fuld backup af en harddisk

Tags:    linux

Hejsa!
Jeg har en lidt ældre computer, med en 133 mHz Pentium II porcessor og en 4 GB Seagate harddisk hvorpå jeg har installeret Debian/GNU!
Nu vil jeg gerne installere Debian igen, men da jeg har slidt så meget i det med at få den første (dvs. nuværende) installation til at virke, vil jeg meget nødig påbegynde den nye installation og så komme til at stå med skægget i postkassen, i tilfælde af den nye installation ikke virker.

Kort og godt: Jeg vil vide om der findes en måde at tage en komplet og helt og aldeles backup af en harddisk på? Jeg har en SWAP og en BOOT partition (præcis som på debianguiden.dk) og så en partition hvor man gemmer tingene på og Debian ligger. Kan det lade sig gøre at bevare harddisken som den er nu?

// Kasper



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 5 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du vil bevare harddisken, er der jo ikke så meget idé i overhovedet at geninstallere...

Derimod kan du tage backup af /etc, der indeholder [næsten] alle konfigurationsfiler på computeren. Du kan altså hurtigt genskabe din konfiguration.

Hvis du insisterer på at tage backup af det hele, kan du bruge følgende kommando:

dd if=/dev/hdx of=disk.img

Hvor /dev/hdx er harddisken du installerede på, og disk.img er den fil der skal dumpes til (hvis du kører ext2 er der en maksimal filstørrelse på 2gb, så pas på, og sørg desuden for at du ikke dumper til samme harddisk som du læser fra).



Derimod kan du tage backup af /etc, der indeholder [næsten] alle konfigurationsfiler på computeren. Du kan altså hurtigt genskabe din konfiguration.

Hvis du insisterer på at tage backup af det hele, kan du bruge følgende kommando:

dd if=/dev/hdx of=disk.img

Hvor /dev/hdx er harddisken du installerede på, og disk.img er den fil der skal dumpes til (hvis du kører ext2 er der en maksimal filstørrelse på 2gb, så pas på, og sørg desuden for at du ikke dumper til samme harddisk som du læser fra).


Jeg kan ikke huske hvilken jeg installerede på, mener det er hda, men hvor tjekker jeg det?
disk.img skulle gerne være en CD men hvordan betegner jeg den ? (og er der plads nok monstro?)

Hvis jeg nu kan nøjes med at tage backup af /etc/ hvordan gør jeg det til en cd etc. ?

// Kasper



Jeg mener ikke der blev svaret tilstrækkeligt, så jeg vælger at tage pointsene selv.

// Kasper



værså artig

// Kasper



t