spørgsmål om linux indstall...

Tags:    linux

Når jeg sætter min mandrake/linux 9.1 cd/ CD 1 ind, så køre den bar mit nomale windows 98. den booter ikke, som den går når jeg sætter en windows 98 indstallsion cd ind..
Nogle siger jeg skal sætte den til det inde i bios, men ved ikke helt.. mit WIndows 98, og os ødelagt.. sååh...

ALTSÅ:

Skal ha min mandrake indstall, cd til at starte når jeg Tænder min computer og den er i.. men den køre bar vidre med mit 98.
HVAD GØR JEG?! :=)



5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nogle siger jeg skal sætte den til det inde i bios, men ved ikke helt.. mit WIndows 98, og os ødelagt.. sååh...
-------------
Gå ind i bios og sæt din cdrom drev som primær boot.. eller i hvert fald første priotet.. Jeg går bare ind og disabler min disk i boot menuen og så starter den på cd'en.


Når du tænder din computer, vil der som regel komme et skærmbillede kort, før det forskellige bliver indlæst.

Der kan f.eks. stå "Press F1 to enter setup".
Det er her du skal tilgå BIOS, ved at bruge den pågældende tast, som regel "F1" eller "Delete".

Når du er inde i selve BIOS skal du leder efter noget i stil med "Boot priority", "Boot sequence", "Boot order", "1st boot device", "Opstartssekvens" eller lign.

Her vil din harddisk med Windows 98 (nok kaldet HDD-01 eller lign.) nok være primary og du skal så skifte den til CDROM, som regel vha. PGUP og PGDN (det kan dog varierer, så følg vejledningen på skærmen).

Når det er gjort, så skal du gemme ændringerne og forlade BIOS. Her kan du passende sætte din cdrom i, da din computer vil genstarte.
-
Mvh.
Christian Schultz Knudsen

[Redigeret d. 23/12-04 09:53:08 af Christian Schultz Knudsen]



Når jeg sætter min mandrake/linux 9.1 cd/ CD 1 ind, så køre den bar mit nomale windows 98. den booter ikke, som den går når jeg sætter en windows 98 indstallsion cd ind..
Nogle siger jeg skal sætte den til det inde i bios, men ved ikke helt.. mit WIndows 98, og os ødelagt.. sååh...

ALTSÅ:

Skal ha min mandrake indstall, cd til at starte når jeg Tænder min computer og den er i.. men den køre bar vidre med mit 98.
HVAD GØR JEG?! :=)


Gå ind i bios og sæt din cdrom drev som primær boot.. eller i hvert fald første priotet.. Jeg går bare ind og disabler min disk i boot menuen og så starter den på cd'en.

Mvh. Jan Arni Jacobsen



Som det er tidligere er blevet skrevet, du skal sætte din maskine til at boote på CD-ROM.

Men forresten, hvorfor netop Mandrake 9.1? Med mindre din maskine er gammel, eller du har en meget specifik årsag til at bruge 9.1, så vil jeg anbefale dig at downloade en nyere udgave, såsom 10.1.



Som jeg forstår det er din maskine allerede sat til at boote fra cd'en. I så fald må der være noget galt med cd'en. Checkede du md5 summen på iso filen? Brændte du den som et image (ikke bare som en almindelig fil)?

Troels nævner at der er kommet en nyere mandrake, så det er måske en god anledning til at prøve forfra.
--
Thus, I conclude



Har du downloadet alle cd'erne. I såfald, så prøv at sæte cd2 i. Og så se om den kan boote op. Hvis den så gør, så vil den spørge om cd1, og installationen vil gå i gang.

Havde nemlig sammen problem. Kan dog ikke huske om det var i 9.1 eller 9.2



t