java exams projekt

Tags:    java

Hej. Jeg har et eksamensprojekt som jeg skal have lavet til efter jul, jeg er desværre ikke så god til at programmere (vi bruger programmet Bluej) men jeg ville rigtig gerne blive bedre, så mit spørgsmål er om der er nogen her, som ville hjælpe en universitets studerende til at forstå opgaven, og give lidt fif.

mange hilsner Ramez Elhabet


The Dolphin swimming club

The swimming club called “Dolphin” is a minor club which is on the rise. The club management would therefore like to have an administrative system developed for the management of membership information, membership fees, and swimming results.
The club chairman is responsible for the administration of the entry of new members. When a new member enrols in the club, basic personal information including the person’s age is registered. The member registration also includes information about the person’s preferred activity form, i.e. active or passive membership, junior or senior swimmer, swimming for the exercise or elite swimmer.
The club treasurer is responsible for all the details concerning membership fee payments. The fee size is determined by several factors. For active members, the fee for junior swimmers (below 18 years) is DKK 1,500 a year, for senior swimmers (18 years plus) it is DKK 2,200 a year. Members older than 60 years are granted a discount of 25% on the rate. For passive members the fee is DKK 600 a year. The fee is calculated and collected quarterly during the year. The treasurer has expressed a wish that the system is able to show a list of the members who have fallen behind with payments.
The elite swimmers are assigned a coach. The elite swimmers have been divided into two teams according to age. The junior team is for swimmers below the age of 18. The senior team is for swimmers of the age of 18 or above. For each elite swimmer it is also registered within which swimming disciplines he or she is active.
For each swimming discipline it is registered on an on-going basis what is the individual swimmer’s best training result together with the date. For the swimmers who have entered competitions, the rally, the result, and the time is registered. The individual swimmer’s results form the basis of decisions for the coach when selecting swimmers for participation in the competitions. The coach would therefore like to have an overview that shows the top 5 swimmers within each swimming discipline.



4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er kun et afgrænset domæne der beskrives der (Svømmeklubben). Der står ikke så meget om hvad opgaven går ud på ;-)

*edit* Ok, opgavebeskrivelsen er så "The club management would therefore like to have an administrative system developed for the management of membership information, membership fees, and swimming results".

:-)



Indlæg senest redigeret d. 20.10.2016 15:10 af Bruger #9814
nu er jeg ikke JAVA mand, (men PHP mand) og kender ikke editoren BlueJ, men jeg ville klart starte med at få lavet et E/R diagram, (burde være et krav det afleveres), når databasen er på plads er det "bare" at smide noget UI på der administrerer data fra basen, og laver de udtræk der skal bruges på baggrund af bruger rolle

er dit E/R diagram på plads ?? det er det første der skal laves efter du har fået overblik over opgaven, kan også hjælpe med at få overblik
når du laver E/R kommer der flere spm og begrænsninger



  1. kan en svømmer have flere roller ?? feks svømmer og træner ??, igivet fald hvad betyder det for kontigent ??

  2. kan en svømmer deltage på flere hold feks både motion og elite ??






Indlæg senest redigeret d. 20.10.2016 13:41 af Bruger #16075
For det første, så synes jeg det er utrolig spændende database opgave. Der er virkelig mange faktorer der spiller ind her.
Som Ronny skriver, så bør du starte med at lave dig et ER diagram. På den måde skaber du dig et overblik over, hvordan din data hører sammen.
Tag et skridt af gangen. Start med at kigge på hvad der skal registreres om det enkelte medlem.
Der står noget om alderen, skal den opdateres manuelt? Hvornår rykker man fx fra junior til senior. Jeg er klar over der skilles ved 18 år, men lad os antage at en sæson går fra 1/1-30/6, hvis en svømmer så bliver 18, 16/3, er han så junior eller senior svømmer.
Prøv at lave det omtalte ER diagram, som i sikkert er blevet undervist i, smid den op og få noget feedback på den



ramez: Jeg synes først du skal skrive hvad for en uddannelse du går på og hvad niveau der forventes eftersom jeg tror en del herinde ikke helt forstår hvad du egentlig forventes at laves.

Jeg ved ikke mere end de andre men jeg har været hjælpelærer for en anden hvor de brugte BlueJ og det var et temmelig basalt Java kursus og på en uddannelse hvor der ikke blev forventet du endte som en god programmør.

Ud fra dette gætter jeg selv på du skal lave et simpelt terminalprogram der viser du kan finde ud af objektorienteret programmering. Altså ikke noget brug af fancy GUI eller database. (det er nemlig lidt af en kamp at lave den slags avanceret stuff i BlueJ).

Som andre også skriver er det bedste udgangspunkt at forsøge at få opstillet en datamodel for opgaven. Altså hvilke klasser kan du se der er behov for og hvordan skal disse hænge sammen. Dette kan dog være svært hvis du er helt grøn indenfor området.

Hvis du bor i Aarhus-området vil jeg gerne arrangere et kort personligt møde hvor vi kan tage en snak omkring hvordan opgaven skal gribes an. Jeg kan også godt være (betalt) hjælpelærer hvis dette skulle komme på tale men eftersom der stadig er noget tid til jul så tror jeg du godt kan lave opgaven via selvstudie og med et puf i den rigtige retning. :)

Jeg kan kontaktes via mail (eller bare et svar i denne tråd): julemand101@gmail.com



t