Random udvælgning

Tags:    php

Hej gutter... jeg har denne kode:
---
<?
$db = mysql_connect("localhost","***","****");
mysql_select_db("db", $db);

$id = rand(1,3);

$result = mysql_query("SELECT html FROM money where ID = '$id'");

while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
echo $row[0];
}
?>
---
Det den gør er at den random henter en tekst i min database, og viser den. Lortet virker så det er ikke der mit problem trykker. Den henter mellem 3 forskellige id'er : $id = rand(1,3); Problemet er bare at jeg VED det kommer flere tekster i data basen, og jeg ved denne kode kommer til at stå flere steder henne på min side. dvs. at jeg skal rette hvilke id'er den skal lede efter og skal gøre det alle steder på min side. Det er jo i sig selv slave arbejde og jeg har jo andre ting jeg skal nå :). SÅ... hvordan får man den selv til at tælle hvormange der er, så jeg ikke skal ændre det selv?

- - - - - - -
Evilfish - Bliv ikke skræmt af navnet! :-)
www.1vs1.dk



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej gutter... jeg har denne kode:
---
<?
$db = mysql_connect("localhost","***","****");
mysql_select_db("db", $db);

$id = rand(1,3);

$result = mysql_query("SELECT html FROM money where ID = '$id'");

while ($row = mysql_fetch_array($result))
{
echo $row[0];
}
?>
---
Det den gør er at den random henter en tekst i min database, og viser den. Lortet virker så det er ikke der mit problem trykker. Den henter mellem 3 forskellige id'er : $id = rand(1,3); Problemet er bare at jeg VED det kommer flere tekster i data basen, og jeg ved denne kode kommer til at stå flere steder henne på min side. dvs. at jeg skal rette hvilke id'er den skal lede efter og skal gøre det alle steder på min side. Det er jo i sig selv slave arbejde og jeg har jo andre ting jeg skal nå :). SÅ... hvordan får man den selv til at tælle hvormange der er, så jeg ikke skal ændre det selv?

- - - - - - -
Evilfish - Bliv ikke skræmt af navnet! :-)
www.1vs1.dk



med en Mysql sætning mere:

$CountRows = mysql_query("SELECT Html FROM money");
while($data = mysql_fetch_array($CountRows)){
$maxran = $maxran +1;
}

husk så self at ændre $id = rand(1,3); til $id = rand(1,$maxran);
og smide denne query'en det rigtige sted :)



t