Windows efter Linux

Tags:    linux

For cirka 1½ måned siden installerede jeg Linux på en harddisk for sig selv og det fungerede upåklageligt.

På en anden harddisk havde jeg Windows XP liggende. Denne harddisk er delt op i to partitioner. Den ene med Win XP og den anden med generalt fyld ;)

Igår besluttede jeg så at lave lidt oprydning så vha. Win XP installations cden slettede jeg Win XP partitionen og oprettede den igen.
Så bad jeg CDen fortsætte installationen på den nye partition men får en besked der siger noget lignende det her:

"Denne disk indeholder ikke en Windows XP-kompatibel partition"

Jeg tror at Linux har en finger med i spillet men jeg er ikke sikker.
Er der nogen der ved hvad problemet er og hvordan jeg kan løse det?



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kan prøve at slette partiotionen og oprette den igen hvis du har en dos boot disk. Så kan du bruge fdisk til at slette og oprette igen. Derefter formaterer du drevet og smække xp cd'en i.


-----BEGIN GEEK CODE BLOCK-----
Version: 3.12
GED d- s: a--- C++ U? P L+ E? W++ N? o? K- w
O? M? V? PS PE? Y? PGP++ t 5? X+ R tv+ b+ DI? D+
G e-- h! !r y--
------END GEEK CODE BLOCK------

Failure is not an option, it\\'s included with the software. - Murphys Law



Hejsa...
Dette problem kender jeg godt! Jeg har nemlig selv oplevet det!
Det er nemlig fordi Windows vil have en hel tom disk når du installerer! Jeg hved ikke hvorfor den ikke gider accepterer det ligesom mange andre programmer men ak!


Jeg hved desværre ikke hvordan man kan redde filerne på det andet drev! Men sidder du og tænker på hvordan du nu skal komme til at installerer Windows igen har jeg metoder...

Den kræver bare du formatterer alt!
Du skal bruge en nuke disc! (en disketter som sletter alt og overskriver!)

Du kan hente den diskette jeg bruger her:
http://dban.sourceforge.net/

Hen programmet! Et eller andet sted står der at programmet kan lave dig en nuke disc!
Disketten formatterer i ca. 1 dag... (Skifter mellem computerer)! DU SKAL SKAL LADE DEN GENNEMFØRER (røv kedeligt :D )

Når det er gjord, kan du gå forfra :D
Desværre er dine partitioner også slettet så byg lige det op igen!

Hved ikke om disketten automatisk også vil begynde at slette dit linux! Ellers spørger den vel!



Shafh
www.shafh.dk
Shafh@stofanet.dk
Theis F. Hinz

Make you glad to change the world



Tak for hjælpen :) Jeg downloadede en Windows ME bootdiskette og aktiverede partitionen med den og derefter var der ingen problemer.

Jonas du får de 50 UP og et tak for hjælpen :)



User
Bruger #29 @ 06.12.05 19:50
Nu er det godt nok lang tid siden jeg sad i samme situation så bær over med de manglende detaljer :-)

Den NUKE disk som der er blevet nævnt er fuldstændig ligegyldig. Du kan bruge et program som format og fdisk (DOS). Det kan du nok få adgang til via din windows CD (plejer at være en mulighed - er det på min - at man booter op til en simpel DOS). Ellers er der gratis udgaver af DOS på nettet. Tror der er et der hedder PCDOS eller noget.

Så vidt jeg husker der visse windows install CD'er hvor du godt kan installere på en partition. Hvis du sidder med en OEM udgave er dette nok ikke en mulighed. Har ikke lige min i nærheden så det må du lige kigge på selv.


Windows er gladest for at komme på en maskine før Linux så tag og gem det du skal fra din Linux partition og slet den. og gør en af to ting.

1) Installer Windows og brug et program som Partition Magic til at dimensionere din partition og oprette Linux partitions. Installer Linux bagefter.

2) Opret et par ekstra partitions med din Windows Install CD (eller fdisk eller hvad du nu vil bruge). Linux install CD'en kan sagtens lave det. Kræver din Windows Install CD er med på spøgen dog.

Jeg har brugt begge metoder flere gange. Jeg sidder selv nu med noget i denne retning:

Partition 1: Linux Boot-partition
Partition 2: Windows C
partition 3: Linux
Partiton 4: Linux Swap
Partition 5: NTFS-drev
Partition 6: FAT32-drev (kan læses og skrives til af Linux også - stoler ikke på NTFS-understøttelsen)





t