*PHP - forstå danske karakter

Tags:    dansk

Hej

Jeg har hentet en template, som skal anvendes til at lave en hjemmeside der kan streame min vejrstation ud på nettet.

Desværre så bliver de danske karakter vist som underligetegn, og det vil jeg gerne have hjælp til at løse.

hvilket tag skal tilføjes all *.php filerne for at danske karakter bliver vist som æ, ø , og å



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Steen
Jeg tror du er stødt på en klassiker.
Problemer er charset i dine filer.
Når du i din editor/IDE gemmer filerne, så skal du sikre dig at de gemmes med charset/characterset UTF-8 (uden BOM).
Er dine filer allerede gemt som dette, så har du sikkert nogle filer som indeholder <head> fra HTML og her skal du sørge for at charset er sat som vist nedenfor:
Fold kodeboks ind/udHTML kode 

Så ved din webbrowser også hvordan du vil have tingene vist. Husk at filer med HTML-kode også skal gemmes som UTF-8 (uden BOM).



Hej Kenneth
Jeg anvender Notepad++ til at ændre de filerne med, som templaten består af.


Der er ingen *.html filer, kun *.php, så skal jeg sætte nogle tags ind i toppen af de *.php filer jeg redigere ?
Eller kan der i index.php indsættes det tag du nævner ( det er der ikke nu, kan jeg se )og så virker det efterfølgende på alle andre filer, der loades.
Eller hvordan løser jeg det ?

Har ikke gemt dem (uden BOM), men vil gøre det fremover. ( ved ikke hvad forskellen er )


Her er stien til et lille skærmdump.
Se billede



Eftersom du vil vise noget på dit site, så må du jo have en eller anden form for HTML struktur i en eller flere filer. Så et eller andet sted må der være noget HTML-kode også selvom filen hedder *.php
Det vil måske hjælpe hvis du kunne vise lidt kode.



Hej - Søge igennem alle filer med Notepad++ og fandt de steder hvor det skulle rettes, så jeg regner med at mit problem er løst. Tak for din hjælp.



t