Begynder-linux

Tags:    linux

Hej...

Er der ikke en af jer Linux/unix brugere som vil sætte sig ned og skrive en artikel om hvad det er og hvad man bruger linux til samt hvordan?
Jeg vil meget gerne lære mere om dette styresystem samt på et tidspunkt lære at sætte en server op på en Linux/ Unix platform...


signed by NelleMuz



7 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg kan ikek ligre skrive en artikel om det, men jeg kan sige nogle af de ting, jeg har har haft glæde af ved linux i forhold til windåse...

1.Det er frit, jeg kan ændre i det som jeg vil... og ordne hvis der er fejl!

2.Det er MEGET billigt eller mange gange til gratis download..

3.Der er meget og meget godt support på systemerne...

4. det er designet af programmøre og netværk tingelinger, så det er bygget til det...

5. Der er tonsvis af programmer, mange flere end til windåse... til at alt muligt mærkligt...

6. Og det udnytter ressourcer lidt bedre end windåse, det er derfor de største supercomputere køre på Linux..
******************
*Fishing is a lifestyle*
*Like Computer is *
******************

[Redigeret d. 30/10-04 18:08:38 af Rune Bakkendorff]



Jeg kunne også godt tænke mig at læse lidt om hvordan man kan lave 2 partitioner. 1 med Windows (98 eller XP) og Linux




Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en

Motto af Bill Gates



Jeg kunne også godt tænke mig at læse lidt om hvordan man kan lave 2 partitioner. 1 med Windows (98 eller XP) og Linux




Shafh
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Behandl nørder godt.
Du ender sandsynligvis
med at arbejde for en
Motto af Bill Gates


Hej
Jeg bruger selv to partitioner og det virker rigtig godt.
Problemer med at lave to partioner, er at alle de programmer der findes til at lave to partioner skal købes på nettet. Jeg har fundet et gratis program (lavet til win 98 men virker også til XP). Det hedder xmsdsk.exe
Så er der bare at oprette en ny partion og så kører det:=)

Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk



Hej...

Er der ikke en af jer Linux/unix brugere som vil sætte sig ned og skrive en artikel om hvad det er og hvad man bruger linux til samt hvordan?
Jeg vil meget gerne lære mere om dette styresystem samt på et tidspunkt lære at sætte en server op på en Linux/ Unix platform...


signed by NelleMuz


Det har jeg tænkt på. Men det er et bredt emne, hvis man skal dække det ordentligt. Så det varer nok et par uger eller to :-)




Jeg er enig.

Jeg har selv installeret linux 2 gange nu og haft det oppe at køre. Men har endnu ikke rigtigt "brugt" det da jeg ikke har kunnet se nogle fordele i forhold til windows når først det kører. De er begge grafiske, og jeg har de samme programmer til rådighed begge steder.

Vil gerne vide mere om hvad linux er specielt stærkt til.



Hej...

Er der ikke en af jer Linux/unix brugere som vil sætte sig ned og skrive en artikel om hvad det er og hvad man bruger linux til samt hvordan?
Jeg vil meget gerne lære mere om dette styresystem samt på et tidspunkt lære at sætte en server op på en Linux/ Unix platform...


signed by NelleMuz

http://www.linuxbog.dk

Jeg har udelukkende brugt Linux privat i 5 år nu. Før det havde jeg brugt et år eller to hvor jeg brugte Linux lidt on/off når jeg havde tid. Jeg kunne ikke rigtig finde ud af at gøre noget men nu går jeg aldrig tilbage til Windows.
Det eneste punkt hvor Linux halter bagefter er på spil markedet men også her er der ved at ske noget. http://www.tuxgames.com.
På server siden styrer Linux totalt og de fleste distributioner sætter glædeligt Apache, MySQL, FTP, SMB og alt muligt andet op for dig.
Som programmør har jeg alle de værktøjer, jeg nogensinde får brug for og mere til.
De fleste desktop programmer fåes også til Linux: OpenOffice, mail/news læsere, browsere, MP3/OggVorbis afspillere, osv.
Og så kan du altid få hjælp af folkene på SSLUG's mailinglister: http://www.sslug.dk
Og når du skal opgradere/installere nyt software er det ofte bare en kommando, der skal udføres, eller du kan bruge et grafisk program til at søge efter programmer med en ønsket funktionalitet og så hentes det ned fra nettet og installeres/opgraderes automatisk...lidt ala Windows Update men for ALLE programmer.
Jeg vil foreslå Mandrake til den absolutte begynder: http://www.linux-mandrake.com/
Jeg selv bruger Debian men det er lidt mere langhåret.
Start med at installere Windows og under installationen når der skal partitioneres så lad et par gigabytes være upartitioneret. Installér derefter din valgte Linux distribution. Så skal den nok finde ud af at der allerede er installeret Windows og så vil du under opstart kunne vælge om du vil boote Windows eller Linux.
Jeg kan skrive laaange artikler om, hvorfor jeg foretrækker Linux men det vil jeg ikke. Prøv det hellere, og giv det en ekstra chance om en uge når du synes, at det er for besværligt...det tager tid.

Held og lykke

[Redigeret d. 12/11-04 15:26:51 af Robert Larsen]



Jeg bruger selv to partitioner og det virker rigtig godt.
Problemer med at lave to partioner, er at alle de programmer der findes til at lave to partioner skal købes på nettet. Jeg har fundet et gratis program (lavet til win 98 men virker også til XP). Det hedder xmsdsk.exe
Så er der bare at oprette en ny partion og så kører det:=)

Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk


Følger der ikke fdisk med windows/dos? Ellers kan man jo altid boote op på en linux cd og bruge fdisk/cfdisk/sfdisk derfra :)
--
Thus, I conclude



t