Red Hat 9's X driller med geforce fx kort

Tags:    linux

Hejsa!
Jeg har med succes installeret Red Hat 9, og når jeg så genstarter efter installationen starter alle processorne fint, på nær X. Ser I efter alle de andre er startet starter X, og skærmen går i sort, og slukker 2 sekunder efter. Trykker jeg CTRL+ALT+Backspace en 6-7 gange kan jeg med nød og næppe få en fejlmeddelse der lyder:

Det lykkedes ikke at starte terminalens server selv efter flere forsøg. Prøv at deaktivere serveren.

Med dette tror jeg de mener X, og hermed den grafiske server, men hvorfor den ikke vil starter er mig en gåde.
Jeg har en V770 Fujitsu-Siemens skærm og et GeForce FX5600 ultra grafikkort smidt i maskinen. På grafikkortets pakke står der at system requirements er Windows 98/2000/NT/XP, men betyder det at jeg ikke kan få det til at virke med Linux?

I min XF86Config står der at min driver er Vesa, selvom jeg under installationen valgte "Geforce FX (generic)" som driver, er det mon her jeg skal ind og rode ????

Jeg er ved at være desperat så der er yderligere 100 UPs til den der hjælper mig. (Udover disse 200 naturligvis)

// Kasper



7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvis du ikke er klar over det, så er Red Hat 9 ikke længere supporteret af Red Hat. Der kommer ikke flere opdateringer til distro'en, så hvis du skal have nogle nyere versioner, så skal du lave alt arbejdet selv. Jeg synes du skal overveje en nyere Fedora 2, eller Mandrake 10.

Efter det, så skal du som nævnt ovenfor, hente Geforce driveren fra Nvidia, og installere den, der henter du en fil, som du lige laver en:
chmod +x FILNAVN på, og derefter kører den:
./FILNAVN
Hvis min hukommelse ikke fejler, så skal du have compiler + kernel source installeret først.
Bemærk alt det her skal laves fra et tekst login, hvilket i din situation, giver sig selv.

Jeg synes du skal hente Fedora 2, i stedet for at arbejde videre med Red Hat 9. Fedora, er afløser projektet for Red Hats gratis distro. Fremover koster Red Hat Workstation penge, mens Fedora er gratis.




I min XF86Config står der at min driver er Vesa, selvom jeg under installationen valgte "Geforce FX (generic)" som driver, er det mon her jeg skal ind og rode ????


Prøv i stedet enten at installere nvidias officielle driver (findes som binary på nvidia.com), eller at ændre "vesa" i XF86Config til "nv"



Hvordan installerer jeg den ?
Og hvordan ændrer jeg driver til NV ?

// Kasper



Altså altså...

Jeg kunne anbefale at folk hoppede ind på nvidia's hjemmeside og lige kiggede rundt 5 sekunder... Man skal IKKE ændre vesa til NV... Kig følgende fil igennem : ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-6111/README.txt . Her skulle I gerne kunne se :

then all you need to do is find
the relevant Device section and replace the line:

Driver "nv"
(or Driver "vesa")

with

Driver "nvidia"


Så først skulle du lige finde ud af om du bruger X.org eller XFree86 da der er en forskel på navnene på de to conf filer.. Men hvis du finder disse to, så burde du gerne kunne ændre det hele hvis du læser README igennem.. Den er måske lang og kedelig, men det beskriver let trin for trin hva man skal gøre...

Som der bliver sagt, er Red Hat 9 ikk længere supportet inde fra RedHat Inc. Og jeg kan på ingen måde anbefale at du skifter til Fedora. For alt i verden : find noget ordentligt.. Hva jeg har hørt skulle debian være et godt alternativ. Ellers skulle du måske lige tage et lille kig på www.linuxbog.dk - den er go' :D

Men som sagt : følg README-filen og så kan det ikk andet end at virke.. Og X.org og XFree86 har nogle geniale Troubleshooting FAQ's! Så find dem via google hvis der er flere problemer - eller spg her self. :D Men det endnu lettere med google, da de selv har beskrevet problemet på deres hp :D

- datux

Spank me!



Hvordan installerer jeg den ?
Og hvordan ændrer jeg driver til NV ?

// Kasper



Tak for svaret, men jeg løste problemet selv. Jeg bruger nu Mandrake 10 til desktop og Debian/GNU som server. Og så Windows XP som andet desktop.

// Kasper



Tak for svaret, men jeg løste problemet selv. Jeg bruger nu Mandrake 10 til desktop og Debian/GNU som server. Og så Windows XP som andet desktop.

// Kasper


Hvordan kan folk sidde og give sig selv points..? Er det ikk lidt......? =/

Spank me!



t