XFree på Gentoo virker ikke.

Tags:    linux

Jeg er ved at sætte et Gentoo system op og prøver nu at få installeret xfree86, har prøvet på følgende måde:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg i xf86config sætter mit grafikkort til at køre over 8 bit(256) farver får jeg fejlmeddelsen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg så sætter farven til 8 bit kan eg kun se ca. 10% af skærmbilledet, der er ikke sort de andre steder men alt er lavet for står, fx starter der med at være et konsol-vindue, jeg kan ikke engang se halvdelen af det vindue.
Ved ikke rigtig hvad der er galdt, men har også lagt mærke til at når jeg starter Linux op kommer disse beskeder(bl.a. alle de andre startup beskeder):
Fold kodeboks ind/udKode 

Hved ikke om det har noget med det at gøre men det kunne det da godt.
Nogle der ved hvordan jeg løser dette?



8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg er ved at sætte et Gentoo system op og prøver nu at få installeret xfree86, har prøvet på følgende måde:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg i xf86config sætter mit grafikkort til at køre over 8 bit(256) farver får jeg fejlmeddelsen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg så sætter farven til 8 bit kan eg kun se ca. 10% af skærmbilledet, der er ikke sort de andre steder men alt er lavet for står, fx starter der med at være et konsol-vindue, jeg kan ikke engang se halvdelen af det vindue.
Ved ikke rigtig hvad der er galdt, men har også lagt mærke til at når jeg starter Linux op kommer disse beskeder(bl.a. alle de andre startup beskeder):
Fold kodeboks ind/udKode 

Hved ikke om det har noget med det at gøre men det kunne det da godt.
Nogle der ved hvordan jeg løser dette?


Hvilket GFX kort har du?

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



# emerge nvidia-glx
# emerge nvidia-kernel

Sæt så nvidia i din XFree86.conf eller kør
#XFree -configure
og kopier den nye fil i /root

Husk at emerge nvidia når du skifter kerne da det bliver
smit ind som moduler


Have Fun no
www.ino.frac.dk



# emerge nvidia-glx
# emerge nvidia-kernel

Sæt så nvidia i din XFree86.conf eller kør
#XFree -configure
og kopier den nye fil i /root

Husk at emerge nvidia når du skifter kerne da det bliver
smit ind som moduler


Have Fun no
www.ino.frac.dk
Har desværre afinstalleret Gentoo da jeg får en ny computer om et par uger som Gentoo så skal ligge på og kan derfor først checke det der, men håber at det hjælper.


Hey hey.

Når du så en gang kommer til at installere gentoo igen, så istedet for alt det bøvl der, så har jeg en god ide. Når du har bootet først har bootet, skriver du bare følgende
#emerge gnome 'hvis du vil have gnome'

#emerge kde 'hvis du vil have kde'

Hvis du derimod bare gerne bare vil have X, så tag hellere X.org istedet for. Gøres på følgende måde:

#emerge xorg-x11

Og mht til

# emerge nvidia-glx
# emerge nvidia-kernel

vil du med følgende kode kunne se at det er liidt overflødigt...

#emerge -p nvidia-kernel '-p for pretend, så udregner den bare dependencies uden at installere'

Håber du finder ud af det med dit gentoo - det er jo ET GENIALT SYSTEM!

- datux
Spank me!



Jeg er ved at sætte et Gentoo system op og prøver nu at få installeret xfree86, har prøvet på følgende måde:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg i xf86config sætter mit grafikkort til at køre over 8 bit(256) farver får jeg fejlmeddelsen:
Fold kodeboks ind/udKode 

Hvis jeg så sætter farven til 8 bit kan eg kun se ca. 10% af skærmbilledet, der er ikke sort de andre steder men alt er lavet for står, fx starter der med at være et konsol-vindue, jeg kan ikke engang se halvdelen af det vindue.
Ved ikke rigtig hvad der er galdt, men har også lagt mærke til at når jeg starter Linux op kommer disse beskeder(bl.a. alle de andre startup beskeder):
Fold kodeboks ind/udKode 

Hved ikke om det har noget med det at gøre men det kunne det da godt.
Nogle der ved hvordan jeg løser dette?

Hvilket GFX kort har du?

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.

Med GFX så mener du grafikkort ikke(har aldrig helt forstået det)?
Hvis du gør så bruger jeg et Albatron NVidia GeForce FX5200 128MB DDR-ram, men har også prøvet på et NVidia GeForce 3 MX, ved desværre ikke alt for meget om GeForce 3 kortet



Jeg vil desværre ikke kunne give point eller respons på denne post før om 14 dage da jeg rejser på ferie i morgen(er vel idag nu):D



Det har sikkert noget at gøre med en forkert opsætning i /etc/X11/XF86Config. Det er ikke altid det automatiske x86config ender lige heldigt.. Hvis du vil, kan jeg tilpasse min egen opsætning. Så skal jeg bare vide hvad opløsning og skærmfrekvens du vil have, og om du har usb eller ps/2 mus.

Fold kodeboks ind/udKode 

- Check din /etc/fstab
- Det med user font er muligvis en del af en sneboldeffekt pga den partition der ikke blev mountet ordentligt. Men medmindre du vil arbejde meget i ren textmode (udenfor X) og foretrækker en bestemt font er der ingen grund til det med userfont. Det kan slås fra med
[pre]rc-update del consolefont[pre]
--
Thus, I conclude




Så skal jeg bare vide hvad opløsning og skærmfrekvens du vil have, og om du har usb eller ps/2 mus.

Med opløsning mener du så maks. eller den jeg vil køre med? Jeg vil gerne køre med 1024x768 eller 800x600 hvis 1024x768 ikke er mulig. Maks skærmopløsning er 1600x1200, men jeg vil ikke køre over 1024x768. min "vertical refresh rate"(ved ikke hvad man kalder det på dansk) er 60 Hz og "horizontal refresh rate" er 48,3 KHz, det kører jeg ihvertfald med i Windows XP 1024x768 32 bit.
Jeg kører med ps/2 mus(/dev/psaux).


Hvis du vil, kan jeg tilpasse min egen opsætning.

Det vil jeg da meget gerne have:D.




# emerge nvidia-glx
# emerge nvidia-kernel

Sæt så nvidia i din XFree86.conf eller kør
#XFree -configure
og kopier den nye fil i /root

Husk at emerge nvidia når du skifter kerne da det bliver
smit ind som moduler


Have Fun no
www.ino.frac.dk

Har desværre afinstalleret Gentoo da jeg får en ny computer om et par uger som Gentoo så skal ligge på og kan derfor først checke det der, men håber at det hjælper.



t