Valg af ny database

Tags:    databaser

Jeg har igennem de sidste par år brugt MySQL sammen med PHP, men har nu besluttet mig for at jeg vil lære at bruge en MS database samt programmerings og script sprog.

Jeg syntes selv jeg har fået rimelig styr på MySQL og PHP, eller i det mindste tankegangen omkring dem, og kan derfor normalt selv rode mig frem til en løsning med de to teknologier.

Jeg har over den sidste uge arbejdet lidt med Access, men kan ikke rigtig få det på plads. Access er sådan set let nok at bruge, og virker også logisk nok. Faktiske meget ala MySQL, så det er ikke der problemet ligger.
Der hvor jeg tror problemet ligger er når jeg forsøger at bruge Access til at lave en brugergrænseflade, eller formular som det hedder i Access. Jeg fatter ikke logikken i det, og er meget træt af at Access gemmer alt koden for mig. Ud over det, så kan jeg heller ikke helt få VB på plads. Jeg syntes ikke det virker logisk, når jeg samligner det med php.

Nå, men jeg ville sådan set bare høre til om det er dumt at bruge mere tid på Access og VB, eller om jeg skal vælge at lære noget andet, så som MS SQL og C#.

Access databasen har jeg som sagt fået rimelig styr på, men MS SQL'en er vel en del bedre, men hvordan virker den logisk i forhold til Access og MySQL? Vel den være lige så let at gå til når jeg allerede kan MySQL?
C# var bare et stud i tågen, så jeg vil gerne ha et bud på et MS sprog som ligger mest op af PHP eller Java, som jeg også kan. Syntse dog at PHP virker mere logisk. Sproget må meget gerne kunne bruges til både Web og applikations udvikling, men det er vel lige meget hvilket, hvis jeg vælger at bruge .NET



MSSQL kan mere ja... men den koster knaster...
Bare brug access hvis du skal lave små programmer til en windows platform, og jeg kan da heller ikke se hvad der skulle være et problem ved at bruge visual basic...

-------------------------------
Hilsen Jimmi Westeberg
http://www.westsworld.dk



Jeg siger skam heller ikke at der er noget i vejen med VB, bare at jeg ikke fatter det. Jeg syntes bare ikke det virker logisk på samme måde som php gør.

Så hvilket MS sprog ligger mest op af php?

Jeg ville gerne lære C#, men hvis der er et andet sprog som ligger tættere på php, ville det jo være lidt lettere at starte med det, og så måske skifte over til C# senere.



Jeg siger skam heller ikke at der er noget i vejen med VB, bare at jeg ikke fatter det. Jeg syntes bare ikke det virker logisk på samme måde som php gør.

Så hvilket MS sprog ligger mest op af php?

Jeg ville gerne lære C#, men hvis der er et andet sprog som ligger tættere på php, ville det jo være lidt lettere at starte med det, og så måske skifte over til C# senere.


Hvis du har lyst til at lære C# så kast dig dog ud i det :) Ellers er det vel ASP du skal have fat i, hvis du vil lave web-løsninger.

Med hensyn til valg af database ville jeg ikke spilde tid på Access men bruge SQL Server i stedet, hvis det absolut skal være et Microsoft produkt. Ellers ville jeg vælge Firebird, som er en lille lækker open source database der kan ca. det samme som SQL Server. Version 1.5 er i øvrigt lige blevet frigivet :)



Det jeg synes du skal gøre er at holde fast ved dit php (det glemmer man heller ikke lige), men drop at lære ASP, det er et uddøeende sprog. Sats hellere på C# og MS SQLServer, det er helt klart det bedste. MS SQLServer virker i store træk nøjagtigt som MYSQL, der er blot en lille tvist på SQL'en, i store træk er det det samme, men der er småting der altid vil ændre sig i SQL. Hvis du lærer C# så er det nøjagtigt den samme syntaks du skal bruge for at kode ASP.NET, og .NET sprogene er helt klart kommet for at blive (C# ligner iøvrigt til forveksling Java). Hvis du sætter dig ind i C# og lærer MS SQLServer at kende er du rigtigt godt på vej, og med en baggrund i php, så kan det ikke gå galt. Sats helt klart på C# og MSSQL.

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



Jeg blev ansat for et par måneder siden til at få styr på nogle Access Databaser (har haft meget at gøre med PHP og mySQL). Jeg siger det rent ud den eneste fordel ved Access er at du har adgang til alle de andre Microsoft Produkter (Word, Excel osv.), ellers ville jeg helt klart vælge noget andet hvor jeg havde fuld kontrol over Databasen



t