Fra IT udvikler til IT chef uddannelse !!!

Tags:    it manager udvikler chef uddannelse

Hej

Jeg har været IT udvikler i det sidste 15 år. Jeg vil gerne blive IT chef..

Jeg har læst IT Bachelor på DTU.

Hvilken forudsætninger/kompetencer skal jeg så have eller læse videre til for at kunne blive en udvikling/IT chef/manager ?



Chef / Manager kræver ikke tekniske kompetencer. Det kræver evner inden for ledelse, kendskab til kontorpolitik, muligvis salgstaktik og forretningsforståelse.

Chef / Manager er en ting. Men at blive en leder kræver at du kan få folk til at følge dig.
At være leder som autoritet er ikke ledelse, det er bare en autoritet der skal stå til ansvar.



Min erfaring fra næsten 30 år i branchen er, at det i høj grad afhænger af virksomheden og organisationen. Der er eksempler på it-chefer som samtidig er økonomichefer og det afhænger af virksomhedens størrelse.

Jeg har besøgt kunder hvor it-chefen selv konfigurerer pc'ere og udvikler hjemmeside, mens de store kunder har en it-chef der udelukkende deltager i strategiarbejde, kontraktforhandlinger med leverandører og overordnet projektledelse.

Så Ingeniører, Cand. Merc. HD, datamatikere og alt mulig andet kan være indgangsvinklen til et job som it-chef. Det afhænger af virksomheden og personen :-)



Hej Wissam.

Så noget som at motivere og udvikle på udviklere, er rigtig gode kompetencer at have, hvis du gerne vil blive IT chef. People skills er guld værd her. En god forståelse for forretning gør bestemt heller ikke noget. Hvordan er økonomien i virksomheden, og hvor skal vi hen af. Det kunne fx også være viden omkring det at rejse kapital i IT sammenhænge.

En vej oplagt ved at gå, er at starte dit eget IT firma. Så er du IT chef fra start, og så kan du udvikle på dine IT chef kompetencer stille og roligt i takt med at du sætter folk i arbejde. Her kunne du fx starte med at tage en freelance udvikler ind eller en studerende, som du så kan være leder for. Så kan du bygge på derfra i takt med dit firma vokser.

Når du har en IT Bachelor, er det lidt oplagt at tage en kandidat med noget fokus på ledelse. Så kan du starte dit firma samtidig ved siden af, og på den måde får du en god blanding af uddannelse og så kan du prøve det af i praksis.

Hvis du ikke vil starte dit eget firma, er der mange muligheder i firmaer rundt omkring i verden. Branchen er jo under stor vækst, og jeg tror der er mange firmaer som kan bruge en profil som din. 15 års erfaring som udvikler og så hvis du får noget ledelse erfaring ind over. Så står du stærkt.

Håber du kan bruge det.

Med venlig hilsen
Thomas Bonderup - TB Coding.



t