root adgang

Tags:    linux


Jeg kan ikke logge ind som root på min Sussie linux installation.
Når jeg prøver at logge ind som root i login screen, så kommer der en meddelelse om at der er et eller andet gæld med x session el. sådan noget.
Er der nogen der kender problemet el. ved hvad jeg kan gøre ved det?

/Mvh Kaled/



3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

Jeg kan ikke logge ind som root på min Sussie linux installation.
Når jeg prøver at logge ind som root i login screen, så kommer der en meddelelse om at der er et eller andet gæld med x session el. sådan noget.
Er der nogen der kender problemet el. ved hvad jeg kan gøre ved det?

/Mvh Kaled/


Du skal ikke logge ind som root i X!! Log ind som din normal bruger, åbn en shell og skriv su, tryk på enter og giv dit pass til root. Så har du adgang til root.

Slot - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk




Jeg kan ikke logge ind som root på min Sussie linux installation.
Når jeg prøver at logge ind som root i login screen, så kommer der en meddelelse om at der er et eller andet gæld med x session el. sådan noget.
Er der nogen der kender problemet el. ved hvad jeg kan gøre ved det?

/Mvh Kaled/


Du skal ikke logge ind som root i X!! Log ind som din normal bruger, åbn en shell og skriv su, tryk på enter og giv dit pass til root. Så har du adgang til root.

Slot - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk


Hvis jeg ikke skal logge på som root, så kan jeg jo ikke foretage mig ting som kræver en root adgang fx installation af ny software osv.
For det andet hvorfor skal jeg ikke logge på som root i X?



Det at du så vidt muligt holder dig langt væk fra root er en del af sikkerheden. Hvis du som root kommer til at køre et ondsindet program, eller kommer til at sætte et mellemrum forkert når du skriver "rm -rf / home/gammelbruger", så risikerer du at ødelægge en hel masse. Hvis du derimod gør det som din almindelige bruger, så er det meget mere begrænset hvor meget skade du kan gøre.

Som det er blevet nævnt, skal du bruge su når du alligevel af en eller anden grund har brug for at være root. Alternativt kan du bruge sudo til at tillade at din almindelige bruger kan køre visse kommandoer uden at skulle skrive root password.
--
Thus, I conclude



t