Datamatiker eller datalogi?

Tags:    datamatiker datalogi uddannelse job

Jeg går og overvejer hvad jeg skal her efter sommerferien.
Jeg er nået frem til to uddannelser som jeg føler ligger indenfor mit interessefelt.

Men jeg er lidt i tvivl om hvilket af de to fag jeg skal vælge at studere.
Datamatiker uddannelsen virker dejligt praktisk orienteret, hvorimod datalogi er meget tungere i matematik delen og mere teoretisk.

Mit egentlige dilemma er hvilke muligheder disse uddannelser hver især kan tilbyde mig efter færdiggørelse. Hvordan vil jeg på jobmarkedet, være stillet med en datamatikeruddannelse frem for en bachelor i datalogi?

Jeg har nemlig søgt lidt rundt og snakket med nogle der mener at man har færre muligheder som datamatiker og at den tæller for en del mindre i en arbejdsgivers øjne.

Jeg er godt klar over at det selvfølgelig kommer an på ens egen formåen, hvor langt man kommer. Men vil man som datamatikeruddannet kunne søge samme stillinger som en med en bachelor i datalogi? Vil nemlig helst ikke stå bagerst i køen når jeg skal ud og søge job.

På forhånd mange tak.

Mvh.
Dave



For at svare på dit sidste spørgsmål, ja, det kan man og det har jeg også gjort med succes (Jeg fik stillingen).

Jeg vil anbefale dig at tage datamatiker uddannelsen og så bygge ovenpå med en datalog hvis du føler for det.

Jeg stod efter datamatiker uddannelsen og følte jeg havde det jeg skulle bruge, mens en af mine studiekammerater valgte at datalog uddannelsen og det har han også været glad for. Det skal dog siges som du selv siger er datalog meget fokuseret omkring matematik og teori og der tror jeg selv du skal føle efter hvordan du vil have det med det.

Held og lykke med studielivet ! :-)



Det lyder ærlig talt som om det du søger er softwareingeniør der netop er en videregående uddannelse der er mere praktisk anlagt og fokuserer på det er udvikle fungerende software på en struktureret måde der opfylder kundens behov.

Som du selv er inde på er datalogi meget mere fokuseret på matematisk og algoritmer samt beviser. Du kan faktisk kommer ikke datalogi uden egentlig at kode overhovedet da det ikke er formålet med uddannelsen. Så det er egentlig en smule fjollet at folk bliver vejledt til at tage datalogi hvis de vil programmere fede softwareløsninger.

Tag dog ikke fejl. Der er skam brug for dataloger men mine erfaringer er desværre der er et stort antal der bliver vejledt forkert. Nogen opdager at der er andre uddannelsesretninger der er mere passende for dem. Andre ender med at droppe ud.

Har selv gået på softwareingeniør linjen på Aalborg Universitet og endte med at tage en civilingeniør grad (5 år). Har været rigtig tilfreds med forløbet og synes der har været en god fordeling mellem praktisk arbejde og teori og langt det meste har været brugbart. Hvis du ønsker nærmere detaljer kan du spørge ind til dem.

Har ikke mange erfaringer omkring datamatiker uddannelsen bortset fra jeg ikke kender en eneste der rent faktisk er endt med at udvikle software. Og den virksomhed jeg arbejder for ansætter slet ikke datamatikere.

Jeg gætter på det har noget at gøre med at du kan sammenligne en datamatiker som en murer mens softwareingeniør/datalog er en arkitekt der har lært at mure. Du vil som datamatiker lære at programmere men det at kode er kun en meget lille del af softwareudvikling og sandheden er desværre at kode-delen i dag ofte bliver outsourced til andre lande. Derimod vil du i stedet skulle kunne sætte dig ind i en kompliceret softwarestruktur og kunne vejlede kunden i hvordan der opnås den bedste løsning. Og så er det her kun et plus hvis du samtidig også kan kode.

Igen, intet ondt omkring datamatiker men jeg har som sagt ikke hørt noget godt om uddannelsen og må bare konstatere at datamatikere ikke er at finde i det område jeg arbejder i.



Jeg tog datamatikeruddannelsen for 15 år siden, og jeg har kodet røven ud af bukserne lige siden, og gør det stadig både på arbejdet og i fritiden.

Det er en MEGET praktisk orienteret uddannelse, men den er kort, så det er meget op til dig selv, at lære stoffet, for uddannelsen i sig selv, er efter min mening ikke dækkende nok. Men har du det rigtige drive, så er det en virkelig god uddannelse...og overstået på 2½ år (kortere tid da jeg tog den).

Jeg sidder bl.a. med ansvar for at ansætte spilprogrammører, og jeg går ikke så meget op i, hvilken uddannelse du har (bare du har én). For mig er dit engagement vigtigere. At du går op i at udvikle software og har masser af private projekter.



t