Linux og windows på én gang 60 point fra mega-hawk Linux og window...

Tags:    linux

User
Bruger #956 @ 19.06.05 17:13
Jeg har for et par år siden kørt windows og linux på en gang og det gik fint.
I mellemtiden er jeg så blevet rigtig meget træt af windows så har kun kørt linux i lang tid.
For et par dage siden begyndte jeg så at rydde lidt op og fandt nogle af mine gamle spil og så tænkte jeg at jeg ville spille lidt igen.
Så er mit problem bare at jeg ik kan få windows xp og linux debian til at køre sammen. Jeg aner ik hvad jeg gør forkert, men jeg har delt min harddisk op i 3 pationer.
pati 1)windows pati 2)linux / pati 3)linux /home
Windows pati er formateret til en fat32 og linux til ext3
Jeg har prøvet at installere linux først og så windows.
Men så starter windows bare op.
Og så har jeg prøvet at installere windows først og så linux, men så starter linux bare op
I gamle dage kan jeg huske at jeg kunne vælge mellem windows og linux.
Hvordan får jeg det lavet så jeg kan det?



8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
For at starte linux skal man bruge en bootloader. Der findes to (ihvertfald mest populære), som allerede nævnt; LILO og grub.
Selvom du ikke får nogen menu med valgmuligheder når du starter linux, bruger du sandsynligvis LILO. I så fald er det nemmeste blot at ændre indstillingerne til at give dig windows-valgmuligheden også. Det gøres i /etc/lilo.conf (typisk placering).
Tilføj f.eks. linierne:
Fold kodeboks ind/udKode 

... hvis altså Windows ligger på /dev/hda2.
Husk også at skrive indstillingerne til mbr'en ved som root blot at køre 'lilo'.
Se evt. manualsiderne lilo.conf(5) og lilo(8)

Andre muligheder kunne være at bruge grub, som er en rigtig god bootloader (med mange muligheder, men ikke så simpel som lilo), eller at bruge windows' bootloader, hvilket jeg ikke selv har prøvet.




Jeg har for et par år siden kørt windows og linux på en gang og det gik fint.
I mellemtiden er jeg så blevet rigtig meget træt af windows så har kun kørt linux i lang tid.
For et par dage siden begyndte jeg så at rydde lidt op og fandt nogle af mine gamle spil og så tænkte jeg at jeg ville spille lidt igen.
Så er mit problem bare at jeg ik kan få windows xp og linux debian til at køre sammen. Jeg aner ik hvad jeg gør forkert, men jeg har delt min harddisk op i 3 pationer.
pati 1)windows pati 2)linux / pati 3)linux /home
Windows pati er formateret til en fat32 og linux til ext3
Jeg har prøvet at installere linux først og så windows.
Men så starter windows bare op.
Og så har jeg prøvet at installere windows først og så linux, men så starter linux bare op
I gamle dage kan jeg huske at jeg kunne vælge mellem windows og linux.
Hvordan får jeg det lavet så jeg kan det?


Jeg er ikke helt sikker, men den første gang jeg installerede linux på den maskine hvor jeg havde windows 95. valgte jeg under installationen at installere sådan en ting så man kunne vælge. Jeg mener det hedder LILO, men jeg er ikke sikker.

Mvh.

Søren



User
Bruger #956 @ 19.06.05 19:46

Jeg er ikke helt sikker, men den første gang jeg installerede linux på den maskine hvor jeg havde windows 95. valgte jeg under installationen at installere sådan en ting så man kunne vælge. Jeg mener det hedder LILO, men jeg er ikke sikker.

Mvh.

Søren



Sådan som jeg har forstået det er det 2 muligheder til linux. Den ene er LILO og den anden er GRUB.
Det er begge nogle opstarts ting...
Jeg har også installeret det der LILO som vist står for LINUX LOADER




Jeg er ikke helt sikker, men den første gang jeg installerede linux på den maskine hvor jeg havde windows 95. valgte jeg under installationen at installere sådan en ting så man kunne vælge. Jeg mener det hedder LILO, men jeg er ikke sikker.

Mvh.

Søren



Sådan som jeg har forstået det er det 2 muligheder til linux. Den ene er LILO og den anden er GRUB.
Det er begge nogle opstarts ting...
Jeg har også installeret det der LILO som vist står for LINUX LOADER


Ja det er rigtigt, der er de 2 muligheder



Altså den måde jeg har lavet det hjemme, så anvender jeg windows xp's bootloader (ntldr), det kræver at du installerer enten Grub eller lilo på din linux partition, herefter skal du så dd første sektor på din partion med linux til en fil (f.eks. Linux.bin) og smide den på din windows partition, samt tilføje den til Boot.ini, evt. kan software som bootpart også anvendes.

Hvad fordelen i min metode lige skulle, kan jeg ikk lige direkte pege på, men det monsterlet at vælge det ene OS fra og kun bruge det andet, med denne metode.

/Troels



User
Bruger #956 @ 20.06.05 18:55
Nu har jeg vist et endnu mere trist problem.

Det som Du skrev ridefisk virkede :o)
Problemet er bare min windows gik ned så jeg måtte geninstallere det og nu boot windows bare.
Er det ik en muligheed for at komme tilbage til linux og få min boot menu igen?
Any way så skal du da have point for det her så det får du lige



Nu har jeg vist et endnu mere trist problem.

Det som Du skrev ridefisk virkede :o)
Problemet er bare min windows gik ned så jeg måtte geninstallere det og nu boot windows bare.
Er det ik en muligheed for at komme tilbage til linux og få min boot menu igen?
Any way så skal du da have point for det her så det får du lige


Prøv at kigge lidt her:
http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/LILO-crash-rescue-HOWTO.html
eller her:
http://en.tldp.org/HOWTO/BootPrompt-HOWTO.html

Hvis du på den ene eller anden måde får bootet debian, kan du som root køre /sbin/lilo, for at få lilo tilbage igen.
Det er dog muligt at Windows har formateret hele din harddisk, og dermed slettet debian.




Hvis du får det til at virke er det her også en god ide:
http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxTutorialRecoveryAndBootDisk.html#LILO




t