Vælge styresystem

Tags:    linux

Hey, jeg overvejer kraftigt at installere linux, mit problem er hvilken "version". Altså mandrake, debian, red hat osv. Hvad for et syntes i er bedst, og hvad er bedst for en nybegynder?



8 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nu har jeg ikke meget forstand på Linux da jeg ikke har fået det installeret, men jeg har læst mig til at mandrake skulle være godt for begyndere.





-------------------------------------------------------
Jonas (Decko)
http://www.growyourownshit.com/users/Decko
-------------------------------------------------------



Har ikke prøvet mandrake, men mange siger den er ret god. Debian er ret godt, da pakkesystemet fungere suverænt, men desværre er Debian ikke så vildt godt til begyndere(Mit indtryk!). SuSe er ret godt, iflg. min nørde fætter Jesper. Men personligt syntes ikke der er noget der kan slå Gentoo Linux, på nogle punkter(Udover brugervenlighed måske). Hastighed på programmerne er langt optimeret i forhold til f.eks. Debian Linux, som var den første Linux distro jeg brugte. Gentoo er nok noget af et must for en kontrol-freak, som elsker sine programmer fuldt ud optimeret. Og da jeg er en sådan kontrol-freak, så mener jeg at det er det bedste, og det har det været indtil videre.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

PS. Glemte vidst at sige at man i Gentoo Linux selv kompilere sine programmer :D

[Redigeret d. 29/05-04 10:05:25 af The-Freak]



Hejsa!

Jeg er selv inkarneret Debian/GNU bruger og jeg elsker styresystemet. Debian er rigtigt nok ikke verdens nemmeste at sætte op men hvis du klør på og holder ud så bliver du tilgengæld også rigeligt belønnet med et styresystem der handler mange flere packages end mandrake og suse kan tænke på. Det er stabilt og det har et virkelig handy pakkesystem, bedre end etc. redhat.

Men Debian/GNU er til serveren der skal køre en Apache webserver med PHP og MySQL, ikke til den lallende Windows bruger der savner sit X. Er det et alternativ til windows XPs flotte grafiske præsentationer vil jeg anbefale mandrake eller måske hoppe helt over i en anden boldgade og prøve Mac OS X. Men min anbefaling er klart Debian :)

// Kasper



Prøv knoppix. Du putter den i CD drevet og så booter du. Det behøves ikke at installere noget som helst på din PC. Vis du har lyst kan du senere installere den.




http://knopper.net/knoppix/index-en.html

[Redigeret d. 31/08-04 16:40:38 af Anders]



Hey, jeg overvejer kraftigt at installere linux, mit problem er hvilken "version". Altså mandrake, debian, red hat osv. Hvad for et syntes i er bedst, og hvad er bedst for en nybegynder?


Kommer meget an på hvordan du foretrækker dit system, og om du selv vil kompilere pakker eller ej. En god "begynder" linux distro er nok Mandrake eller måske SuSe, da de ikke behøver at du sætter dig vildt meget ind i hvordan systemet fungere...

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Nu har jeg ikke meget forstand på Linux da jeg ikke har fået det installeret, men jeg har læst mig til at mandrake skulle være godt for begyndere.





-------------------------------------------------------
Jonas (Decko)
http://www.growyourownshit.com/users/Decko
-------------------------------------------------------

Jeg har prøvet Mandrake og syntes virkelig det er dårligt, SuSE er meget bedre(min mening). Debian skulle vist også være god.



Hey, jeg overvejer kraftigt at installere linux, mit problem er hvilken "version". Altså mandrake, debian, red hat osv. Hvad for et syntes i er bedst, og hvad er bedst for en nybegynder?


Fedora er også rigtigt godt. Der er dog lidt problemer med nvidia driverne til core 2 men det skal jo nok blive fixet på et eller andet tidspunkt.
Det er ekstremt let at bruge og alt det der, men efter min erfaring er der ikke den store forskel på de forskellige distroer så det kan egentligt være hip som hap hvad du vælger så længe det er en der har gui til de fleste ting.


If just girls were as easy as Python..



Prøv knoppix. Du putter den i CD drevet og så booter du. Det behøves ikke at installere noget som helst på din PC. Vis du har lyst kan du senere installere den.




http://knopper.net/knoppix/index-en.html

[Redigeret d. 31/08-04 16:40:38 af Anders]


Hvis du vil installere Knoppix, skal du bare, i shell'en, skrive "knx- install" eller noget i den stil....

******************
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *
******************



t