Linux Debian - Redhat ?

Tags:    linux

Hmm her om 3 uger's tid vil jeg skifter eller ihvertiflad installer linux på min nye computer som jeg skal have
Spørgsmål

1: Hvad for et skal jeg tage debian red hat eller et helt 3 ?

2: kan det lades sig gøre og spille Warcraft 3 er der patch til det ? eller andre spil



7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hmm her om 3 uger's tid vil jeg skifter eller ihvertiflad installer linux på min nye computer som jeg skal have
Spørgsmål

1: Hvad for et skal jeg tage debian red hat eller et helt 3 ?

2: kan det lades sig gøre og spille Warcraft 3 er der patch til det ? eller andre spil


Personligt synes jeg du skal tage Debian.
Blandt andet på grund af at der er en kæmpe dansk guide på http://debianguiden.dk .
Jeg ved ikke om det virker, men der er en guide til hvordan man installere half-life på Debian, den guide findes på DebianGuiden.dk, så den må vel også virke til WarCraft 3 :-)

Mvh. Sophus
- www.Sophusn.dk -



1: Hvad for et skal jeg tage debian red hat eller et helt 3 ?


Jeg har en lille server stående som tidligere kørte RedHat. Det slugte en hel del resourcer og det var ret træls at søge efter diverse pakker når jeg skulle installere andre ting.
Nu kører den Debian, hvilket jeg er meget glad for. Den bruger mindre ram og kører meget godt.
Det er ufatteligt let at installere "anerkendte" programmer på et debian system vha. apt programmet (ex: apt-get install apache) og så er apache installeret.


Mvh,

Thomas Nielsen



User
Bruger #438 @ 27.06.03 18:04
Hmm her om 3 uger's tid vil jeg skifter eller ihvertiflad installer linux på min nye computer som jeg skal have
Spørgsmål

1: Hvad for et skal jeg tage debian red hat eller et helt 3 ?

2: kan det lades sig gøre og spille Warcraft 3 er der patch til det ? eller andre spil


Hvis du er ny i linux verdenen ville jeg vælge mandrake eller redhat, hvis du har brugt det før ville jeg nok vælge debian, redhat eller slackware hvis du vil have noget lidt svære.

Jeg må indrømme jeg ikke helt er med på de andres debian vogn, da jeg syntes redhat 9 har nogle rigtig gode muligheder.

Med venlig hilsen
Kenni Dahl Nielsen

http://www.linuxcomputer.dk



Først skal du gøre dig klart hvad du vil bruge din box til!

er du helt ny vil du nok få mest glæde af Mandrake.
der er også en del multimedie understøttelse i.

redhat er ok som en begynder server hvis det er det område du vil arbejde med.

men vil du køre noget seriøst er de klart Debian du skal vælge.
men den kan være lidt langhåret for en nybegynder.

http://debianguiden.dk





Debian GNU/Linux er klart at fortrække frem for Linux RedHat. Debians APT (Advanced Package Transfer protocol) gør det muligt at at få fat i det nyeste software, hvad enten det er Non-US eller ej. RedHat har selvfølgelig den fordel at være gratisk fra starten(i selve installationsforløbet). Jeg har kun prøvet Debian, men fra erfaring fra div. venner og familie jeg har talt med, køre man hurtigt træt i RedHat og dets mange muligheder for konfiguration som man kan bruge timer og atter timer på. Debian understøtter samme mulighed for konfiguration, men på samme tid giver Debian også mulighed for at eksempelvis APT kan installere de forskellige ting for én. Det bedste vil være, hvis du henter Debian-3.3r*.*Non-US*.iso og derefter får fat i RedHat, og selv danner dine meninger og erfaringer. Debianguiden kan let støtte dig, og ellers er irc et glimrende realtime fora hvor du kan få al den hjælp du ønsker; et lille tip kunne være at du først forsøger, derefter spørger hvis alt går i kaos. Ellers går folk efterhånden hen og bliver træt af dig.

Med hensyn til at spille WarCraft 3 eller et hvilket somhelst andet spil, kan WineX/WineHQ hjælpe meget, da det tilbyder brugeren af et n*x system at køre win32 protokol via en emulation. Drivers til Soundblaster og andre grafikkort/lydkort plejer at være fint undersøttet af begge, så det skulle heller ikke være noget problem. Jeg skal dog ikke kunne sige om der skal en speciel patch til, men google giver dig sikkert svaret.

Pøj pøj med installationen.

Signed: Ryuujin
Doragon-ra ga kinai metsuretsu tsukasadory.

[Redigeret d. 24/05-03 21:29:50 af Daniel Ebdrup Jensen]



User
Bruger #388 @ 24.06.03 01:58
Hvis du er helt grøn til Linux ville jeg tage Mandrake 9.0
Den er nem at installere, der er utroligt meget hjælpe materiale med fra standart. Der er mange programmer med fra starten, så du kommer hurtigt igang med at "lege".

Jeg har selv haft Mandrake og været meget glad for det.

Mandrake er et begynder linux som du kan vokse med. Der er mange ting der ikke er tilgængelige i Red Hat, hvor du kan med Mandrake, det er ikke noget du normalt ville lægge mærke til før du begynder at ligge og rode med conf filer i vi.....

mvh.
Truti
www.truti.dk



User
Bruger #388 @ 24.06.03 01:59
Det eneste der kunne være godt for en begynder i debian er:

apt-get install [program-pakke]

men det lære en grøn linux bruger noget forkert, nemlig at være doven!

mvh.
Truti
www.truti.dk



t