META SEARCH ENGINE – Hvem kan bygge sådan en?

Tags:    programmering

Hej alle sammen
Dette er mit første indlæg her på siden da jeg fik det anbefalet fra et andet forum at dette må være stedet hvor jeg vil kunne få svar på mit spørgsmål angående mit projekt

Mit projekt går ud på at lave en slags søgemaskine som viser resultater fra andre søgemaskiner. Ud fra min research må der være tale om en Meta Search Engine. I mit tilfælde er der tale om at de resultater den vil vise på min side vil være produkter samt priser. Dvs. du søger efter et bestemt produkt og den viser dig det billigste produkt fra hver søgemaskine.

Så i stedet for at søge nettet igennem hvor man kan finde det pågældende produkt billigst så vil man via søgning på min side hurtigt finde det pågældende produkt hvor det er billigst og dermed både spare tid og penge. Den vil skulle søge igennem cirka 10-15 søgemaskiner hver gang man foretager en søgning via min side. Det skal siges at den vil kunne skulle søge efter ET bestemt produkt på hver enkelt søgemaskine.

Jeg koder selv i .NET og vil kunne selv lave en ’demo’ side der vil vise hvordan det skal se ud samt funktioner osv. Det svarer lidt til at man bygger en bil men mangler motoren så den kan komme til at køre. Men her er så mit stopklods for at kunne komme videre med projektet.

Men mit spørgsmål er hvor finder man dem der kan bygge sådan noget og evt. give et tilbud på hvad det vil koste at få det udviklet? I starten kun til at omfatte Danmark og på længere sigt også udlandet

Håber at jeg har formuleret mig rigtigt så det er til at forstår hvad jeg skriver og ønsker at få svare på

Ellers spørg løs

På forhånd tak

Mvh. elvis1984




7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 12 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Elvis1984 - eller hvad du nu hedder ;)

Jeg har arbejdet på et projekt som omhandlede hentning af netop de informationer du ønsker. Vi udviklede en webscraper, som selv gennemsøgte de relevante dele af nettet for de data vi ønskede. Disse data gemte vi så ned, og så kørte søgemaskinen med et fast interval og genopfriskede alle data. Når brugeren søger, startes der ikke 10-15 søgemaskiner, men i stedet foretages en splitsekunds søgning i vores database.

Det har været et stort projekt - og der er lagt flere årsværk i det i dag. Så når du spørger om en pris på sådan et stykke arbejde, skal du nok nærmere spørge - hvad koster en god udvikler i 2-3 år, eller hvad koster 3 i et år?

Udviklere af den kaliber findes typisk gennem et job opslag, på f.eks. it-jobbank.dk. Tænker du fritidsprogrammører der kunne fristes til et sådan projekt, så ville jeg nok først sætte mig godt og grundigt ind i emnet, og opsøge hjælp f.eks. stackoverflow, og på den måde skabe lidt interesse.

Alternativt kunne du tjekke googles side ud om topical searchengines?:https://developers.google.com/custom-search/docs/topical

Det kunne måske give noget inspiration til en knap så grundig - men måske mere realistisk løsning.

Det jeg prøver på at sige er, det du beskriver kan blive et ENORMT projekt. Så måske skal du undersøger det lidt nærmere og finde en løsning som er afstemt med dine ambitioner. Har du ambitioner til skyerne - så har du fundet det helt rigtig projekt, og du går en spændende fremtid i møde :)

@Rune: Ingen udover google kender deres algoritmer ;) Et kvalificeret bud vil være at man giver søgemaskinen en række startsteder på nettet, og herudfra kan den så afsøge links på alle de sider den finder. Hvert link tilføjes en unik liste, og så søger siderne igennem. Google Pagerank sætter dog nogle begrænsninger for hvor mange sider der gennemsøges per domæne for at det ikke skal løbe løbsk.



Indlæg senest redigeret d. 30.11.2014 11:42 af Bruger #17368
Jeg tror bestemt der er nogle der ved noget om emnet,

Altså hvis vi tager Google....

så søger de ved hjælp af algoritmer.... Hvordan algoritmerne ser ud og hvordan de helt præcist gør det er mig en gåde, jeg ved at google har lavet en google search API....

Måske Der er mulighed for noget der? hvis altså sider som komplett/elgiganten/proshop osv. skriver produktet og prisen i deres Meta :)

https://developers.google.com/custom-search/json-api/v1/overview



Hej igen

Jeg vil tro autouncle har lavet en aftale med nogle sider, f.eks. Bilbasen.dk som er en del af Ebay. Ebay har en API til hentning af data, mod klækkelige beløb.

Du vil spare i hundredetusindevis af kroner ved at finde en programmeringssamarbejdspartner. Nu kender jeg af gode grunde ikke dit niveau, men en god programmør kan virkelig tjene sig ind mange gange, da hans timeløn er 1/2 - 1/3 af den pris et udviklingshus tager(administration osv.).

Jeg kan ikke give et prisoverslag ud fra de specifikationer.

Case 1: Du laver din egen søgemaskine.
Du skal bruge 2 udviklere i min. et år - og der vil være stort vedligehold efterfølgende(nettet og dets teknologi ændrer sig hele tiden). Pris: 800.000+

Case 2: Du kobler dig på Ebay api'en.
Du skal bare lave en simpel applikation til at hente data fra API'en og vise dem til brugeren i et interface. kræver 6 måneder med en god udvikler. 200.000+

Case 3: Indgår aftaler med partnerportaler.
Du laver en aftale med hver enkel webportal som sælger de produkter du vil vise. Det kræver meget af dig i forbindelse med salg. Derudover er du MEGET afhængige af dine partnersider - hvis de lukker, lukker du også. Det kan blive meget krævende at tilgå deres data alt efter hvor strukturerede de er. Denne model er umulig at prissætte uden at kende antal af partnere og kompleksitet af data mm.

Case 4: Pricerunner B2B aftale
Jeg ved jo ikke hvilket produkt vi snakker om, men pricerunner.dk har rigtig mange og tilbyder en B2B aftale som ses her: http://www.pricerunner.dk/userguide.html
Denne løsning ligner Ebaymodellen.

Priserne er bare et estimat ud fra tidsforbrug * timepris, og skal du finde et større firma til dette kan du gange alt med 2-3 stykker. Igen ville jeg virkelig overveje om der ikke var nogen i dit netværk som skulle inddrages? Eller måske kender du en flok elever på et it-uddannelsessted som mangler en ikke-fiktiv opgave for en gangs skyld.



Det var så lidt. Case 2 er helt sikker gunstig, og kan laves for meget få midler hvis du finder en samarbejdspartner. Jeg vil næsten påstå man kan gøre det for 100kr. til hosting af løsningen.

Du kender ikke nogen fra din uddannelse, som har taget noget videreuddannelse, som gør de kan hjælpe dig? Det vil sandsynligvis blive billigere for dig, end at gå ud og indhente tilbud fra et bureau.

jeg tror også der er en del herinde, som kunne være i stand til at hjælpe / give gode konkrete råd - men de holder nok weekend lidt endnu.



Indlæg senest redigeret d. 01.12.2014 00:08 af Bruger #17368
Hej alle sammen

Er mine spørgsmål for komplicerede siden der ikke har været nogen svar?

God weekend alle sammen



Hej Mikkel
Tusind tak for dit uddybende svar. Jeg blev i hvert fald lidt klogere på mit projekt og du stiller også nogen gode spørgsmål :)

Du rammer af mange tingene rigtigt godt og tror at det vil være løsningen ala det projekt du har arbejdet på. Mit projekt kan nærmere sammenlignes med f.eks. autouncle.dk så jeg tror ikke vi er så langt fra hinanden igen

I stedet for at går ud og lede efter programmør så ville jeg helst finde en virksomhed der kunne udvikle sådan noget og give et bud på hvad det vil koste. Ja jeg ved godt at det er svært at sætte pris på det men bare så jeg har noget til at starte med

Min viden og erfaring er begrænset så det er derfor jeg spørger herinde i håbet om at kunne blive klogere og komme videre med projektet.

Er det noget du selv ville kunne give et bud på hvis jeg viste dig ’demo’ udgaven af mit projekt, altså give et bud mht. udviklingstid og evt. pris? Måske henvise til nogen der kunne hjælpe mig videre?

På forhånd tak og endnu gang tak for dit svar





Hej Mikkel
Endnu en gang tak fordi du tog dig tid at svare:)
Ud fra de case du har opstillet og beskrevet så er det CASE 2 der passer måske bedst til mit projekt. De sider jeg vil hente informationer fra har alle sammen mere eller mindre et API ud fra hvad jeg kunne finde frem til. Så på den måde kunne man måske både spare tid og komme i gang hurtigere

Jeg vil lave et projekt beskrivelse og se om jeg kan finde nogen programmør der enten vil være med på ideen eller mod betaling. Har aldrig selv arbejdet med API’er og er uddannet webintegrator så det er begrænset hvad jeg kan selv lave og kode af mit projekt




t