brugerrettigheder

Tags:    linux

Hejsa!
Jeg har nu med succes installeret Debian/GNU for gang nummer 2 (det virker bare perfekt :))
Jeg har dog et mindre problem: Ser I, jeg er nødt til at logge ind som root for at kunne gå på internettet da man med StofaNet-opkobling er nødt til at skrive "route add default gw [min ip]" inden man kan telnette sig på. Hvis jeg prøver dette med min normale bruger (kasper) siger den:

bash: route: command not found

mens med root virker det perfekt ??
Hvad gør jeg for at ændre dette sådan jeg kan bruge min normale bruger i stedet for hver dag at skulle benytte mig af root?

// Kasper



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hejsa!
Jeg har nu med succes installeret Debian/GNU for gang nummer 2 (det virker bare perfekt :))
Jeg har dog et mindre problem: Ser I, jeg er nødt til at logge ind som root for at kunne gå på internettet da man med StofaNet-opkobling er nødt til at skrive "route add default gw [min ip]" inden man kan telnette sig på. Hvis jeg prøver dette med min normale bruger (kasper) siger den:

bash: route: command not found

mens med root virker det perfekt ??
Hvad gør jeg for at ændre dette sådan jeg kan bruge min normale bruger i stedet for hver dag at skulle benytte mig af root?

// Kasper
Den siger, at den ikke kan finde route, fordi stien ikke er i din "path", prøv f.eks at skrive: whereis route. Så får du den absolutte sti: /sbin/route, men jeg tænker ikke du har ret til at tilføje en ny gateway.
Hvis jeg var dig, ville jeg:

1. Logge ind som root
2. skriv: touch S99stofa
3. Rediger stofa og skriv det du plejer ind i filen
4. flyt filen til f.eks /etc/stofa
5. opret genveje til filen i alle de runlevels du vil bruge (2,3,4,5):
ln -s /etc/ stofa/S99stofa /etc/rc2.d (forsæt med rc3.d, rc.4 og rc5.d).
På den måde skulle din kommando, gerne køres hver gang du genstarter, som en af de sidste processer (S99 = start som en af de sidste inden login).





fejl i indlægget, jeg kom til at trykke citer, og ikke rediger.

[Redigeret d. 23/08-04 20:48:57 af Michael Bjerregaard]



Tak for svaret :)
Jeg har dog fået et script af the-scratcher fra #udvikleren.dk som jeg vil prøve, men skulle det fejle vil jeg prøve dit.

// Kasper



t