forskelen på linux/unix

Tags:    linux

hej

jeg overvejer at købe/bygge en server og så har jeg lavet lidt research på nettet og på udvikleren.dk ! spørgsmål= hvad er foreskelen på unix og linux??

man er vel amatør.



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
hej

jeg overvejer at købe/bygge en server og så har jeg lavet lidt research på nettet og på udvikleren.dk ! spørgsmål= hvad er foreskelen på unix og linux??

man er vel amatør.


Hej Emil,
Selve unix & linux er to helt forskellige operativ systemer.
Unix som blev udviklet helt tilbage i slutningen af 60'erne & starten af 70'erne (first release), er vist ikk det mest kendte at bruge til server brug (af hvad jeg kender til).

Derimod bruger mange linux systemet, som er en "kopi" af unix udviklet i starten af 1990'erne af
Linus Torvalds.
Den mest brugte distribution til server er nok "Debian", som kan hentes gratis på www.debian.org.

Med venlig hilsen
Ken Christensen



hej

jeg overvejer at købe/bygge en server og så har jeg lavet lidt research på nettet og på udvikleren.dk ! spørgsmål= hvad er foreskelen på unix og linux??

man er vel amatør.


Jeg vil anbefale dig at bruge (Free/Open)BSD, da det er den mest stabile server platform
(Med mindre du har en super-computer som kan køre Win2K Data Center Server)

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



hej

jeg overvejer at købe/bygge en server og så har jeg lavet lidt research på nettet og på udvikleren.dk ! spørgsmål= hvad er foreskelen på unix og linux??

man er vel amatør.

Jeg vil anbefale dig at bruge (Free/Open)BSD, da det er den mest stabile server platform
(Med mindre du har en super-computer som kan køre Win2K Data Center Server)

MH.

The-Freak


Win2k er jo ikke 100% stabilt som fks. Debian og BSD :)

Mvh. Sophus
- www.Sophusn.dk -



For lige at indsparke en fodnote kan jeg anbefale Linux distributionen Trustix ( http://www.trustix.net ) som jeg selv kører med. Den er baseret på RedHat, men man har valgt at frasortere en masse af de unødvendige dele (såsom Xfree (GUI'en)) samt sørge for at kun de mest nødvendige services starter automatisk (kan nemt ændres vha ntsysv). Som de siger: En sysadmin ved udmærket hvad han har brug for, men det kan være svært at finde ud af hvad der ikke er brug for.

Hvis du har tilstrækkeligt forstand på Linux kan det være at Slackware eller Gentoo er mere tilfredsstillende da de ikke er helt så 'automatiske'. Jeg overvejer selv at skifte til Gentoo, da jeg ikke bryder mig om alle de pre-kompilerede pakker. Skal man gøre det, så skal man gøre det selv ;]
-----------------------------------------------------------------------------

Thus, I conclude
\\/ XyborX
/\\ www.xyborx.dk

[Rettelse af mindre stavefejl.. tsk tsk.. :]

[Redigeret d. 21/05-03 21:35:07 af XyborX]



Jeg overvejer selv at skifte til Gentoo, da jeg ikke bryder mig om alle de pre-kompilerede pakker. Skal man gøre det, så skal man gøre det selv ;]

Hehe....fed holdning.
Så kan jeg anbefale Linux From Scratch fra http://www.linuxfromscratch.org/
Det er snarere en beskrivelse end en hel distribution. Der forklares, hvad du har brug for og hvorfor, for at lave en minimal Linux installation. Der forklares også hvordan du compiler tingene og hvilke patches og options, som er gode at have. Det er distributionen for RIGTIGE nørder :-)
Jeg har selv en LFS installation kørende, og det var ikke så svært, som det lyder.

Robert



t