PHP/.htaccess

Tags:    php

User
Bruger #763 @ 14.01.02 10:47
Hejsa!

Er det muligt at få PHP til at ændre i htpasswd-filen og hvis det er, hvordan får jeg den så til at indsætte ny bruger/password, ændre et password og slette en bruger?

MVH. Kenneth Damholdt



4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
User
Bruger #757 @ 14.01.02 20:28
<quote>Hejsa!

Er det muligt at få PHP til at ændre i htpasswd-filen og hvis det er, hvordan får jeg den så til at indsætte ny bruger/password, ændre et password og slette en bruger?

MVH. Kenneth Damholdt</quote>

Som du normalt ville behandle en fil:

<?php
$fp = fopen(".htpasswd", "w");
while(list($key, $val) = each(fgets($fp))){
$string = explode(":", $val);
if($string[0] == "den bruger, som du vil slette"){
// lav ingenting, lad være med at sætte ham i arrayet!
}
}
fclose($fp);
?>

Nu skal man jo ikke give gratis programmørbistand :-)
Et par hints kunne være:
Lav en $action, hvis du vil bruge en form, så man kan vælge om vil slette sig selv, ændre password, eller oprette sig selv!
Arrayet var ment sådan, at du skulle køre det en gang igennem, og så indsætte alle brugere igang (gælder for, hvis du vil slette brugere!)
Nu kan du du selv rode videre :-)

Mads



Hej Kenneth.

Du skal først og fremmest sørge for, at du har skriverettigheder til .htpasswd-filen (chmod den f.eks. til 777). Derefter kan du bare bruge PHPs egne fil-funktioner (manual: http://www.php.net/manual/en/ref.filesystem.php) til at redigere .htpasswd.

Passwords er krypteret i UNIX-format (så vidt jeg husker). Du kan selv kryptere dem med

$krypteret = crypt("$ukrypteret",base64_encode("$ukrypteret"));

- Phillip

<quote>Hejsa!

Er det muligt at få PHP til at ændre i htpasswd-filen og hvis det er, hvordan får jeg den så til at indsætte ny bruger/password, ændre et password og slette en bruger?

MVH. Kenneth Damholdt</quote>




t