Leder efter en Linux ekspert....

Tags:    linux

...der gider at hjælpe mig med at installere Linux. Det skal være en version som kan køre sammen med Microsoft, eftersom at jeg bare lige skal prøvet det, og så er det meget vigtigt at jeg får det ordnet idag (torsdag) da jeg skal bruge det til et skoleprojekt.

Gider du bruge 10-15min på lige at hjælpe mig så add mig til msn: Morten-b@rudekuvert.dk



5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvilken distro?


-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ W++ w PS X+ tv+ b D G e- h! !r z--
------END GEEK CODE BLOCK------


Lige meget. Det vigtige er at det kan køre sammen med Windows.

Vil bare prøve det uden at skulle af med Windows.


Prøv Mandrivia, den har grafisk opsætning, hvilket er en kempe fordel i starten. Meget begynnervenlig og sætter sig selv op, så den virker med Windows, i dual-boot.

Bare sørg for at du har noget upartitioneret harddisk (ca. 20 gb). Når du kommer til partisionering vælger du "Manuel partitionering" og derefter "Aloker Automatisk", så opretter installationen 3 partitioner: en til programmer, en til swap og en til personlige filer. Den sætter også op så man kan få adgang til sine Windows drev.

Man guides gennem netværk opsætning og skærm opsætning. Pakke valget er lidt sværere, men bare vælg det der tiltaler dig, det kan ændres senere.

Kører man Mandrivia, bør man i øvrigt sætte urpmi op, da alle programmer, som f.eks. deCSS, aMule og Zsnes kan installeres automatisk med få musetryk.

Installation 3d drivere er næste punkt, men her har jeg kun forstand på NVIDIA.
Java 5 er også et oplangt program, men her kræves en lidt speciel process.
Ligesom mange andre ting kræver at man sætter sig ind i den måde Linux fungere på.



Her er en meget let guide til installering af Linux distributionen Fedora:
http://www.linuxin.dk/artikler/index.php?id=4496

Hvis du får problemer under installationen er du velkommen til at stille spørgsmål her.





Hvilken distro?


-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ W++ w PS X+ tv+ b D G e- h! !r z--
------END GEEK CODE BLOCK------



Hvilken distro?


-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ W++ w PS X+ tv+ b D G e- h! !r z--
------END GEEK CODE BLOCK------


Lige meget. Det vigtige er at det kan køre sammen med Windows.

Vil bare prøve det uden at skulle af med Windows.



Hvis du ikke lige har en ren partition og ikke har programmer til at ændre størrelsen på dine partitioner kan jeg anbefale Knoppix linux.
http://www.knoppix.org/

Det er en hel distribution som skal bootes fra en CD. Den skal altså ikke installeres, men virker bare fra CD'en.



t