FTP umask, ingen adgang

Tags:    linux

Hey people!

Jeg sidder og roder med Linux (Debian) og har sat brugere osv. op. Jeg har så installeret Proftpd, og har også fået det til at virke som det skal.. MEN:
Hvis en fil bliver uploaded fx. via et PHP script hvilket betyder at den ikke har samme owner, så kan jeg ikke få lov til at overskrive filen via FTP.
Jeg kan godt gå ind og sætte en chmod 777 på mappen for at få adgang til filen, men det skal jeg gøre hver gang jeg skal have en fil ned eller overskrevet på FTPen.

Jeg sidder og kigger i proftpd.conf på umask som er sat til 022 022, og har prøvet at rette lidt på den ene måde og så den anden måde, men virker ikke lige meget hvad jeg gør.

Er der nogle som kan give et tip eller et eller andet trick eller tip så jeg ikke skal gøre dette hele tiden?


- Pelle Ravn
IT-College Denmark, Grenaa



3 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Prøv at sætte sgid bitten på den mappe, som der skal uploades til.
Altså:
chmod g+s /path/to/directory

Så får brugerne gruppens identitet når de skifter til den pågældende mappe, og alle filer de uploader bliver ejet af den pågældende gruppe.

Du kan så også gøre alle ftp brugerne til medlemmer af denne gruppe...ikke strengt nødvendigt men en pæn ting at gøre.




Prøv at sætte sgid bitten på den mappe, som der skal uploades til.
Altså:
chmod g+s /path/to/directory

Så får brugerne gruppens identitet når de skifter til den pågældende mappe, og alle filer de uploader bliver ejet af den pågældende gruppe.

Du kan så også gøre alle ftp brugerne til medlemmer af denne gruppe...ikke strengt nødvendigt men en pæn ting at gøre.



Merci :) Du gav mig en god ledetråd.. Det var fordi jeg skulle give den chmod 7 til gruppen, det var kun ejeren der kunne skrive i filen, og hvis det var root, så var der bare INGEN kære mor ;) så nu virker :)

Smider du et svar så vi kan få lukket tråden ? :)

- Pelle Ravn




Smider du et svar så vi kan få lukket tråden ? :)

Mine råd er gratis for jeg får aldrig brugt mine points så lav bare selv et svar og giv dig selv pointsene.



t