Debian, RedHat, Mandrake eller?

Tags:    linux

Jeg er ved at lave et nyt firma, hvor jeg skal sælge hjemmesider og især programmering til disse.

Jeg overvejer at køre linux i stedet for at købe en masse licenser til Windows, Dreamweaver, Photoshop etc...

Hvilken distribution er bedst til at lave hjemmesider - HTML, PHP, grafik etc. Jeg har overvejet Debian, RedHat, Mandrake etc. - hvilken en er anbefalelsesværdigt til netop det formål?

mikl | mikl@mikl.dk | MSN: mikl@mikl.dk



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvorfor ikke køre det i windows?
Der findes også mange gode gratis alternativer til Dreamweaver, Photoshop, etc.. til Windows computere. :)

Men ellers ville jeg nok bruge RedHat eller Mandrake.
Specielt hvis man ikke lige er helt inde i Linux.

Med venlig hilsen
Ken Christensen



Hvorfor ikke køre det i windows?
Der findes også mange gode gratis alternativer til Dreamweaver, Photoshop, etc.. til Windows computere. :)

Med venlig hilsen
Ken Christensen


Fordi Windows koster MANGE penge, linux er gratis :) GIMP er et af de bedste alternativer, der findes til photoshop. Jeg har svært hved at tro der findes bedere gratise alternativer til windows, men det betyder nok heller ikke så meget. Det er mere selve windows jeg syntes er lidr for dyrt. Apache MySQL og PHP er forudinstalleret på de fleste linux distro. Så er du vandt til at bruge notepad til at kode skal det nok gå, og ellers kan du prøve at læse på linuxin.dk og finde nogle gode editore.
Med hensyn til hvilken Linux distro du skal bruge vil jeg andbefale dig Redhat eller Mandrake. Begge er meget nemme at installere, især hvis man gider læse manualen eller nogle guides ( en god dansk er http://www.linuxbog.dk/friheden/bog/index.html). Og som sagt kan du bare sætte tre krydser under installationen, og vupti apache, php og mysql installeret. Så hvilken en du vil bruge er op til dig selv, de er lige andvenelige til aldmindlig grafik og kodning. Personligt syntes jeg Redhat virker lidt hurtigere og bedere end Mandrake.


[Redigeret d. 05/10-03 21:48:22 af Jesper Mikkelsen]



Jeg skriger DEBIAN!, det er en af de dejligste dists, bortset fra gentoo selvfolgelig. Men debians pakkesystem og sikkerhed og genialitet og alt det andet er noget du slet ikke kan fA med redhat eller mandrake. eksempelvis du vil installere apache php4 og mysql serveren og adgang til mysql fra php.

apt-get install apache php4 mysql-server php4-mysql

Systemet sQrger selv for at, installlere programmerne, installere eventuelle dependencies, altsA hvis programmerne afhaenger af andre programmer, samt at indsaette de rigtige linier i din config. Hvis du ikke kan det er computere ikke noget for dig..

Debianguiden.dk er rigtig god at fQlge i starten, men du laerer det nok hurtigt.

apt-get install gimp

Nu har du et dejligt tegneprogram.

apt-get upgrade

Nu er HELE dit system opdateret, dvs. alle programmer er i nyeste udgave.

Det er sq en dejlig dist.



t