To spørgsmål, opengl og lyd...

Tags:    linux

Hey...
Jeg har et par spørgsmål...
1. Hvordan får jeg X til at starte opengl (mit grafikkort er et vodoo3)?

2. Hvorfor kan jeg ikke spille musik (xmms) og f.eks. se en film, og få lyd ud af mine højttalere, fra begge programmer på en gang?

På forhånd tak, Jannich Brendle



1 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey...
Jeg har et par spørgsmål...
1. Hvordan får jeg X til at starte opengl (mit grafikkort er et vodoo3)?

2. Hvorfor kan jeg ikke spille musik (xmms) og f.eks. se en film, og få lyd ud af mine højttalere, fra begge programmer på en gang?

På forhånd tak, Jannich Brendle


Hej Jannich!

Mht. grafiske indstillinger i X skal du bruge kommandoen xf86config afhængig af din distribution som hvis ikke har denne må have et alternativ, og herfra konfigure grafikkortindstillinger, museindstillinger osv.

Hvis du oplever problemer med lyd i X, har det nok noget at gøre med din lydserver der ikke kan samarbejde med den øvrige lyd (udenfor X). Du kan f.eks. bruge lydserveren artsd (startes ved at skrive artsd i en terminal) som primært er for KDE-brugere men også virker udover det, ellers kan du bruge esd som er for GNOME-brugere (kan også bruges af andre).

artsd kan konfigureres gennem enten programmet eller KDE-kontrolpanelet. Men hvis det stadig ikke virker, er det muligvis fordi at du både har artsd og esd kørende på samme tid og de derfor ikke kan blive enige om indgående, udgående informationer til dit lydkort eller højtaleranalog. Dette løses ved blot at indstille den ene til ikke at starte op med X.

Hvis du har flere problemer kan du bare poste det her.



t