Hvordan bruger man den her slags?

Tags:    c#

hej

det er sådan at jeg jeg bruger lige noget af min ferie på pluralsight.com hvor jeg ser i en video omkring asp.net,

f.eks

Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


Hvornår bruger man det og hvorfor gør man det?

Håber du kan giv mig forklaring på det?, hvornår man skal gøre det? mv.



6 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er vel bare når du har brug for en get og set på en public variabel ?



Hvis vi kikker på den første kode stykke så har vi en klasse som er bygget på public variabler som vi nemt kan skrive og læse fra.
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


I den næste stykke kode har vi lavet dem om til properties hvilket betyder vi nu har mulighed for at korrigere de værdier der skrives og læses. i dette tilfælde har jeg valgt at gøre så vi kun offentligt kan læse ID (eks. hvis den kommer fra databasen) offentligt men at vi har fuldmulighed for at ændre id internt fra klassen.
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


Som udvidelse kunne man tænke at vi måske ønskede at lowecase hele fornavnet og efterfølgende uppercase for bokstavet som her. forskellen er dog at når vi så ønsker at lave forbehold for læsning og skrivning er vi nød til at skrive til en variable istedet.
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 


Jeg håber det giver mening?



Det er helt grundlæggende C# / OOP og indkapsling af data. Jeg har nævnt det før for dig, men overvej at finde C# grundbogen af Niels Hilmar Madsen & Michell Cronberg. Selvom den er gammel, er det ikke forkert hvad der står i den.

Evt. denne bog: http://www.bogenomcsharp.dk/Default.aspx



Indlæg senest redigeret d. 14.08.2015 22:45 af Bruger #9814
Det er en forkortelse for at lave to metoder henholdsvis getNumbers() der returnerer en integer, samt en setNumbers() metode. Alt dette bliver gjort imens du angiver variablen numbers til din klasse.

Som du kan se, så kan der laves meget med en enkelt linjes kode i c#, en af fordelene ved sproget :)



Det er en forkortelse for at lave to metoder henholdsvis getNumbers() der returnerer en integer, samt en setNumbers() metode. Alt dette bliver gjort imens du angiver variablen numbers til din klasse.

Som du kan se, så kan der laves meget med en enkelt linjes kode i c#, en af fordelene ved sproget :)


Okay, ja fordi tidligere skulle man lave en set og get metode til at kunne netop det som jeg har skrevet,

men hvornår bruger man den sådan helt???



Det er helt grundlæggende C# / OOP og indkapsling af data. Jeg har nævnt det før for dig, men overvej at finde C# grundbogen af Niels Hilmar Madsen & Michell Cronberg. Selvom den er gammel, er det ikke forkert hvad der står i den.

Evt. denne bog: http://www.bogenomcsharp.dk/Default.aspx


Jeg har fået fat i den :D



t