.exe filer i Linux??

Tags:    linux

Hey udviklere!

Jeg er lige startet på at "lege" med Linux og nu har jeg et spørgsmål: Kan man eksekvere .exe filer i Linux?
Og hvis man kan... Hvordan!?


*Linux-newbie*- Linux.....................Er godt......Og sjovt....



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey udviklere!

Jeg er lige startet på at "lege" med Linux og nu har jeg et spørgsmål: Kan man eksekvere .exe filer i Linux?
Og hvis man kan... Hvordan!?


*Linux-newbie*- Linux.....................Er godt......Og sjovt....


Ja og nej.. Du kan ikke eksekvere windows .exe filer i linux uden videre. Men linux er i princippet ligeglad med hvilken extension dine filer har, så hvis det er en fil der er kompileret til linux kan du bare skyde den af med ./filnavn.exe
Men når nu den hedder .exe er det højst sandsynligt en windows fil, og så bliver det straks mere bøvlet. Hvis det _virkeligt_ er nødvendigt at køre windows filer i linux, anbefaler jeg at du kigger på enten Wine eller vmware, men det kan være ret svært at installere/konfigurere.

Prøv at skrive: file filnavn.exe
så skriver den formentligt ud om det er en fil til windows eller ej..


How about them transparent dangling carrots? - Alanis Morisette



Hey udviklere!

Jeg er lige startet på at "lege" med Linux og nu har jeg et spørgsmål: Kan man eksekvere .exe filer i Linux?
Og hvis man kan... Hvordan!?


*Linux-newbie*- Linux.....................Er godt......Og sjovt....

Ja og nej.. Du kan ikke eksekvere windows .exe filer i linux uden videre. Men linux er i princippet ligeglad med hvilken extension dine filer har, så hvis det er en fil der er kompileret til linux kan du bare skyde den af med ./filnavn.exe