Terminaler

Tags:    linux


I det linux distro som jeg bruger (Suse 9.1) har jeg mulighed for at åbne forskellige slag terminals/shell fx: 'Konsole', 'X Terminal', 'Midnight Commander' osv.
Er der nogen der ved hvad de betyder og hvad de kan bruges til...?



3 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato

I det linux distro som jeg bruger (Suse 9.1) har jeg mulighed for at åbne forskellige slag terminals/shell fx: 'Konsole', 'X Terminal', 'Midnight Commander' osv.
Er der nogen der ved hvad de betyder og hvad de kan bruges til...?


Altså en terminal er jo en shell. Forstil dig en appelsin med en skal på (shell) Det der er indeni appelsinen er kernen (kernel). Det er lige som med din linux dist. Åbner du en shell kan du kommunikerer med kernen via forskellige kommandoer. Jeg ved ikke hvad forskellen er på de shells. Jeg kører selv med xterm eller aterm. Er Midnight Commander ikke en terminal baseret stifinder?

Slot - All your base are belong to us
http://www.sigsys.dk




I det linux distro som jeg bruger (Suse 9.1) har jeg mulighed for at åbne forskellige slag terminals/shell fx: 'Konsole', 'X Terminal', 'Midnight Commander' osv.
Er der nogen der ved hvad de betyder og hvad de kan bruges til...?


Konsole er KDE's konsol implementering.

X terminal er X's egen implementering af en terminal

Midnight Commander er en (som nævnt) konsolbaseret stifinder.

Personligt foretrækker jeg xterm og aterm, dog mest aterm da jeg kan docke den med mit desktop :D.

MH.

The-Freak

Livet er for kort til at kede sig.



Altså en terminal er jo en shell.


Ikke helt korrekt. En terminal er er et program, som tilbyder IO til skærm og tastatur. Du forbinder til en terminal, som ofte vil eksekvere en shell.
En shell er derimod en kommando fortolker, som bruger terminalen til at læse fra tastaturet og skrive til skærmen.



t