MySQL Index

Tags:    mysql index

Jeg udvikler løbene min chat til php-fusion.

Den finder data ved at bruge op til 4 forskelige tabler ved hjælp af "JOIN" og "LEFT JOIN"

Det hele køre som det skal men har for leden opdaget at man kan bruge index i sin tabel for at gøre det hele lidt hurtigere.

Har brugt tid på at læse lidt på det samt se hvordan andre har gjort det men synes ikke jeg kan finde ud af det. Så har nogle spøgsmål jeg håber i kan svare på.

1: hvordan opretter man index.
2: hvordan kan det være det hjælper på søge hastigheden for MySQL
3: gøre det virklig en forskel??



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
1) At oprette et indeks: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/create-index.html Man opretter indeks på de kolonner, som bruges af WHERE-statements.

2) Et index meget basalt sagt en parallel tabel som kun indeholder de data du har valgt at indeksere på. MySQL udnytter så dit indeks til et opslag, derefter kobles de reelle data på dit udtræk.
Mere om indeks: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/mysql-indexes.html

3) Ja, på store datamængder gør det en stor forskel.



Hmm hvis man søger i col. Testen testto testtre tit og ofte hvordan ville det så se ud for at få dem index?



Hmm hvis man søger i col. Testen testto testtre tit og ofte hvordan ville det så se ud for at få dem index?

@Rix - øøh? Er ikke helt med på hvad du mener :)



I tabelen test har jeg tre coloner testen testto testtre som jeg bruger til at finde indhold på.

Hvis jeg skal lave en index på dem hvordan skal jeg så gøre det?



I tabelen test har jeg tre coloner testen testto testtre som jeg bruger til at finde indhold på.

Hvis jeg skal lave en index på dem hvordan skal jeg så gøre det?


Så bruger du linket i punkt 1 som Michael har skrevet og opretter et index på de kolonner. Men hvilke datamængder taler vi om? Hvis du ikke har mange rækker eller forventer at få det, så giver det dig ikke noget.





t