installation af linux fedora

Tags:    linux

Hej!

Jeg skal lige til at instalere fedora men jeg har lige et par spørgsmål først, er det en god en for begndere? jeg har det på 4 cd'er jeg har downloadet og udpaket og hver i sær lagt på cd'er, på den første cd er der en autorun, men når jeg bare sætter den i sker der ikke så meget når jeg prøver at køre fra cd drevet?! skulle jeg have lagt dem på cd'erne på en anden måde?
Og aller vigtigst, hvad med drivere? jeg har drivere fra dell (der er min computer fra) Kan jeg bruge de drivere i linux? mest af alt dem fra netkortet :)

Mvh Kent



6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej!

Jeg skal lige til at instalere fedora men jeg har lige et par spørgsmål først, er det en god en for begndere? jeg har det på 4 cd'er jeg har downloadet og udpaket og hver i sær lagt på cd'er, på den første cd er der en autorun, men når jeg bare sætter den i sker der ikke så meget når jeg prøver at køre fra cd drevet?! skulle jeg have lagt dem på cd'erne på en anden måde?
Og aller vigtigst, hvad med drivere? jeg har drivere fra dell (der er min computer fra) Kan jeg bruge de drivere i linux? mest af alt dem fra netkortet :)

Mvh Kent

For det første skal du boote på CD1 (Sæt CDROM til 1st boot device i din BIOS opsætning).

Dernæst er det nok meget smart at finde en linuxdriver til dit netkort (minimum) på nettet, før du går igang og så brænde det på en CD.

Du kan dog være heldig, at Fedora selv har driverne.

Som sagt, boot op på CD1, installationsproceduren vil starte og det fungerer som med Windows og er ikke sværere eller nemmere.
-
Mvh.
Christian Schultz Knudsen



Hej!

Jeg skal lige til at instalere fedora men jeg har lige et par spørgsmål først, er det en god en for begndere? jeg har det på 4 cd'er jeg har downloadet og udpaket og hver i sær lagt på cd'er, på den første cd er der en autorun, men når jeg bare sætter den i sker der ikke så meget når jeg prøver at køre fra cd drevet?! skulle jeg have lagt dem på cd'erne på en anden måde?
Og aller vigtigst, hvad med drivere? jeg har drivere fra dell (der er min computer fra) Kan jeg bruge de drivere i linux? mest af alt dem fra netkortet :)

Mvh Kent



Hej Kent.

Jeg er selv bruger af Fedora, og jeg synes det er godt at starte med, da den er til at gå til.

Når du har hentet de fire cdér, skal du brænde dem ud som "billeder". Dermed kan du boote op fra cd 1 ved genstart, og derefter er det ligesom en almindelig Windows.
Har du nogle spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig.

Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk




Hej Kent.

Jeg er selv bruger af Fedora, og jeg synes det er godt at starte med, da den er til at gå til.

Når du har hentet de fire cdér, skal du brænde dem ud som "billeder". Dermed kan du boote op fra cd 1 ved genstart, og derefter er det ligesom en almindelig Windows.
Har du nogle spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig.

Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk



Aha!
Det er derfor mine cd'er ikke virker, jeg har ikke brændt dem som image, jeg har bare brændt dem som filer... jeg laver lige om det det :)




Hej Kent.

Jeg er selv bruger af Fedora, og jeg synes det er godt at starte med, da den er til at gå til.

Når du har hentet de fire cdér, skal du brænde dem ud som "billeder". Dermed kan du boote op fra cd 1 ved genstart, og derefter er det ligesom en almindelig Windows.
Har du nogle spørgsmål er du meget velkommen til at kontakte mig.

Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk


Aha!
Det er derfor mine cd'er ikke virker, jeg har ikke brændt dem som image, jeg har bare brændt dem som filer... jeg laver lige om det det :)


Håber du får det til at virke. Der skulle ellers ikke være så mange problmer i det efter det. åber det går :=)
Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk




Håber du får det til at virke. Der skulle ellers ikke være så mange problmer i det efter det. åber det går :=)
Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk


Hmm det styrer jeg ikke lige så godt, jeg fik lavet en image fil eller iso fil tror jeg også det hed i nero men den ville ikke starte op når jeg booter fra den? Kan du ikke beskrive helt hvad jeg skal gøre og hvilket program jeg skal bruge?

Kent




Håber du får det til at virke. Der skulle ellers ikke være så mange problmer i det efter det. åber det går :=)
Med Venlig Hilsen
Palle Jensen
jensen.palle@stofanet.dk

Hmm det styrer jeg ikke lige så godt, jeg fik lavet en image fil eller iso fil tror jeg også det hed i nero men den ville ikke starte op når jeg booter fra den? Kan du ikke beskrive helt hvad jeg skal gøre og hvilket program jeg skal bruge?

Kent


De filer med fedora som du har hentet, er allerede image filer, og endes på iso. En image fil er et "billed" af en cd, hvor alle filer og mapper er lagt sammen i en fil. Hvis du bruger Nero, skal du trykke på menuen "recorder", og derefter trykke på "burn image". Så skulle Nero meget gerne gøre det rigtigt.
Hvis den stadig ikke vil boote, skal du ind i din computers bios. Der skal du så sætte den til at søge efter en bootable cd før den booter fra harddisken.

[Redigeret d. 18/11-04 19:47:59 af Jesper Mikkelsen]



t