Users online

Tags:    php

Hej Udviklere!

Jeg tror snart, at jeg skifter navn til Spørge-Jørgen :)

Hvis jeg vil lave et script til online users (enten antal eller list som her på siden), så er der ikke de store problemer. Når idex.php bliver kørt går den ind i en given database, og tilføjer osv.

Nu er det spørgsmålet kommer:
Jeg bruger ikke cookies, men sessions til logon. Hvordan tjekker jeg, om en bruger stadig er online, hvis han bare lukker browser-vinduet i stedet for at logge af?

<b>•] Mikl [•

<a href="mailto:mikl@mikl.dk">mikl@mikl.dk</a>
http://www.mikl.dk</b



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Mikl...

>Jeg bruger ikke cookies, men sessions til logon. Hvordan tjekker jeg, om en bruger stadig er online, hvis han bare lukker browser-vinduet i stedet for at logge af?

Det kan du i princippet ikke. Du kan jo lave en løsning med at hvis brugeren lukker sit browservindue, så popper der lige et nyt vindue op, som sørger for at logge brugeren ud af dit system. Det kan gøres ved hjælp af JavaScript. Det er dog en lidt besværlig/grim måde at gøre det på imo. Her på Udvikleren slettes brugeren fra online systemet, hvis brugeren ikke har været aktiv i 10 minutter. Altså, hver gang en brugere kommer ind på en side, bliver en SidstSet værdi opdateret, og samtidig løbes tabellen igennem, og alle brugere der ikke har været aktive i 10 mins, fjernes. Det er den bedste måde at gøre det på, synes jeg!


--
Mvh.

Kasper (TSW)
Webmaster



t