Script sprog

Tags:    script sprog

Jeg er igang med at tænke på at lave en script sprog. Grunden er at jeg synes der mangler en script sprog som er nem at implentere i sit eksisterende program og derfor ville jeg lave mit eget. Her er de tanker jeg har tænkt på

Der skal være mulgihed for at oprrette functioner og class som i php.
Variabler skal ikke være type bestemete
Skal være nemt at oprette variabler functioner eller class fra programet som skal bruges i scriptet.
Det skal være nemt at hente variabler, kalde functioner og class.

Men har i nolge timg diverse script sprog mangler?







Inden du begynder at genopfinde den dybe tallerken har du så overvejet de fordele/ulemper der er ved de mange scriptsprog der allerede findes og som kan integreres i eksisterende programmer? Her tænker jeg især på Lua og JavaScript men også på Ruby og Python.

Hvis du har overvejet disse og stadig mener det er bøvlet at benytte dem har du så overvejet at lave en løsning der benytter en eller flere af disse som gør det nemmere at bruge dem.

Årsagen er at det ikke ligefrem er nemt at lave sit eget programmeringssprog (ikke umuligt men eftersom jeg selv har lavet et ved jeg nok om emnet) og man skal derfor lige have overvejet mange andre muligheder før man går den vej (kan man fx løse 90% af problemet med et API?).

Mit gæt er at du kan bruge Lua til det problem du måtte have. Der er rigtig mange projekter (især spil) der benytter Lua til scriptning. På vores arbejde bruger vi så JavaScript sammen med Java således vi via scripts kan tilgå vores Java API og arbejde med dette.



Jeg har lavet et par før men det var for at lave et da jeg synes det var en spændene opgave. Nu ville jeg samle min erfaringer så jeg kan lave et der kan løse de problemmer som jeg ikke synes er dækket. Kender godt de løsninger som du har forslået og synes lua er den bedste. Men selv lua har mangler som jeg ville fixe. Men inden jeg ville gå igang ville jeg høre om nogle har nogle gode ider inden jeg begyndte



Det er fair nok men jeg synes egentlig det vil være relevant at høre hvor det er du fx mener Lua gør det for svært at bruge og som udelukket kan løses ved at lave et nyt sprog?

"Der skal være mulgihed for at oprrette functioner og class som i php"

Ja ok men det er jo ca. samme måde som man gør i alle andre sprog.

"Variabler skal ikke være type bestemete"

Er de meget sjældent i scriptsprog.

"Skal være nemt at oprette variabler functioner eller class fra programet som skal bruges i scriptet."

Er det ikke pointen med alle scriptsprog der kan integreres i eksisterende programmer?

"Det skal være nemt at hente variabler, kalde functioner og class."

Det er også ret meget pointen med eksisterende sprog og hvis du synes det er for kompliceret kan du løse problemet med et API.

Så du spørger så os andre om hvad vi kunne finde på at ting du skal lave til dette sprog men du har tydeligvis ikke selv nogen ideer der kræver et nyt scriptsprog. Alle de steder hvor jeg kan se der kunne være behov for et nyt scriptsprog der kan problemet løses ved at lave et API til et af de eksisterende på markedet.



Nååå ja min fejl :/
Her er hvad jeg har tænkt mig.
Functioner skal ikke kunne slettes
Class skal hellere ikke kunne slettes.
Agumenter til function/method skal der være mugmuglighed for at gøre type bestemte
Ingen muglighed for at ændre på en class.
toString() i objecter så hvis object bliver behandlet som string ville denne blive kaldt.
toBool() i objecter så hvis object bliver behamdlet som boolean ville denne blive kaldt
toInt() i objecter så hvis objectet bliver behandlet som int ville denne blive kaldt
toArray(key) i objecter hvis object bliver behandlet som array ville denne blive kaldt
muglighed for at bestemme hvilken type en function/method returnere.
Øge mugligheder i at udføre store opgaver i lille kode.
String skal være object
includere en fil som man kender det fra PHP.
Køre script inde i scriptet i en sandbox så det ikke kan blamde sig i hoved scriptet

Min måde at bestemme hvordan scripetet skal være er at kigge på de forskelige script er og finde deres stærke og svage side.

Jeg ville gøre sådan at det skal være let at komme igang med og hvis man kigger på andres script skal de hurtigt og let finde ud af hvad den gøre men samtidig skal kunne tilbyde avanceret mugligheder.

Det skal være mugligt at søge i en array som om det var sql forspøgelser.
Function og class skal kunnes gives som agument til functioner.

Jeg havde først tænkt at class skulle være som lua eller javascript. Men lad os sige at man ville have en script object. Du skulle hver gang du skulle bruge en method skulle undersøge om den findes og det er en af de timg jeg synes skulle gøre bedere. Så derfor har jeg ikke besluttet at gøre det på den måde men at man ikke kan ændre i en class.

At man kan have en muglighed for at bestemme hvilken type en agument skal være er en simpelt måde at være sikker på at man får en string og ikke en int.

At function/class ikke kan slettet/over skrevet gøre det nemmere at sikkere man ikke behandler en variabel som function/clasd



Indlæg senest redigeret d. 30.10.2015 16:31 af Bruger #17794
t