Datalogi/Software Engineering/andet? - forskelle

Tags:    softwareudvikling datalogi elektroteknologi programmering

Hej. Jeg har før stillet et spørgsmål, der kunne minde lidt om dette, men mangler lidt hjælp til noget lidt andet. Google har hjulpet lidt, men har brug for hjælp med et eget udgangspunkt.

Jeg står og skal vælge studie til efter sommerferien. Generelt vil jeg gerne kunne kode/programmere professionelt og simpelthen udvikle mere eller mindre omfattende programmer, spil etc. Ved siden af dette vil jeg dog også gerne kunne arbejde med elektroniske apparater og kredsløb og eventuelt blande professionel programmering med dette.

Jeg havde derfor tænk at læse enten datalogi eller software engineering på SDU i 5 år, hvorefter jeg ville tage en diplom i elektroteknologi (også SDU). Jeg har intet imod at studere 8,5 år, og indtil videre vil kandidatreglen ikke være noget problem. Hvad jeg dog gerne vil vide af folk med erfaring er:

Hvor ligger forskellen helt konkret mellem datalogi og software engineering? Hvad har det ene, som det andet ikke har?

Vil jeg med software engineering kunne programmere med (animeret) grafik og arbejde helt tæt på computeren, hvor jeg kan udvikle egne compilers, engines etc. eller hører det måske mere til datalogi?

Vil jeg med datalogi kunne udvikle programmer, spil etc. helt, som jeg lyster, eller lærer man generelt kun matematisk teori, som blot principielt kan bruges til programmering?

Vil man kunne blande datalogi/software engineering og diplom i elektroteknologi fornuftigt og være mere produktiv, end hvis man kun havde studeret elektroteknologi?

Man hører om bl.a. indie game developers, som starter udviklingen af et bestemt spil ved selv at udvikle en engine til netop dette projekt. Er det noget, som ét af studierne vil kunne tilbyde (eller begge)?

Er der noget helt tredje, jeg måske bør overveje?

Jeg ved, at det er en stor mundfuld, men det er utrolig svært at være en ung person af flere interesser i en verden med så mange (lignende) muligheder.



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Lars

Jeg kan høre du er samme sted som jeg var for snart en del år siden... Det var dog i Aalborg men problemet var lidt det samme - jeg var i tvivl om hvilken uddannelse jeg skulle tage. Efterhånden som software og hardware bliver en større og større del af vores liv er det klart at antallet af uddannelser stiger der skal 'nå ud i alle kroge'. Personlig erfaring har jeg ikke meget af, men jeg kan dog give et par råd med på vejen.

1. Snak med folk. Universiteterne holder nogle gange åbent hus, hvor man kan komme ind og se hvad de forskellige uddannelser går ud på (og ikke går ud på). Der sidder også studievejledere klar til at svare på spørgsmål, og bare generelt fortælle om uddannelserne. Så hvis du har X antal at vælge imellem synes jeg du skal kontakte de forskellige studier og høre hvad de tilbyder og hvad sigtet med uddannelsen er (hvad de klargørere dig til at arbejde med). Det er nok det vigtigste råd at snakke med folk der faktisk har været på uddannelsen/underviser der/ved noget om den. De har erfaring, og du vil gerne vide hvilke.

2. Lad dig ikke begrænse. Selvom du måske synes SDU giver mening geografisk er uddannelserne også forskellige fra sted til sted. Tilbyder Aalborg, Aarhus eller KU de same ting - og hvis ikke, hvori ligger forskellene og betyder de noget for dig? Er det udelukkende software/hardware/lav/høj-niveau programmering eller vil du også vide noget om eksempelvis økonomi/sociale konsekvenser/design?

3. Det er svært at vælge. Jeg startede med at læse BaIT (bachelor i IT), hvorefter jeg skiftede til at læse psykologi. Nu har jeg en bachelor i psykologi og læser en kandidat i Anvendt Filosofi (teknologifilosofi) - jeg ville ikke undvære noget af det. Det er okay at være i tvivl, og det er vigtigt at være kritisk. Befinder du dig pludselig et sted du ikke ønsker at være er det ikke en fallit-erklæring at snakke med en studievejleder/spørge til råds om alternativer. Selvfølgelig er det fedeste at vælge 'rigtigt' første gang, men det er ikke et krav at lægger en snor ud du skal følge resten af din studietid.

4. Skab dig et overblik. Dette råd illustreres bedst med et eksempel:

1. Software
- KU: (pros/cons)
- AU: (pros/cons)
- AAU: (pros/cons)
- SDU: (pros/cons)

2. Datalogi
3. Elektronikingeniør
osv.

Når du så har en liste med alle de relevante uddannelser (nu fortæller du selv at du har en forholdsvis bred interesse), er det måske lettere at se mønstre i hvad du ønsker. Skal fokus være mest på lav eller høj-niveau programmering, hardware/software, store/små systemer osv.

Jeg har hurtigt fundet nogle forskellige sider med 'computer'uddannelser på AAU, og du har ret at det kan være svært at se præcis hvad det går ud på, men man kan lave sig nogle generelle overvejelser. Derefter kan man gå tilbage til punkt 1 og starte forfra. Til sidst ved du forhåbentligt lidt mere om hvad det egentlig er du ønsker.

http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/datalogi
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/electronics-computerengineering
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/elektronik-it
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/elektronik-datateknik
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/informationsteknologi
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/internetteknologier-computersystemer
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/huminf-informationsvidenskab
http://www.aau.dk/uddannelser/bachelor/software

Jeg håber det hjalp en lille smule selvom der ikke er meget faglig erfaring i rådene :)



Hvis du gerne vil blande elektronik og software, så findes der uddannelser indenfor det. Men det er en verden langt fra spiludvikling.

Datalogi er den bredeste uddannelse men her er ikke noget indlejret softwareudvikling på skemaet. Uddannelsen er desuden meget teoretisk.

Jeg læser selv IKT-ingeniør på Århus Universitet (der er lignende uddannelser rundt om i landet). Vi går sammen med elektronikingeniørerne de første to-tre semestre og får derfor også en god indsigt i den verden også. Vi uddannes i sidste ende til at programmere det hardware de laver, men også software der kører på f.eks. en PC eller en telefon. Eksempelvis:

- Robotteknologi (sensorer, motorer, interkomponent kommunikation).
- Softwaren, som brugeren tilgår, der er forbundet til det indlejrede system.

Et par af mange nøgleord (Google dem):
- Embedded software (på dansk: indlejret software)
- Concurrency
- Microcontrollers
- Hardware abstractions
- Real-time computing
- Internet of Things

Hvis du vil starte med at tage en kandidatgrad og derefter en bachelor skal du være opmærksom på, at du ikke kan få SU hele forløbet igennem.

http://bachelor.au.dk/ikt/



Indlæg senest redigeret d. 10.04.2015 19:07 af Bruger #4985
Hej Bjarke og mange tak for svar :)

Ja, efter opslaget er jeg blevet mere fanget af civilingeniør i software eller datalogi og derefter diplomingeniør i elektronik på AAU. Disse lyder som en sammenlagt omfattende uddannelse i både hardware og software - både selvstændigt og i samspil med hinanden. Min bekymring er dog nu, om mange af de ting, man undervises i under elektronikuddannelsen, vil være præcis det samme som softwareuddannelsen. Altså matematikken osv.

Hvordan vil man gribe det an, hvis man vil uddannes omfattende og professionel i både software for sig selv og i samspil med hardware?

Så vidt jeg har forstået, er elektroteknologi eller elektronik og datateknik ikke noget, som kan bruges til professionel softwareudvikling. Derfor virker det umiddelbart som om at man MÅ skulle tage to forskellige uddannelser for at gå alt dækket ind. Er 8,5 år så passende? Jeg har ikke selv noget imod det, men hvis jeg kan få det samme ud af kortere uddannelse, vil jeg helst det.



Hvis du gerne vil blande elektronik og software, så findes der uddannelser indenfor det. Men det er en verden langt fra spiludvikling.

Datalogi er den bredeste uddannelse men her er ikke noget indlejret softwareudvikling på skemaet. Uddannelsen er desuden meget teoretisk.

Jeg læser selv IKT-ingeniør på Århus Universitet (der er lignende uddannelser rundt om i landet). Vi går sammen med elektronikingeniørerne de første to-tre semestre og får derfor også en god indsigt i den verden også. Vi uddannes i sidste ende til at programmere det hardware de laver, men også software der kører på f.eks. en PC eller en telefon. Eksempelvis:

- Robotteknologi (sensorer, motorer, interkomponent kommunikation).
- Softwaren, som brugeren tilgår, der er forbundet til det indlejrede system.

Et par af mange nøgleord (Google dem):
- Embedded software (på dansk: indlejret software)
- Concurrency
- Microcontrollers
- Hardware abstractions
- Real-time computing
- Internet of Things

Hvis du vil starte med at tage en kandidatgrad og derefter en bachelor skal du være opmærksom på, at du ikke kan få SU hele forløbet igennem.

http://bachelor.au.dk/ikt/


Mange tak for svar. Ja, det med SU'en er jeg bevidst om.
Jeg har siden opslaget snakket med nogle vejledere, og den ene nævnte, at diplomen i elektronik og datateknik på SDU har så meget softwareudvikling, at man MULIGVIS vil kunne tage kandidaten i software engineering direkte derefter som overbygning, men ellers ved måske at tage nogle ekstra fag i et friår.

Jeg går ikke ud fra, at du har hørt om, hvordan software engineering er på SDU? Jeg leder efter et udfordrende og effektivt studie og vil derfor ikke bruge min tid på noget ALT for blødt.






t