.exe filer i Linux??

Tags:    linux

Hey udviklere!

Jeg er lige startet på at "lege" med Linux og nu har jeg et spørgsmål: Kan man eksekvere .exe filer i Linux?
Og hvis man kan... Hvordan!?


*Linux-newbie*- Linux.....................Er godt......Og sjovt....



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey udviklere!

Jeg er lige startet på at "lege" med Linux og nu har jeg et spørgsmål: Kan man eksekvere .exe filer i Linux?
Og hvis man kan... Hvordan!?


*Linux-newbie*- Linux.....................Er godt......Og sjovt....


Ja og nej.. Du kan ikke eksekvere windows .exe filer i linux uden videre. Men linux er i princippet ligeglad med hvilken extension dine filer har, så hvis det er en fil der er kompileret til linux kan du bare skyde den af med ./filnavn.exe
Men når nu den hedder .exe er det højst sandsynligt en windows fil, og så bliver det straks mere bøvlet. Hvis det _virkeligt_ er nødvendigt at køre windows filer i linux, anbefaler jeg at du kigger på enten Wine eller vmware, men det kan være ret svært at installere/konfigurere.

Prøv at skrive: file filnavn.exe
så skriver den formentligt ud om det er en fil til windows eller ej..


How about them transparent dangling carrots? - Alanis Morisette



Hey udviklere!

Jeg er lige startet på at "lege" med Linux og nu har jeg et spørgsmål: Kan man eksekvere .exe filer i Linux?
Og hvis man kan... Hvordan!?


*Linux-newbie*- Linux.....................Er godt......Og sjovt....

Ja og nej.. Du kan ikke eksekvere windows .exe filer i linux uden videre. Men linux er i princippet ligeglad med hvilken extension dine filer har, så hvis det er en fil der er kompileret til linux kan du bare skyde den af med ./filnavn.exe
Men når nu den hedder .exe er det højst sandsynligt en windows fil, og så bliver det straks mere bøvlet. Hvis det _virkeligt_ er nødvendigt at køre windows filer i linux, anbefaler jeg at du kigger på enten Wine eller vmware, men det kan være ret svært at installere/konfigurere.

Prøv at skrive: file filnavn.exe
så skriver den formentligt ud om det er en fil til windows eller ej..


How about them transparent dangling carrots? - Alanis Morisette

Linux forever


Tak for hjælpen! Det gik sgu hurtigt! (Men det gør det jo oftest her på Udvikleren.dk!)



User
Bruger #388 @ 24.06.03 02:04
Som "Søren Snehøj Nielsen" nævner, kan du bruge Wine. Det er et hold der er begyndt at reskrive Windows Run-times...

Du kan starte små Windwos programmer med Wine, der er udkommet et program der bygger på Wine der hedder CrossXOver, hvor du kankøre MS Office, Adobe Acrobat, Photo Shop osv.

Wine er svrt at konfigurere hvis du skal køre store programmer men den virker som standart til notepad, calc, minesweeper osv.

mvh.
Truti
www.truti.dk



For at kunne execute filer i linux skal man enten sørge
for at de er executable eller lave dem executable. 'ls -l' viser permissions for de filer og mapper det sted du befinder dig. Hvis der er et 'X', så er den executable, og hvis ikke kan du ved hjælp af chmod gøre den til dette. Dette gør du ved 'chmod u+x' og så execute den, som vist tidligere :)

// runix :d

// rettet af Sickness, da jeg skriver på min egen runix måde her midt om natten - tak ham for at have gjort den læsbar :d



t