bunden.
Nogle der er billederne altid forskubbet lidt i venstre side, så første billede har et tomrum i venstre side ved siden af billedet, billede to har de sidste 15-20 pixels af forrige billede i det tomrum der var ved billede 1.
Andre fungerer bare af røv til at skalere til at passe fuldt ud til sidens størrelse.
Nogle mener altid de skal ligge sig som øverste element på siden så den fortsætter hen over andre elementer når man scroller på siden.
Andre sætter aldrig i gang med at slide og viser bare et billede.
Nogle slider, men første billede der er har en højde på 2 pixels indtil billede 2 loades og så fyldes indholdet korrekt ud og når man så går tilbage til billede 1 ser det rigtigt ud.
Listen fortsætter..

Derfor jeg kommer her med spørgsmål til hjælp til en imageslider.

Det den skal kunne:
- Fylde hele sidens bredde dynamisk (altså ikke nogen pixel størrelser for hvis siden er en anden størrelse skal den strække sig og fylde hele bredden, men kun en hvis højde. Dermed sagt at hvis der strækkes længere end billedet er, skal det følge bredden og dermed gøre højden tilpas og dermed vil den nederste del af billedet "forsvinde" på grund af den faste højde fordi der vil være overflow:hidden på).
- Meget gerne have de runde navigations "knapper" under billedet så man kan se hvilket billede man er nået til
- Autoplay skal der være
- Play/Stop/Pause -knapper skal ikke vises
- Højre og venstre knapper er dejlige, men det foretrækkes at de først kommer på når man peger på slideren.
- Den kan gå i infinite loop hvor den fra sidste billede nu slider videre på første billede - UDEN at skulle udføre slider funktionen bagvendt og slide alle billeder tilbage igen for at begynde forfra (er oplevet før)
- Opsætning i koden skal være nem, og overskuelig så fx div med en ul og li indeni med noget indhold ville være ret lækkert. Ikke dem hvor de skal have 1000 klasser, og hedde slider_container med li'er med div i der hedder slide_1_start, Slide_2, Slide 3.
- Som udgangspunkt skal der kun være billeder i den nu, men hvis det er muligt selv at lave sit indhold ville det være en fordel. Så hvis jeg kan lave knapper, og tekster ovenpå mit billede selv og den så bare slider det hele nemt ville være ret fint.
- Transitions - enten fade eller være slide fra højre mod venstre.

Billedresourcer til eksempler (gerne jsfiddle):
http://unslider.com/img/sunset.jpg
http://unslider.com/img/wood.jpg
http://unslider.com/img/subway.jpg
http://unslider.com/img/shop.jpg
http://placehold.it/350x150&text=FooBar3



11 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Måske har jeg misforstået det. Du skriver et kravspek og opremser nogle resourcefiler.
Skal vi andre kode det for dig?

Ka' du så se at komme i gang selv! :) Hvor er det du selv har lavet?

Hvorfor bruger du ikke unslider som du så fint, har linket til?
Hvorfor undersøger du ikke årsagen til at det ser forkert ud?
Kunne det være et problem med din CSS?

For mig ser det ud som om at du ikke har gjort din research godt nok.



Tror du ikke årsagen til at slideren driller for dig er, at du ikke bruger ensartede billeder? Eller at du forventer slideren klare alt for dig så du slet ikke skal style noget?



Personligt gør jeg også alle billeder i en image slider lige høje, manuelt, men den process kunne du jo automatisere, hvis det er et problem, men så længe at højden er ok burde det se fint ud.



Måske har jeg misforstået det. Du skriver et kravspek og opremser nogle resourcefiler.
Skal vi andre kode det for dig?

Ka' du så se at komme i gang selv! :) Hvor er det du selv har lavet?

Hvorfor bruger du ikke unslider som du så fint, har linket til?
Hvorfor undersøger du ikke årsagen til at det ser forkert ud?
Kunne det være et problem med din CSS?

For mig ser det ud som om at du ikke har gjort din research godt nok.


Michael nu har jeg faktisk rodet med det lort i 3 timer og som jeg skrev prøvet 5-6 forskellige sliders.
Det som jeg har forsøgt mig med ligger på min maskine, eftersom det jo ikke virker. Det er så slettet som det ikke virkede, prøvet næste.
Kan det passe det skal være så besværligt at få en simpel slider?

Så tager vi et lille eksempel med unslider. De skriver følgende på deres side, som jo fortæller hvor nemt det er at sætte op så det prøver vi da lige:

How to use Unslider

1. Include jQuery and Unslider
To use Unslider, you’ll need to make sure both the Unslider and jQuery scripts are included. If you’ve already got jQuery (you can test by opening your JavaScript console and typing !!window.jQuery — if it says true, you have jQuery), you don’t need to add the first line.

<script src="//code.jquery.com/jquery-latest.min.js"></script>
<script src="//unslider.com/unslider.min.js"></script>

2. Ready your HTML
Unslider doesn’t need any really awkward markup. In fact, all you need is a div and an unordered list. An example of some Unslider-friendly HTML is on the right.
You can add as many slides as you want: the example on the right just has three for the sake of brevity, but Unslider won’t work properly with one slide (but then it’s just a box).

<div class="banner">
<ul>
<li>This is a slide.</li>
<li>This is another slide.</li>
<li>This is a final slide.</li>
</ul>
</div>

3. Make it pretty
You can change, add, and remove as much CSS per slide as you want, but there is a barebones style required by Unslider. It’s on the right (change the class name where .banner is the name of your slider).

.banner { position: relative; overflow: auto; }
.banner li { list-style: none; }
.banner ul li { float: left; }

4. Plug it all together
We’ve been through so much together, and I’m pleased to say the finish line is near. Our journey is almost over, just one more thing left to do. The JavaScript is on the right (make sure to put it in a script tag, and change .banner to whatever your slider’s element is).

$(function() {
$('.banner').unslider();
});

Ovenstående er fra deres side af som fint viser en fullsize slider i toppen af siden, og ovenstående steps virker som et bulletproof eksempel der skal virke hvis du kopierer 100% hvad de skriver og så kan du få din ul/li-liste til at blive til en slider.
Det er anderledes på ens egen maskine fordi man skal copy/paste ind i head med referencer, end på jsfiddle.

Men eksemplet er taget helt råt fra deres side, og giver intet at vise: http://jsfiddle.net/jhtkymr9/

Hvis man så tilføjer at den skal køre det når siden er loadet sker der stadig intet: http://jsfiddle.net/jhtkymr9/1/

Det bør bare være at kopiere deres bulletproof eksempel og sætte ind og så kommer der også tre lister med ting ind som slider. De skriver endda den selv tilpasser sig til forskellig højde.

Adjusts for height
Not all slides are created equal, and Unslider knows it. It’ll stylishly transition heights with no extra code.

Men jeg kan ikke få den til at fungere.

Så nu spørg jeg Michael, skal jeg lave samme eksempel med de 5 andre jeg har prøvet med og så vise dig jeg heller ikke kan få dem til at fungere med deres egen kode? Meget muligt du tror jeg ikke gider lave arbejdet selv, men nu har jeg rodet med det i adskillige timer uden at få et resultat og derfor jeg kommer her. Normalt plejer jeg ikke at skulle bevise at jeg har forsøgt og fejlet så jeg starter med at paste 180 linier med kode fra 5 forskellige sliders jeg ikke kan få til at fungere.

Grunden til der er en "kravspec" er fordi at jeg vil mene der nok er en herinde der relativt nemt kan få den slider til at opføre sig korrekt, og hvis man kan det så ved de måske hvilken slider er kan det ene og der kan det andet, og dermed er det nemmere at vælge den "rigtige" fra starten end at jeg får en til at virke som så ikke passer til det jeg gerne vil ha.

Tror du ikke årsagen til at slideren driller for dig er, at du ikke bruger ensartede billeder? Eller at du forventer slideren klare alt for dig så du slet ikke skal style noget?


De fleste skriver at den selv tilpasser sig til størrelsen på billedet/indholdet - som du kan se fx unslider skrev.
Derudover så har jeg brugt http://placehold.it/350x150&text=FooBar3 fordi du dermed kan generere billeder dynamisk i en fast størrelse med forskellig tekst. Dermed er det nemt at lave forskellige ressourcer der har forskelligt indhold (FooBar3).



Indlæg senest redigeret d. 12.11.2014 11:46 af Bruger #17215
Igen - det virker ikke som om du har undersøgt tingene til bunds.

3 timer er ikke meget.

http://jsfiddle.net/jhtkymr9/2/



Igen - det virker ikke som om du har undersøgt tingene til bunds.

3 timer er ikke meget.

http://jsfiddle.net/jhtkymr9/2/


Jeg synes det er meget lang tid når det bare bør virke out of the box med deres kode.
Før har jeg fået rigtigt god hjælp herinde efter at ha rodet mindre end 3 timer, men fremover så gør mig en tjeneste Michael - ignorer mine spørgsmål og indlæg.
Der er ingen der tvinger dig til at bruge din dyrebare tid på mine dumme spørgsmål for når jeg ikke kan få 5-6 til at fungere så er der noget jeg ikke fatter og så vil jeg hellere søge hjælp hvor der er en der kan give mig hjælp så jeg kan komme videre end at sidde 2 aftener mere før jeg kan stille samme spørgsmål som jeg har gjort nu. At du så synes jeg for hurtigt søger hjælp, gør bare du så skal prioritere din tid bedre og hjælpe nogle af de andre der har undersøgt tingene til bunds.



Beklager hvis du føler dig alt for ramt af mit udsagn. Men det må givetvis så være korrekt.

Du laver et råt eksempel med kode trukket direkte "out of the box" fra unslider.com http://jsfiddle.net/jhtkymr9/
En tilretning på under fem min. http://jsfiddle.net/jhtkymr9/2/ beviser at tingene virker, trods postulater om det modsatte.

Hvis du ikke har forståelse for at få noget til at virke, må du investere den tid der er nødvendig for at få det til at virke. Du skriver, at du har brugt tre timer, på op til 6 forskellige libraries. Dvs. du gennemsnitligt har brugt 30 min. per løsning. Det er ikke lang tid. Gad vide hvor langt du ville være nået hvis du havde brugt tre timer på et library?

Og så vælger du i stedet at bruge tiden på at skrive kravspec på en ny slider?

Hvis det er tid fornuftigt brugt, så må jeg revidere min opfattelse af fornuft. :)



Hej,
har du et enkelt af eksemplerne, hvor du er sådan nogenlunde tilfreds, og kan dele koden og tankerne om, hvad der mangler for at du kommer i mål, så kan vi jo prøve at hjælpes ad.
Jeg benytter selv denne, men er af lidt ældre dato, hvor højden dog skal være ens på pics for at blive godt.
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/crawler/



Ganske korrekt jeg kunne IKKE få det til at virke, og sjovt nok derfor jeg kom her. At bruge 7-8 gange så lang tid på noget som det burde tage er rigeligt lang tid i min verden, og derfor jeg kom her. Måske min fejl at jeg ikke forstår at man skal ikke gå til forums når man har brug for hjælp, man skal selv løse det i stedet.
Jeg har investeret den tid jeg mente er nødvendig, at du så er af en anden opfattelse er din sag.

Du skrev du vil ikke kode det for mig, og mener ikke jeg har lavet min research godt nok. Derefter giver du mig løsningen af den eneste grund for at "bevise" (dine egne ord) at det du først skrev var korrekt - at jeg ikke brugte tid nok på at lave min research.
Det er simpelthen din måde at få mig til at læse og forstå det du tidligere har skrevet? Og så skal du nu også til at dømme mig ud fra hvad jeg vælger at bruge min tid på og konkludere hvorvidt jeg har fornuft?
Du er godt nok alvidende kan jeg høre, og rigtigt fint du kan sidde og gemme på din store viden og dømme dem der ikke ved det du gør - gud (eller dig) forbyde at de skulle spørge på et forum og måske få hjælp til at forstå eller lære noget.
Hvis man så bruger din egen logik, kan man også undre sig over dit eget tidsforbrug.

- Du siger du vil ikke hjælpe mig
- Du bruger din tid på at skrive et indlæg der siger du ikke gider hjælpe mig
- Du hjælper mig
- Brokker dig over jeg stadig ikke har forstået dit budskab

I stedet for at hjælpe mig med en løsning, har du givet mig 1. dine holdninger som jeg ikke kan bruge til noget eller som ændrer noget for mig, 2. alligevel givet mig en løsning, og 3. bagefter pointeret "du havde ret".
Det eneste ud af det jeg kan bruge var din løsning, og resten er spildt.
Hvis du virkeligt ikke vil hjælpe mig hvorfor så overhovedet bruge din tid på at skrive din klagesang, og så hjælpe mig og så skrive et vers mere? Så kunne du lige så godt have bare hjulpet mig til at starte med og SÅ have kommet med noget der kunne være nogle tanker jeg kunne tage med videre.

Jeg kan kun undre mig over det er sådan du vil bruge din tid herinde, men tænk du hvad du vil og så værsgo at dømme mig (hvis det er det du kan få din tid til at gå med).
Jeg vil bruge min tid på de brugere der rent faktisk gør noget af det som forum'et er til - at hjælpe andre (i dette tilfælde mig), og de indlæg der har reel værdi for det jeg spurgte om.

Hej,
har du et enkelt af eksemplerne, hvor du er sådan nogenlunde tilfreds, og kan dele koden og tankerne om, hvad der mangler for at du kommer i mål, så kan vi jo prøve at hjælpes ad.
Jeg benytter selv denne, men er af lidt ældre dato, hvor højden dog skal være ens på pics for at blive godt.
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex2/crawler/


Hej Benni

Tak for foreslaget til din slider. Det med billederne skal også nok løses, men efter at ha set på den du bruger tror jeg ikke den passer så godt ind i det jeg forsøger at lave. Vil gerne have en laver "hak" i transitions som de fleste sliders gør så man ser et billede af gangen.
Er blevet ret vild med "wmuSlider" fordi den har en lille tidsindikator oppe i hjørnet og de runde navigationsknapper i bunden.
Se mere her: http://brice.lechatellier.com/code-design/wmuslider/

Kan bare ikke rigtigt få den til at virke hverken med hans kode, mine egne billeder fra placehold.it (så sikrer jeg de er ens størrelse), eller bare med tekst.




Indlæg senest redigeret d. 13.11.2014 00:31 af Bruger #17215
Helt enkelt fortæller du at du har tjekket 5-6 slider libs, og ingen af dem virker. Du pointere et specifikt et, nemlig unslider.com og siger det ikke virker. Du laver kodeeksempler, som du mener ikke virker. Jeg tilretter dit eksempel med en enkel css-regel for at vise dig det virker. Jeg konkluderer at du ikke har brugt tid nok eller tiden fornuftigt på at sætte dig ind i det.

Der er intet sted jeg ynder klagesang eller brokkeri. Og hvordan du konkluderer at jeg ikke ønsker at hjælpe dig og ikke ønsker at dele min viden, det må du gerne forklarer nærmere. De generelle tal og indlæg på dette site viser noget andet. Hvis du mener at hjælp er, at skrive et helt ny lib specifikt til dig, ud fra dit kravspec, så er vi - korrekt antaget - langt fra hinanden.

Jeg antager selvfølgelig at du er et fornuftigt menneske på lige fod med andre. Men jeg kan ikke se fornuften i at bruge 30 min. pr. lib på 5-6 libs, hvorefter konklusionen er, at ingen af dem virker, og derfor skriver en kravspec til et helt nyt lib. Men hvis du kan se fornuften i det, kan det netop være at min opfattelse af fornuft skal revideres.

Hvis der er noget man ikke forstår, må der jo investeres den tid det tager, at lære det.

Men vi bliver vist aldrig enige om dette. Igen beklager jeg, at jeg rammer et ømt punkt så hårdt og brutalt.
Håber du kan bruge nogle af de nævnte løsninger, og så kunne du sige, til hvem du løser opgaven for, at du har brug for lidt mere tid.

Edit: bare lidt stave og grammatik.



Indlæg senest redigeret d. 13.11.2014 21:42 af Bruger #10216
<< < 12 > >>
t