Hvordan installer man software under linux..?

Tags:    linux


Jeg har lige fået installeret Red hat 9.2 og nu vil jeg installer en mp3 afspiller, men jeg kan bare ikke finde ud af det. jeg forsøger på samme måde som under windows (dobbelt kliker), men det sker ikke en dut.

tak på forehånd.



5 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Jeg har lige fået installeret Red hat 9.2 og nu vil jeg installer en mp3 afspiller, men jeg kan bare ikke finde ud af det. jeg forsøger på samme måde som under windows (dobbelt kliker), men det sker ikke en dut.

tak på forehånd.


Hvis det er drivere så skal du nok tjekke om der er nogen til linux med.
ellers kigge på nettet efter dem, der er sikkert nogen på producentens hp.

hvis du mener et program til t overføre og sådan skal du også undersøge om dette er linux kombitabelt.

Men selve installation kan jeg ikke hjælpe med. har ikke fået leget så meget med linux

Hilsen k-roy
(christian bekker A.)
www.k-roy.h4f.dk
-- Problemer er til for at blive løst :) --



Linux fungerer ikke på samme måde som index. Når du skal finde nye programmer til RedHat er det nemmeste at finde en rpm fil, som er en pakke der fungerer som en installationsfil.

Gå ind på http://www.rpmfind.net og find mp3 afspilleren, og hent så en rpm, find de mest optimale, fx en der er lavet til RedHat :)

I RedHat kan du så dobbeltklikke på den fil, og RedHat har et indbygget installationsprogram, der gør det nemt for dig at installere programmet. Førhen skulle man bruge konsol.

.tar.gz filer er en anden form for .zip og .rar, det er blot en pakket fil. Men setup filer til Linux er helt anderledes fra Windows. Du skal pakke, pakken op, med fx "tar -zf fil.tar.gz" såvidt jeg husker, dernæst kan du gå ind i mappen, og så skal du finde noget der hedder install eller lign. og skriver install i konsol. Sådan mindes jeg det er, det er sikkert ikke helt 100, hehe :)


--
Ronni Egeriis - http://sqdev.dk/
Co-Admin




Jeg har lige fået installeret Red hat 9.2 og nu vil jeg installer en mp3 afspiller, men jeg kan bare ikke finde ud af det. jeg forsøger på samme måde som under windows (dobbelt kliker), men det sker ikke en dut.

tak på forehånd.


hvad er det for et (eventuelt side) og er det linux kombatibelt og er det til redhat 9.2?
--------------------------------------------------
[THIS IS A SIGNATURE VIRUS! PLEASE COPY IT INTO YOUR OWN SIGNATURE(S)]
--------------------------------------------------
tjeck lige http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=18 hvis du vil hjælpe med at lave et godt spil!




Jeg har lige fået installeret Red hat 9.2 og nu vil jeg installer en mp3 afspiller, men jeg kan bare ikke finde ud af det. jeg forsøger på samme måde som under windows (dobbelt kliker), men det sker ikke en dut.

tak på forehånd.

hvad er det for et (eventuelt side) og er det linux kombatibelt og er det til redhat 9.2?
--------------------------------------------------
[THIS IS A SIGNATURE VIRUS! PLEASE COPY IT INTO YOUR OWN SIGNATURE(S)]
--------------------------------------------------
tjeck lige http://www.udvikleren.dk/groups/?gid=18 hvis du vil hjælpe med at lave et godt spil!



det er en fil/pakke med endelsen "*tar.gz ". jeg kan godt browse in i pakken, men der er ikke nogen setup/install icon i pakken...



En .tar.gz fil kan indeholde mange forskellige ting. Som en anden sagde, er det som en .zip fil. Hvis den indeholder en fil der hedder configure, så skal du sandsynligvis selv igang med at compile den. Det er heldigvis ikke så svært som folk tror. Som regel kan man nøjes med:
Fold kodeboks ind/udKode 

Men husk at læse INSTALL filen og diverse dokumentation om programmet, hvis du vil være sikker på at gøre det rigtigt fra starten. Kommer du til at lave en fejl, kan det som regel rettes vha:
Fold kodeboks ind/udKode 


Hvilken mp3 afspiller er det? Hvis den genkendes som en almindelig USB harddisk (bedre kendt som USB Mass Storage), så har du sandsynligvis allerede driveren. Så skal du bare mounte den et passende sted:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis du vil, kan du sagtens kalde den noget andet end mp3player, og du kan endda også lægge den i en anden mappe end /mnt. mkdir-linien skal kun udføres én gang, for at oprette mount-pointet. I mount-linien er det muligt at sda1 skal skiftes ud med noget lignende, fx sdb1 eller sdc1, afhængigt af hvor mange SCSI-emulerede enheder du har (USB diske og CD-rom brændere kører via SCSI emulering i Linux kernel 2.4 serien).
--
Thus, I conclude



t