Linux root, har ingen local host mere, please help

Tags:    linux

Hey jeg har nu haft Linux RedHat9 i kun 2 døgn nu så jeg er ret blank da jeg aldrig har brugt Linux før.
Jeg har valgt Linux for at beholde det men jeg for hele tiden problemer når jeg prøver at finde vej frem selv, så jeg tror det vist er bedst at jeg spør eksperterne :)
Jeg har ødelagt min local host login med at jeg prøvede at gøre min normale login til root altså retter sagt jeg vidste ikke hvad jeg gjrode men håbede.
Hvordan logger jeg ind som root ? har hørt noget om su i en prompt men ved ikke helt hvor jeg finder den, jeg kan slet ikke logge på mere :(
Det hele gik ud på at jeg ikke kunne installere min Wine til exe formater men kunne ikke fordi jeg ikke var logget ind som root selvom jeg skrev root koden ind, så hade jeg ikke rettigheder, til zip filen og må ikke installere.
håber nogen kan hjælpe mig... :)



2 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hey jeg har nu haft Linux RedHat9 i kun 2 døgn nu så jeg er ret blank da jeg aldrig har brugt Linux før.
Jeg har valgt Linux for at beholde det men jeg for hele tiden problemer når jeg prøver at finde vej frem selv, så jeg tror det vist er bedst at jeg spør eksperterne :)
Jeg har ødelagt min local host login med at jeg prøvede at gøre min normale login til root altså retter sagt jeg vidste ikke hvad jeg gjrode men håbede.
Hvordan logger jeg ind som root ? har hørt noget om su i en prompt men ved ikke helt hvor jeg finder den, jeg kan slet ikke logge på mere :(
Det hele gik ud på at jeg ikke kunne installere min Wine til exe formater men kunne ikke fordi jeg ikke var logget ind som root selvom jeg skrev root koden ind, så hade jeg ikke rettigheder, til zip filen og må ikke installere.
håber nogen kan hjælpe mig... :)


su (switch user). Jeg mener ikke at su ligger i din path på redhat systemerne. Dvs. at du ikke umiddelbart kan finde dem. Men prøv:
which su
whereis su
find / -name su

Når den så har fundet su, f.eks i /sbin

Så skriver du /sbin/su - (bindestreg)

Og man siger jo, at du skal lade root være root, og ikke give din normale bruger, root rettigheder. Du kan f.eks bruger 'sudo'.

Hvis sudo er installeret, kan du efter root login, ændre i /etc/sudoers filen, således at dit almindelige login, vil få root lignende rettigheder.
Når du så skal gøre noget med root rettigheder:

sudo whatever
og derefter spørges der efter dit password.
En noget bedre løsning. En anden gang bør du læse op på:
/etc/passwd og /etc/group

Og for guds skyld, luk tråden, når du er færdig med den.


[Redigeret d. 19/09-04 23:45:47 af Michael Bjerregaard]



Hey jeg har nu haft Linux RedHat9 i kun 2 døgn nu så jeg er ret blank da jeg aldrig har brugt Linux før.
Jeg har valgt Linux for at beholde det men jeg for hele tiden problemer når jeg prøver at finde vej frem selv, så jeg tror det vist er bedst at jeg spør eksperterne :)
Jeg har ødelagt min local host login med at jeg prøvede at gøre min normale login til root altså retter sagt jeg vidste ikke hvad jeg gjrode men håbede.
Hvordan logger jeg ind som root ? har hørt noget om su i en prompt men ved ikke helt hvor jeg finder den, jeg kan slet ikke logge på mere :(
Det hele gik ud på at jeg ikke kunne installere min Wine til exe formater men kunne ikke fordi jeg ikke var logget ind som root selvom jeg skrev root koden ind, så hade jeg ikke rettigheder, til zip filen og må ikke installere.
håber nogen kan hjælpe mig... :)

su (switch user). Jeg mener ikke at su ligger i din path på redhat systemerne. Dvs. at du ikke umiddelbart kan finde dem. Men prøv:
which su
whereis su
find / -name su

Når den så har fundet su, f.eks i /sbin

Så skriver du /sbin/su - (bindestreg)

Og man siger jo, at du skal lade root være root, og ikke give din normale bruger, root rettigheder. Du kan f.eks bruger 'sudo'.

Hvis sudo er installeret, kan du efter root login, ændre i /etc/sudoers filen, således at dit almindelige login, vil få root lignende rettigheder.
Når du så skal gøre noget med root rettigheder:

sudo whatever
og derefter spørges der efter dit password.
En noget bedre løsning. En anden gang bør du læse op på:
/etc/passwd og /etc/group

Og for guds skyld, luk tråden, når du er færdig med den.


[Redigeret d. 19/09-04 23:45:47 af Michael Bjerregaard]


Lige en ting: su betyder IKKE switch user men substitute user!

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



t