harddisk

Tags:    rpm

Hej

Er der store foreskelle mellem en harddisk på 5400 rpm eller 7200?

Kan det mærkes ?

8 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 24 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hver dog opmærksom på at afhængig af harddisk (Hvis harddisken er lidt ældre/billigere), kan varmeforbruget også stige lidt, specielt hvis det er en HDD til en laptop. Det er hvertfald min erfaring :)

Sælger man virkelig stadig nye computere med 5400 RPM harddiske?? Til programmering, specielt hvis man arbejder med store projekter og/eller store IDE's (fx Visual Studio) så er det imo tosset at købe en langsom harddisk. Jeg ville hellere satse på at få en lynhurtig SSD som primær disk og så en langsommere harddisk som sekundært lager. Hvis det ikke er en mulighed, så ville jeg gå langt for at få den hurtigst mulige harddisk :)

Mvh.

Kasper (TSW)

@Kasper, 5400 RPM diske er stadig standarden i bærbare. De er dog fortid i desktop maskiner - og det er mange år siden jeg har set noget mindre end 7200 i den slags maskiner.

Forskellen ligger i læse/skrive hastighed. Der hvor du mærker det mest er ved opstart af programmer - min personlige, og ikke videnskabeligt underbyggede, erfaring. XCode tager for eksempel 10 sek at starte på min MBP med 5400 RPM harddisk. Med præcis samme hardware - bare med en SSD disk ville den komme op med det samme.

Jeg tror ikke du vil mærke den store forskel på en 5400 og 7200 rpm disk - og jeg vil ærligtalt foretrække en 5400 disk på grund af strømforbrug, larm og varme. Dog ville jeg vælge en 7200 disk hvis jeg skulle have en desktop maskine.

Som Kasper også skriver, så skal du - hvis du går op i performance på din maskine - hellere købe en SSD disk. SSD diske er dyre - og hvis du ikke kan leve med 128GB eller 256GB som er de eneste størrelser som ikke er ubehøvlet dyre, så kan du købe en mindre SSD til dit OS - inkl. dine programmer og dine vigtigste filer - og supplere med en større traditionel harddisk.

Hej Michael,

Velkommen til udvikleren.dk

Du kan tydeligt kan mære en hastigheds forskel på 7200rpm frem for de 5400rpm.

Men det kommer også an på hvad du skal bruge din computer til..

Til "normalt" brug, kan du sagtens klare dig med en 5400rpm

Hej

Tak for velkomsten og for svarene. Jeg skal bruge min computer til programmering, design og spille spil.

Det er en asus g74sx
der findes en model med 5400 og 7200

Indlæg senest redigeret d. 25.02.2012 11:54 af Bruger #16870
@Kasper, 5400 RPM diske er stadig standarden i bærbare. De er dog fortid i desktop maskiner - og det er mange år siden jeg har set noget mindre end 7200 i den slags maskiner.

Det overrasker mig alligevel en del at høre. Min forrige laptop købte jeg i 2006 og der kunne jeg vælge en 7200 RPM disk uden nogen voldsom prisstigning (hvilket jeg naturligvis gjorde). Derfor gik jeg ud fra at det hørte fortiden til. Jeg ville personligt aldrig i livet vælge så sløv en harddisk :)

Mvh.

Kasper (TSW)

t