Linux hjælp.. Skal jeg?

Tags:    linux

Hej, jeg har længe kørt med windows.. Og er efter hånden godt træt af det. Jeg har virklig over vejet at skifte til Linux, men det er lige nogle ting jeg gerne vil have på plads først.

Jeg har 2 drev (c, D) og på D drevet ligger alle mine spil, samt billeder, musik og documenter. Dem vil jeg meget gerne beholde der. Så Kan jeg installere Linux på C hvor windows ligger? (Overwrite) uden at der sker noget med mit d drev?

Og kan jeg være sikker på at jeg kan finde drivere og sådan til mit grafikkort? Skal der drivere til Ram? Mus og Keyboard er inted problem. Men Mere til hardware? Det er nok det jeg er mest bange for. Og har læst tutorialen om Linux her på Udv.dk

Og kan mine pc spil og sådan køre på maskinen uden videre?

Vær sød at hjælpe mig.. Eventuelt på Messenger: frederikamris@hotmail.com
-------------------------------

[Redigeret d. 30/10-04 10:39:39 af Frederik Amris]



Hej, jeg har længe kørt med windows.. Og er efter hånden godt træt af det. Jeg har virklig over vejet at skifte til Linux, men det er lige nogle ting jeg gerne vil have på plads først.

Jeg har 2 drev (c, D) og på D drevet ligger alle mine spil, samt billeder, musik og documenter. Dem vil jeg meget gerne beholde der. Så Kan jeg installere Linux på C hvor windows ligger? (Overwrite) uden at der sker noget med mit d drev?

Og kan jeg være sikker på at jeg kan finde drivere og sådan til mit grafikkort? Skal der drivere til Ram? Mus og Keyboard er inted problem. Men Mere til hardware? Det er nok det jeg er mest bange for. Og har læst tutorialen om Linux her på Udv.dk

Og kan mine pc spil og sådan køre på maskinen uden videre?

Vær sød at hjælpe mig.. Eventuelt på Messenger: frederikamris@hotmail.com
-------------------------------

[Redigeret d. 30/10-04 10:39:39 af Frederik Amris]


Well kan ikke svare på det hele men vil da prøve (ret mig hvis jeg tager fejl)

Dine spil kan måske køre, men det er ikke bare noget de gør. Du skal have en windows emulater mener jeg det var. Og den skulle vidst efter sigende være ustabil.

Til det med installationen, det vil jeg da mene. Det kunne man i hvert fald begge gange jeg har installeret det (henholdsvis med Mandrake og Debian.)

Ram tror jeg ikke er noget man skal have drivere til, de kører vidst efter en meget præcis standard.

Mvh
Lasse





Dine spil kan måske køre, men det er ikke bare noget de gør. Du skal have en windows emulater mener jeg det var. Og den skulle vidst efter sigende være ustabil.

Ingen Windows programmer kører under Linux!!
Wine er nok den bedste Windows emulator derude og den kører da klippe stabilt. Jeg har brugt den til Counter Strike, Hitman, Need for Speed og meget andet, så det kan jeg anbefale.

Linux har ret god hardware understøttelse. Radeon grafik kort og onboard net/lydkort kan volde problemer men alt andet burde bare køre derudaf.




Jeg har 2 drev (c, D) og på D drevet ligger alle mine spil, samt billeder, musik og documenter. Dem vil jeg meget gerne beholde der. Så Kan jeg installere Linux på C hvor windows ligger? (Overwrite) uden at der sker noget med mit d drev?


Det kan du sagtens. Det er altid en god idé at have en seperat harddisk til Linux og en til Windows. Man kan også have de to operativsystemer liggende på den samme harddisk. Så skal man bare oprette de nødvendige partitioner (og eventuelt "resize" Windows-partitionen), derefter installerer man Linux på valgte partitioner.

Du skal være sikker på, hvordan Linux navngiver harddiske og partitioner, men det kan du finde ud af, hvis du kigger på www.linuxbog.dk eller en anden grundlæggende Linuxbog. Installationsprogrammet giver mulighed (ofte via programmet fdisk) for at omrokere partitioner og vælge hvad, der skal installeres hvor.



t