Lave hjemmeside - Hvordan skal den kodes?

Tags:    hjemmeside kode

Hej folkens!
Jeg er en fyr på 18 år, som går i gymnasiet. Jeg har fået interesse for kodning og hjemmeside, og har gennemgået hele videoserien om html inde på nemprogrammering.dk, så kan det basale html. Men jeg har et spg. Jeg vil gerne prøve at kode min egen hjemmeside fra bunden, som skal hente en masse data fra andre hjemmesider, som jeg kan bruge på min egen side. Altså brugerne på min hjemmeside skal have mulighed for at tilføje nogle tags, hvor hjemmesidens job er at finde stof med disse tags på andre hjemmesider. Man skal kunne logge ind på denne her hjemmeside både via egen bruger og via facebook f.eks. Hvilke kode systemer skal jeg lære, for at kunne gøre det? Ved godt html ikke er nok, men skal jeg lære både javascript, css osv?
Håber i forstår mig og kan hjælpe! Ellers fortsat god søndag :D



7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 15 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Umiddelbart skal du have lært noget php og javascript. Det er dog også to sprog der er rigtig gode at bruge til indlæring, og da deres syntax er meget ens langt hen ad vejen burde det være til at håndtere.

PHP er til server-siden, mens javascript er til client-siden. Det er også muligt (og ret populært) at bruge javescript både på serveren og clienten, men jeg vil alligevel anbefale dig at sætte dig ind i begge sprog, da det vil give dig en god forståelse, og i øvrigt giver dig det du skal bruge for at kunne opfylde dine ønsker (fb login samt vise data fra andre sider).



Ja se også på javascript, hvor det kan anbefales at kigge mod Jquery, der kan spare dig for både tid og hovedpiner :)
Nu har jeg arbejdet både i asp.net og PHP, og vil sige, at hvis du på egen hånd skal lære fundamentet, så synes jeg PHP er bedst at starte ud i, da du med asp.net via VS får meget foræret, så du måske mister den basale forståelse, hvis det er målet at lære det grundlæggende.



Jeg vil gerne tilføje til ovenstående, at du ikke SKAL lære PHP. Der findes masser af andre alternativer til PHP. Dermed ikke sagt at PHP ikke er godt.

Se evt http://en.m.wikipedia.org/wiki/Server-side_scripting

Personligt er jeg rigtig glad for ASP.NET. :)



Mange tak for dit svar, rigtig brugbart. Jeg ved endnu ikke hvad der menes med serveren og clienten, så hvis du ville forklare det ville det være dejligt.
Tak for dit svar også! Vil prøve at tjekke dit link ud, og se ASP.NET an.
Mvh



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2014 20:29 af Bruger #21034
En distribueret applikation som en hjemmeside, kan typisk beskrives som Client-Server:

Client, altså klienten, er brugerens webbrowser. Internet Explorer, Chrome, Firefox etc.

Server er det sted (eller programmet) hvor hjemmesiden bliver hostet. En dynamisk hjemmeside, eller blot en side med serverside programmering, kræver en form for server til at blive udført. Eksempelvis Apache (Linux) eller Internet Information Services (IIS, Windows).

http://en.wikipedia.org/wiki/Client%E2%80%93server_model



Indlæg senest redigeret d. 16.11.2014 21:00 af Bruger #16372
Jeg startede selv med at studere PHP da jeg var cirka 13-14 år, og jeg vil sige at det naturligvis er en svær opgave at komme igang med hvis man ingen syntax erfaring har. Ydermere er jeg uddannet indenfor ASP.NET C#, men jeg koder stadig mest i PHP da det er nemmest at gå til. Sprogende kan minde meget om hinanden, men stadig lige forskellige.

Personligt syntes jeg at PHP er nemmest at gå til hvis du er ny. ASP.NET kræver Visual Studio, men der findes en Express version som er gratis. Til gengæld har Visual Studio alt hvad hjertet kan begære. Alt hvad du skal bruge er i samme program. Jeg er også helt vild med hvordan du strukturere et nyt projekt i .NET, og hvordan du kan arbejde med masterpages. I modsætning til i PHP, hvor alt starter fra scratch. Der kan være meget mere forarbejde med PHP, hvorimod at ASP.NET C# (eller VB) er godt struktureret og giver mening.

Min vurdering vil være at det er helt op til dig selv. Hvis du gerne vil lave små scripts til at starte med, og derefter bygge videre på websites - gå for PHP. Hvis du derimod vil have en sikker vej i forhold til applikationer og website, så gå for ASP.NET C#/VB.

Håber at du kan bruge mit svar til noget :-).



Jeg vil anbefale følgende sprog i den nævnte rækkefølge:

1 - HTML
2 - CSS
3 - PHP + OOP
3 - MySQLi
4 - jQuery + JavaScript.

Herfra kan du så gå mange veje, eller måske gå over til noget CMS ala. WordPress eller Joomla...

Når du har kigget på HTML og CSS, vil jeg også anbefale dig at tage et kig på Bootstrap - det er et super framework.

Der er masser af muligheder :)



t